NOSO kritiseres av Forsvarets musikkorps Nord-Norge

- De strategiske valgene som Noso har tatt gagner ikke landsdelen, sier ledelsen i Forsvarets musikkorps Nord-Norge.

- Vi ser en klar tendens til at de bygger opp orkesteret rundt utenlandske stjernesolister i stedet for å bruke nordnorske musikere. Vi lurer på hva intensjonen med orkesteret egentlig er. Ble det ikke dannet for å styrke nordnorsk kulturliv, spør sjefen for Forsvarets musikkorps Nord-Norge (FMKN), major Ståle Hortman og hans produsent Asbjørn Abelseth i Harstad Tidende.


Les også: - Er det dirigentens timeplan eller nordnorsk kulturlivs behov som skal definere turnéplanene?


Hortman og Abelseth mener at ord-Norsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) utnytter mulighetene for samarbeid med FMKN i altfor liten grad, og nevner en innspilling i Harstad kulturhus som et eksempel.

- Innspillinga av cd-en i Harstad kulturhus sier litt om holdningen. Innspillinga måtte av en eller annen grunn skje den uka. At det betydde at Ilios-festivalen ble kastet ut av storsalen, eller at ingen av musikerne i Divisjonsmusikken kunne være med på innspillinga, ble det ikke tatt hensyn til. Hvor stor ble ikke da ekstrakostnaden av å hyre inn 10-15 eksterne blåsere i ei uke, boende på hotell, i stedet for å bruke våre musikere.


Les også: NOSO-dirigent Lindberg svarer på kritikken


Både Hortman og Abelseth mener at symfoniorkesterets strategiske valg ikke har vært gode nok.

- De gagner ikke landsdelen. Vi trodde orkesteret skulle være av og for nordnorske musikere og publikum. I stedet ser vi en tendens til at store deler av orkesteret består av utenlandske stjernemusikere som er leid inn. Og hvis målet er å lage et best mulig symfoniorkester på kortest mulig tid, er kanskje også det den rette veien å gå, men et godt orkester bygges ikke over natta. Det må bygges over tid, sier de to til Harstad Tidende.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

5 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
IKKE BARE NOSO DESSVERRE
Skrevet 28.02.2011 15:17 av Dagfinn Koch

Den samme holdningen finner vi også i de andre orkestrene i Norge. Man velger feterte "stjerner" både som solister og dirigenter istedet for å satse på lokale og nasjonale resurser som er like gode. Statsfinansierte orkestre kan tillate seg å være mye friskere. Billettintektene er ikke overdrevet store, så argumentet at man må ta vare på publikum holder ikke. Det er en kjent sak at feterte "stjerner" reiser rundt med et lite repertoar i kofferten; de ønsker ikke å instudere nytt materiale. Jeg mener 30 prosent av programmet MÅ være skrevet de siste 20 år, og minst 15 prosent norsk. Jeg tør ikke tenke på Oslo Filharmoniske (OFO) og deres nye sjefsdirigent. OFO blir nok en gang et øvingsorkester for en kommende stjerne. Og til slutt et ord om stjerner: Internasjonalt er det få agenturer som har få solister og dirigenter. Det er disse agenturene som i stor grad bestemmer hva orkestrene skal spille. Og – de norske orkestrene er ikke førstevalg...

Svar på kommentar

 
 
SAMMENSATT
Skrevet 01.03.2011 09:58 av Geir Solum

Jeg er musiker i Trondheim Symfoniorkester, og mener det som berøres her har med mange problemstillinger og forhold å gjøre. Og alle kan være trygge på at i institusjonene diskuteres slike ting mye! Kom med en problemstilling eller idé, og dere kan være sikker på at det har vært drøftet på en eller annen måte i institusjonene. Men for all del, mye kan gjøres annerledes, og debatt er viktig!
To kommentarer:
1. Kvalitet må være (d)en viktig(ste) rettesnoren i en profesjonell kulturinstitusjon. Det blir etter min mening feil å knytte til seg ledere, solister eller musikere bare fordi de har lokal tilhørighet. Også publikum er svært opptatt av kvalitet. Samtidig mener jeg institusjonene har et ansvar for å bygge og støtte det lokale kulturlivet, så det blir en balansegang her som kan være vanskelig. Om NOSO gjøre det på beste måte vet jeg ikke.
2. Publikumsoppslutning ER svært viktig for institusjonene selv om vi har saftig offentlig finansiering. a) Nettopp derfor. Hvis publikumstallene skulle gå ned med 10 - 20 % vil det fort bli lagt merke til av politikerne som bevilger pengene til oss. b) En glissen sal fører til en negativ atmosfære som kan føre til en ond sirkel når det gjelder omdømme og lokal oppslutning.

Svar på kommentar

 
 
ENIG MED SOLUM
Skrevet 01.03.2011 12:42 av Sigmund Lillebjerka

Jeg synes Geir Solum har levert et godt og vel balansert innlegg. Dessuten: Man må vel være villig til å gi orkesteret og dets ledelse arbeidsro og tid til utvikling innen de forskjellige grener. NOSO har tross alt ikke eksistert i to år ennå!

Svar på kommentar

 
 
OPPFØLGING
Skrevet 02.03.2011 12:46 av Frode Berg

Hei,

Til kollega i OFO, er enig med deg, men skjønner at spissformuleringen din gjør at du velger å stå som anonym.

Koch blander regionale orkester som skal og ønsker å ha en regional profil i tillegg til å skulle ivareta klassikerne med OFO som i alle år har vært en ambassadør for norsk musikkliv generelt, og norske orkestre spesielt.
Å si noe slikt som at Mariss Jansons perioden kun var for at en kommende stjerne skulle få øve seg er å ignorere effekten for hele Norges musikkliv etter Jansons og OFO effekten internasjonalt.

Vi må nok innse at Oslo er ei steinrøys internasjonalt, og at de aller største stjernene nok fortsatt ser mot Amsterdam, Berlin, London.
Vi har ingen dirigenttradisjon i Norge slik de har i en rekke andre land som for eks Russland, Finland etc. Da jeg studerte fantes det ikke et kandidat studium ved NMH for dirigenter, dette har kommet til i de senere år. Vi bør vel være realistiske og glede oss over suksseen som Norske dirigenter etterhvert begynner å få, og hjelpe dem best mulig å nå sine mål.
Det betyr ikke at norske dirigenter ikke er gode, men verden er stor, og noen ganger er det mest hensiktsmessig å hente kompetanse utenfra.

Å skulle lage en sammenligning mellom orkesteret i Nord og OFO blir tøysete. OFO har vært og vil være en spydspiss for norsk musikk og kulturliv, mens i Nord har de nettopp startet med et dels freelans basert konsept basert i to byer.

Blir litt som å sammenligne epler og appelsiner. Men det kan bli artige debatter av det.....:-)

Jeg håper virkelig at NOSO får det til, og kan bli tunge aktører på kulturarenaen sammen med de andre orkesterne.

Til slutt dette innlegget står utelukkende for egen regning, det representerer på ingen måte noe offisielt syn fra OFO.

Svar på kommentar

 
 
GODE POENGER
Skrevet 07.03.2011 13:43 av Aslak Wøllo Sørgaard

Jeg forstår godt at FMKN er misfornøyde. At NOSO la beslag på Harstad Kulturhus under Ilios var veldig uheldig, og sender helt galt signal. Ledelsen virker veldig fokusert på å gjennomføre de planene de har lagt, kanskje i så stor grad at de ikke helt lytter til motstridende signaler. Vi får håpe løftene om mer aktivitet i Kunstnerisk Råd, der FMKN er representert, kan hjelpe på situasjonen.

Jeg har også full forståelse for frustrasjonen som oppstår når man bare bruker noen få av korpsets musikere. Om man bare skulle sett på korpsets behov burde man vel besatt alle ledige blåserstillinger med deres musikere. Samtidig er det, som Geir skriver, en balansegang. Man kan løfte nivået på orkesteret ved å leie inn frilansere, og de utenlandske "stjernene" gjør en fabelaktig jobb. Jeg håper at orkesteret kan benytte seg av noe flere av korpsets musikere i fremtiden, og skal ta det opp med ledelsen ved første anledning. Jeg håper også at FMKNs representant i KR tar denne saken opp der.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no