Ingrid Wiesener

NOSO oppklarer

INNLEGG: Det er på sin plass med en forklaring av hva NOSO er, skriver Ingrid Wiesener, selskapets markeds- og informasjonssjef.

Etter diverse innlegg synes jeg det er på sin plass med en forklaring av hva Nordnorsk Opera og Symfoniorkester AS (NOSO) er.

Nordnorsk Opera og Symfoniorkester AS er et offentlig eid aksjeselskap med Tromsø og Bodø Kommune som de største eierne. NOSO er en forkortelse for selskapets navn Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. Orkesteret som inngår i NOSO heter Nordnorsk Symfoniorkester. Det er altså ikke noe orkester som heter Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, det er selskapets navn.


Les Magnus Mulligans innlegg: NOSO - en kulturpolitisk brøler

Fire avdelinger
Selskapet består av fire avdelinger. Nordnorsk Symfoniorkester, Nordnorsk Opera og to ensembler: Tromsø Kammerorkester og Bodø Sinfonietta. Disse to ensemblene består av fast ansatte musikere. Tromsø Kammerorkester teller 22 strykere i 100 % stilling og to blåsere i mindre stillinger. Orkesteret er utøkt med 6 faste strykestillinger siden 2010. Bodø Sinfonietta består av 14 musikere: strykekvintett, blåsekvintett, trompet, trombone, slagverk og piano. Siden 2009 er disse stillingene økt fra å være 70 til 100 % og ensemblet har siden 2010 blitt styrket med tre faste musikere. Vi søker nå kulturdepartementet om 10 nye stillinger i 2012 for ytterligere å styrke Tromsø Kammerorkester.

Disse to ensemblene har ukentlige konserter i sine hjembyer. Bodø Sinfonietta hadde eksempelvis i forrige uke 10 konserter på ulike institusjoner i Bodø og denne uka har ensemblet konsert i Bodø Kulturhus torsdag og fredag. Tromsø Kammerorkester hadde forrige torsdag konsert i på Verdensteateret i Tromsø og fredag spiller de sammen med Per Arne Glorvigen i Tromsø Kulturhus.


Les også: NOSO kritiseres av Forssvarets musikkorps Nord-Norge


Leier musikere
Nordnorsk Symfoniorkester er organisert som et prosjektorkester som har 4-5 prosjekter per år. Tromsø Kammerorkester og Bodø Sinfonietta utgjør kjernen i orkesteret. Orkesteret har et samarbeid med Forsvarets Musikkorps Nord-Norge og Landsdelsmusikerne i Nord-Norge. Disse har medvirket på de fleste av våre produksjoner, men ettersom de har lang planleggingshorisont og er ettertraktet har de dessverre ikke kunnet medvirke på samtlige produksjoner. Vi er i dialog om å finne gode samarbeidsavtaler med dem.

Et symfoniorkester av vår størrelse består av 55-60 musikere. Ettersom vi ikke har tilstrekkelig med musikerne selv, leies disse inn til de ulike prosjektene. Det var slik forutsetningen var når NOSO ble stiftet, og sånn fungerer det i dag.


Håper dette var oppklarende
I tillegg til de to ensemblene og symfoniorkesteret består NOSO av Nordnorsk Opera som har en egen operasjef og oppsetninger med våre faste ensembler og med samarbeidspartnere. Om et par uker har vi i samarbeid med MiNensemblet og Vinterfestuka i Narvik urpremiere på Teskjekjerringa som Prinsesse Pompadur, en av de største egenproduserte operaoppsetningene i Nord-Norge noensinne.

De to ensemblene, symfoniorkesteret og operaen som er en del av Nordnorsk Opera og Symfoniorkester AS (NOSO) har til sammen 70 konserter i landsdelen løpet av våren 2011. Repertoaret her spenner fra barokk til samtidsmusikk og samarbeidsprosjekter med alt fra folkemusikk, tango, jazz, pop og rock. I tillegg til dette har vi to plateslipp og internasjonale konserter i samme periode.

Besøk gjerrne hjemmesiden vår for mer informasjon.

Jeg håper dette var oppklarende.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

3 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
FAKTAKUNNSKAP...
Skrevet 10.03.2011 13:21 av Geir Thorsen

...er definitivt ikke overvurdert!

Svar på kommentar

 
 
OPPKLARINGER ER HELLER IKKE OVERVURDERT.
Skrevet 11.03.2011 14:55 av Nysgjerrig-Per

Det som ble rettmessig kritisert i utgangspunktet på hvilken måte man har presentert orkesteret på- Noso har gått høyt ut (!) med vitnesbyrd om suksess og kritikerros. Kunne det også vært på sin plass med oppklaringer rundt dette? Anders E. skriver strålende! Symptomatisk at dirigenten går ut på vegne av orkesteret og at når ledelsen endelig kommer på banen gjør de det med oppramsing av organisatoriske detaljer. Såvidt meg bekjent var ikke alle eiere av Tromsø Symf.ork. (bl.a Høgskolen i Tromsø avd kunstfag) informert om dannelsen av NOSO - heller ikke Landsdelsmusikerne (LINN) var informert, og deres musikere var endog inkludert i planene(!). Sammenhengen og spillet bak oppklares ikke. Det som kanskje er mest synd for landsdelen er at Nordnorske journalister/redaktører ikke er dyktige/nysgjerrige nok til at de skriver annet enn lokalpatriotisk vås om lokalisering. Jeg ønsker meg en reell oppklaring.

Svar på kommentar

 
 
NOSO OPPKLARER IKKE!
Skrevet 13.03.2011 11:24 av Bernt Johan Ottem

I et lengre innlegg skriver Ingrid Wiesner om hva NOSO egentlig er. En svært velkommen og nyttig dokumentasjon fra hjemmesida som klart beskriver en komplisert organisasjon. Noen av oss er imidlertid opptatt av det som ikke framgår av hjemmesida.
Kritikerne har tydeligvis ikke klart å formulere seg på en slik måte at problemstillingene blir forstått. Hittil har svarene gått ut på å understreke at skuta virkelig er på rett. Det er ikke nødvendig å repetere debatten, jeg skal kun framholde noen synspunkter som jeg synes er vesentlige og som vi ennå ikke har fått oppklarende svar på. Finnes de nedfelt i femårsplanen til NOSO?

1) Hvem er arkitektene bak opprettelsen av NOSO? Ble de såkalte «tunge» brukerne rådspurt? Landsdelsmusikerne? Festspillene? Bodø Musikkteater? Opera Nord? Musikkonservatoriet? Forvarets musikkorps? Fylkeskommunene? Orkestrene i landsdelen? Vertskommunene? Ble det innhentet erfaringer fra andre orkestre som også var pålagt å drive med opera?

2) Har NOSO noe kulturpolitisk mandat? Finnes det noe sted (i styredokumenter, tildelingsbrev, strategiplaner el.l) noen antydning om at NOSO skal være med på å utvikle det nord-norske musikklivet og i tillegg stimulere til økt operainteresse i landsdelen? Retningslinjer?

3) Hvor mye av bevilgede midler de siste to år er brukt til konserter utenlands og hvor mye er benyttet til konserter i Nord-Norge? Hva med de neste tre årene?

4) Hvor store midler er i denne toårsperioden brukt til å leie inn musikere fra andre orkestre? Kunne disse midlene i stedet vært brukt til å ansette musikere i Nord-Norge? Stillingsstruktur de neste tre årene?

5) Hvor stor del av totalbudsjettet har blitt brukt på opera de to siste årene? Hvor stor del er avsatt til dette framover?

6) Rolf-Cato Raade er direktør for alle fire avdelingene. Er han også kunstnerisk leder for de samme? Har hver avdeling sitt kunstneriske råd? Hvilket mandat har rådene?

Bernt Johan Ottem
Styreleder Sangkraft Berlevåg

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no