Honningbarna under en konsert på Hulen.
Foto: Hans-Knut Sveen

Fond for Oslo og Omegn - eller hvordan man sikrer at kunsten drar til Oslo.

INNLEGG: Er det meningen at Oslo skal få 62% av midlene for fonogramproduksjon, spør Mira Svartnes Thorsen, styreleder i Karmakosmetix Music

Det vidunderlige, lille selskapet, Karmakosmetix Music i Kristiansand, har det siste året søkt Fond for Lyd og Bilde (FFLB) fire ganger om støtte til produksjon av fonogrammer med musikk av svært høy kunstnerisk kvalitet. Vi har trodd på fondets forsikringer om at en geografisk spredning av støtten skal finne sted. Da vi fikk vårt fjerde avslag, følte vi for å se nærmere på saken. Resultat er spennende lesning.


Fråde innbitt
Jeg satte meg ned for å gå gjennom tildelingene til fonogramproduksjon fra FFLB i perioden 2008 - 2011. Det er langt flere enn Karmakosmetix Music som har grunn til å fråde innbitt bak skinnende hvite distriktstenner.

Vår kjære hjemby ligger i samme sjikt som den vesle bygda Lomen i Vestre Slidre i Oppland. Nei, vent, Lomen har fått fem tildelinger, Kristiansand tre. Oppland har 10 totalt, mens Vest-Agder har 4.

Jaja, i Sogn og Fjordane finnes ingen prosjekter som FFLB har funnet å kunne prioritere i perioden 2008 - 2011. Hoho! Jeg visste ikke hvor tappet distriktene er for talent! Utflyttingen til Oslo er åpenbart stor.


Les svar fra styremedlem i FFLB: - Potten må økes


73% i hovedstadsområdet
Skal jeg være litt tydeligere? Oslo har i denne perioden fått 236 tilslag, mens Sogn og Fjordane har 0. Er det intendert at fylket Oslo skal ha 62% av midlene tilgjengelig til fonogramproduksjon? Tar vi med Akershus og Buskerud, er 73 % av midlene kanalisert til hovedstadsområdet, som naturlig nok har større muligheter til å pleie kontakt med bransjenettverk og riksmedier.

Tar vi med Bergensområdet, ser vi at distriktene har 18 % av FFLBs totale tildeling i perioden 2008 - 2011. Var dette Kulturdepartementets intensjon med FFLB?

Hvis tildelingsutvalget i FFLB og andre nasjonale ordninger har problemer med å oppdage når det skjer noe spennende i nye geografiske og genremessige områder (Agder og sørlandsk pønkråkk med en politisk vri), skal vi mer enn gjerne huse dem og vise frem byen og landsdelen i all sin prakt.


Smekkfulle lokaler
I 2010 hadde vi fem utgivelser, hvorav to er hovedsatsinger og representerer det ypperste fra regionen. Honningbarna har blitt lovprist for sine friske spark oppover i systemet, og helhjertede rop til ungdommen. Thelma & Clyde er en artist med et liveshow og et lydbilde som er helt på høyde med det ypperste av europeisk elektronika.

Karmakosmetix´artister spilte i fjor 150 konserter. I april 2011 rundet vi 100 for i år. Tolv av dem var under by:Larm 2011, hvor alle våre artister spilte i smekkfulle lokaler. Thelma & Clyde hadde lange køer utenfor sine venues, og Honningbarna fylte Rockefeller til randen. Honningbarna er booket til Roskilde, Spot og Reperbahn, alle store og viktige festivaler for et internasjonalt gjennombrudd. Thelma & Clyde roterer jevnt på tyske radiostasjoner, og våre internasjonale satsinger er såvidt kommet i gang.

Give us some fucking credit!

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Honningbarna under en konsert på Hulen.

Legg til ny kommentar

9 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
ENIG
Skrevet 02.05.2011 11:50 av Bent Ivar Depui Tversland

Helt forferdelig å skrive en slik søknad. Syv sider med altfor detaljerte detaljer som man bruker flere uker på. Og når man får svar så er egentlig svaret temmelig likegyldig.

Slåss for your rights girl!

Svar på kommentar

 
 
MEN
Skrevet 02.05.2011 14:09 av claes

men har du tatt høyde for at artistene som har fått støtten kanskje har plateselskap med adresse i Oslo som har søkt?

Svar på kommentar

 
 
TIDKREVENDE OG LITE FRISTENDE, NÅR MAN SER FORDELINGEN.
Skrevet 02.05.2011 15:01 av Mira

Altså, jeg er i bunn og grunn veldig enig i at det kan føles lite meningsfullt å bruke tid på å skrive søknader. Spesielt når man ser på FLBs praksis. :)

Men at de vil ha detaljerte søknader, forstår jeg godt. Hvordan skal de ellers kunne gjøre en kvalifisert vurdering? :)

Svar på kommentar

 
 
SVAR TIL CLAES (DET FORRIGE VAR TIL BENT IVAR :)
Skrevet 02.05.2011 15:04 av Mira


Jeg har tatt høyde for det, ja. :)

Ettersom jeg representerer det mest aktive plateselskapet for rytmisk musikk på Sørlandet pt, er det jo også akkurat den delen av tildelingene jeg kritiserer.

Vi har sett at selv om Kristiansand har hatt veldig mye bra musikk, har man vært avhengig av et fungerende apparat rundt artistene. Det er, som du sikkert er klar over, ingen dans på roser å gi ut plater pt.

62 % av tildelingene går til Oslo, mens om lag 50 % av søknadene kommer fra området rundt Oslo. Ifølge FLB selv. Jeg synes det er betimelig å stille spørsmål ved denne praksisen. :)

Svar på kommentar

 
 
INTERESSANT LESNING
Skrevet 02.05.2011 15:13 av Kjetil

Denne her underbygger kanskje en del av argumentene:

http://m.aftenbladet.no/saa.mob?i=1356420&p=sa

Svar på kommentar

 
 
FIRE SØKNADER?
Skrevet 03.05.2011 18:31 av Tomas Fordelsen

Jeg forstår frustrasjonen din, Mira. Men jeg tviler på at de andre som mottok støtte fikk det etter så få forsøk.
Det er ikke unormalt at en må søke 10 ganger før en får tilslag.
Nå er det sikkert like mye talent i distriktene som utenfor Oslo, men hovedstaden har flere interesseorganisasjoner (som gir råd til hvordan skrive søknader) og plateselskaper enn resten av landet, noe som hjelper veldig på om et band får støtte eller ikke. (Et band uten støtteapparat som garanterer promotering, management og distribusjon kan ikke regne med å få støtte).

Svar på kommentar

 
 
THOMAS:
Skrevet 04.05.2011 10:10 av Mira Svartnes Thorsen


Våre avslag var sporen vi trengte for å se nærmere på fondets tildelinger. Vår kritikk er ikke en klage på avslaget til Karmakosmetix, men en kritikk av fondets tildelingspolitikk.

Det har seg slik at både stat, fylkeskommune og kommune, har som uttalt mål å bygge bærekraftige kulturnæringer i distriktene. Da er det underlig at støtten sentraliserer bransjen, snarere enn å bygge opp om de initiativ som kommer fra distriktene.

Og: Vi har et profesjonelt apparat, både når det kommer til distribusjon, promotering, management og produksjon. Om det gjelder alle i distriktene, er et annet spørsmål. Men for oss er det en selvfølge.

Svar på kommentar

 
 
MIRA
Skrevet 04.05.2011 13:31 av Tomas Fordelsen

Jeg tviler ikke på at Karmakosmetix har et profesjonelt apparat, og jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men det kan jo tenkes at støtteapparatene i Oslo rett og slett bare er litt bedre, både ift forutsigbarhet og nettverk. Eller hva?

Svar på kommentar

 
 
RE: THOMAS
Skrevet 04.05.2011 14:02 av Mira

Selvsagt er bransjen større og sterkere i Oslo. Åpenbart.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no