Foto: Espen A. Eik

- Naturlig med utflatning

I Sverige synker konsertinntektene, mens Norge opplever svakere vekst. - Det finnes en øvre grense for hvor mange festivaler det er marked for, sier Svein Eriksen styreleder i Norske Festivaler.

Tall fra den engelske rettighetsforvalteren PRS for Music, bragt videre av The Guardian, viser at inntekter fra konsertvirksomhet falt i 2010 etter en lang periode med vekst. Mens tallene for 2008 og 2009 viste en vekst på henholdsvis 13 % og 9,4 % falt inntektene med 6,7 % i fjor.


I desember 2010 skrev Ballade om Billboards tall som viste et fall i globale konsertbillettinntekter på 26 % i fjor.


Fall hos Søta bror
Årsrapporten fra den svenske rettighetsforvalteren STIM viser også nedgang i inntekter på konsertfeltet, fra over 57 millioner svenske kroner i 2009 til 48,5 millioner i 2010.

PRS for Music skiller mellom arenakonserter og festivaler. Fallet i inntekt fra arenakonserter var på hele 16 % i fjor. Festivalene, derimot, vokser. Tallene til PRS for Music viser en økning på 6 % i festivalbesøk, 15 % økning i kapasitet, og 10 % økning i utsolgte festivaler i EU-området.


Les også: Forsker etterlyser flere tall fra musikkbransjen


Øvre grense
Samtidig melder Norske festivaler, en interesseorganisasjon for blant annet flere knutepunktfestivaler, om nedgang i inntektene til sine medlemsfestivaler.

Organisasjonene har ikke nøyaktige tall, men melder om nedgang på besøkstall, billettinntekter og besøk i 2010.

- Hva er årsakene til dette?

- En god og presis kommentar til det er veldig vanskelig å gi, og det er ikke sikkert det er en tendens. Det som kjennetegner bransjen er at det går opp og ned, og at tilfeldigheter, som været, kan spille inn fra år til år. Signaler tyder på at vi har et bedre forhåndssalg nå enn tidligere, sier Svein Eriksen, styreleder i Norske Festivaler og direktør i Vestfoldfestspillene.

- Det har vært vekst i festivalmarkedet i mange år - kan det være snakk om en utflating?

- Økningen henger sammen med den rammen festivalen tilbyr i tillegg til de kunstneriske opplevelsene. Folk kan sette av noen dager å være på festival og treffe venner og folk med like interesser og dykke ned i det man er interessert i. Det er mulig at man har kommet til et metningspunkt. Det er ingen tvil om at det er mange festivaler i Norge og det er mange som kommer og går hele tiden. Det er en slags øvre grense for hvor mange festivaler det er et marked for, og at det stabiliserer seg vil være helt naturlig, sier Eriksen.


- Har sluppet fallet
Men TONOs totale tall for konsertvirksomhet i Norge, som er basert på brutto billettinntekter, viser fortsatt vekst i 2010. Tallet for 2008 var 36 millioner kroner, som økte til 40,3 i 2009 og 42,5 millioner i 2010. Kommunikasjonssjef i TONO, Jan Richard Kjelstrup, ser positivt også på inneværende år.

- Mens andre land ser en nedgang har vi sett en mindre økning. Økningen er ikke like stor lenger, men vi har sluppet fallet. Ethvert marked vil nå et metningspunkt der økningen flater litt ut.

TONO har ikke spesifikke tall for enkeltkonserter og festivaler, men Kjelstrup sier at området som har økt mest er tilfeldige konserter, som er konsertarrangører som ikke har en fast årlig avtale med TONO.

- Det kan være artister som leier seg inn på kulturhus eller en pub som arrangerer et par tre konserter i året. Det er veldig mange forskjellige typer arrangører i det området. Det tyder på at det er en økt konsertaktivitet over hele linja.


Optimismen råder
Festivalundersøkelsen til Norsk Rockforbund (NRF) for 2010 viser en økning i antall festivaler, og en økning i den totale omsetningen blant festivalene som er organisert i NRF med 10 %. Antall festivaldøgn øker kraftig, men nesten 1/3 av festivalene “har røde tall” i 2010 mot 1/5 i 2009. I “kriseåret 2008” hadde 20 av 42 festivaler i NRF “røde tall”.

- Livemarkedet har jo vært i sterk vekst de senere årene, og i følge våre interne undersøkelser er det fortsatt optimisme i festival-Norge. Likevel skal vi legge merke til tendensene fra England, for det er jo bare naturlig at denne positive utviklingen i liveinntekter på et punkt vil flate ut, sier Line Endresen i Norsk Rockforbund.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no