Professor (26)
NMH får i august norges yngste professor.
27.06.2011
Norges musikkhøgskole vil fra august ha Norges yngste professor i staben: Da tiltrer nemlig Julius Pranevièius (26) som ny hornprofessor i 50 % stilling.
Pranevièius var diplomstudent samme sted med Frøydis Ree Wekre som lærer fra 2007 til 2009. Han er født i 1985 i Litauen, og begynte å spille horn i en alder av 10 år med Vilimantas Vitartas. Senere fortsatte han studiene med Mindaugas Gecevièius ved the Lithuanian Academy of Music and Theatre. Han har også studert et år ved Hochschule für Musik und darstellende Kunst Stuttgart med Christian Lampert og Erich Penzel som lærere. I 2005 flyttet han til Norge.
Allerede som ung hornist har Pranevièius bevist sitt talent ved å vinne flere priser nasjonalt og internasjonalt, bl.a. første pris i den internasjonale konkurransen i Markneukirchen, Tyskland 2008. Han vant også ConocoPhillips stipendkonkurranse i 2009. Disse prisene har ført med seg flere solistoppdrag og CD-innspillinger.
Legg til ny kommentar
14 lokale kommentarer til denne artikkelen
VÅR SOLOHORNIST!
Skrevet 27.06.2011 18:20 av Embrik Snerte
Som Kork-musiker må jeg med åpenbar stolthet få tilføye at Julius er vårt orkesters solohornist.
Det er der han kan høres hver uke!
Embrik
Svar på kommentar
HEIA JULIUS!
Skrevet 28.06.2011 09:18 av Roger Vigulf
Jeg får raskt tilføye meg i rekken av gratulanter til Julius:) Go, Go og heia Litauen:)
Svar på kommentar
ER DET NMH SOM GÅR I BRESJEN FOR Å DEVALUERE AKADEMISKE POSISJONER HER TIL LANDS?
Skrevet 11.07.2011 20:26 av Mongo Jerry
En som var diplomstudent inntil i 2009 har altså blitt utnevnt til professor 2 år etter. 26 år og knapt tørr bak ørene? Hva er meningen med å gi guttungen et professorat i så ung alder? Jeg mener å ha lest om andre "billige" professorater innen musikk, og det var muligens også ved NMH (trompetist Antonsen?). Innen realfag har det vært spøkt med "barneprofessorer" om folk som fikk professorater i 30-35 års alder, men dette tar kaka..
Svar på kommentar
NMH VET SIKKERT HVA DE HOLDER PÅ MED
Skrevet 12.07.2011 11:05 av Mr. Mistoffelees
Jeg regner med Pranevičius ikke bare har "fått" professoratet, men først blitt veid og funnet tung nok gjennom det han tidligere har oppnådd, deretter gjennomført prøvespill og prøveundervisning på lik linje med alle andre søkere. Tydeligvis viste han seg vel å være den beste kandidaten, og da ville det vært feil å tildele professoratet til en søker som jevnt over var dårligere, men hadde den "fordelen" (?) at han var eldre.
Svar på kommentar
SVAR TIL MR. MISTOFFELEES
Skrevet 27.07.2011 22:18 av Mongo Jerry
Mr. Mistoffelees ytret: "Tydeligvis viste han seg vel å være den beste kandidaten, og da ville det vært feil å tildele professoratet til en søker som jevnt over var dårligere, men hadde den "fordelen" (?) at han var eldre."
Innlegget ditt mangler i vesentlig grad logisk sammenheng, og det er nærliggende å tro at det er basert på antakelser. For det første: Å være den beste søkeren betyr ikke at man er professorkompetent, om det er slik at han har søkt, og ikke "bare" blitt utnevnt til stillingen. For det andre er det vel ingen som har påstått at en evt dårligere kvalifisert søker skulle blitt utnevnt til professor delvis begrunnet i kronologi hvaangår opphold på planeten?
Personen har fått en professortittel uten videre fartstid, omtrent 2 år etter mastergrad eller liknende. Det er nærliggende å anta at dette kan bidra til å redusere respekten for professorater generelt.
(Det kan forsåvidt muligens være greit nok, men er forsåvidt en annen diskusjon.)
Skandinavia er den delen av verden der akademiske grader gir minst "uttelling". Dermed er det antakelig naturlig at kravene til vitenskapelige stillinger (førsteamanuensis, professor o.l.) er vesentlig lavere enn ved feks gode nord-amerikanske og britiske universiteter, for å ta noen eksempler. En nærliggende hypotese er at disse titlene har ekstraordinært lav prestisje innen musikk, her til lands.
Svar på kommentar
SVAR PÅ MONGO JERRYS INNLEGG
Skrevet 01.08.2011 15:13 av Mr. Mistoffelees
DEL 1:
Ettersom jeg ikke har sittet i den internasjonale kommisjonen som har utnevnt Pranevičius er det klart mitt innlegg baserer seg på antagelser om hvordan det hele har foregått, supplert med min kjennskap til hvordan ansettelser til musikkutdanningsinstitusjoner stort sett foregår i Norden.
Mongo Jerry synes å mene mye om dette, og lar seg delvis rive med. I innlegget av 11.07.11 brukes uttrykk som "guttungen", "tørr bak ørene", "billige professorater" og "barneprofessorer". Jeg kan vanskelig tolke dette som noe annet enn at Mongo Jerry tillegger alder ved professoransettelser vekt, noe han prøver å gå tilbake på i innlegget av 27.07.11. Mongo Jerry makter dessverre ikke å skjelne forskjellen mellom de normative og de deskriptive forholdene. At han mener det går inflasjon i akademiske titler i musikkutdanningsinstitusjonene får være hans sak, men det later ikke til å være noen tvil om at slik praksisen er ved bedømmelse av professorkompetanse og ved ansettelsesforholdene forøvrig, både ved norske, nordiske, britiske og amerikanske institusjoner, har NMH fått en særs dyktig hornprofessor.
Svar på kommentar
SVAR PÅ MONGO JERRYS INNLEGG, DEL 2
Skrevet 01.08.2011 15:50 av Mr. Mistoffelees
For å kommentere de nummererte punktene i siste innlegg:
1) Søkeren er selvfølgelig, av den nevnte internasjonale kommisjonen, vurdert som både den beste søkeren og som professorkompetent.
2) Å ansette en mindre kvalifisert søker synes å være det eneste alternativet når ung alder og påstått manglende (livs-?)erfaring later å være det eneste man kan holde mot Pranevičius.
Det er en kjedelig situasjon å bli stående uten hornprofessor med begrunnelsen at den beste (og professorkompetente) søkeren knapt er "tørr bak ørene" og følgelig ikke kan ansettes før han har slitt ut stolen sin som solohornist i KORK.
Et konstruktivt råd: dersom Mongo Jerry mener sterkt om hvorvidt musikkutdanningsinstitusjonene bør benytte samme titler på de faglig ansatte som universiteter bør han heller starte en diskusjon med dette som tema og holde seg for god for å latterliggjøre NMHs nye hornprofessor.
Svar på kommentar
VURDERING AV PROFESSORKOMPETANSE
Skrevet 01.08.2011 19:02 av Skeptiker
Det er absolutt interessant å sette spørsmål ved på hvilket grunnlag Pranevicius er vurdert til professorkompetanse. Ikke bare i forhold til de krav som settes ellers på universitetene, men også internt ved NMH.
For hva skal veie tyngst når man vurderer kompetansenivået på musikere? Er det antall utgivelser, erfaringsstørrelse på konsertering, fordypningsarbeid? Eller skal det faktum at man er ansatt i en solostilling i orkester i seg selv ha likhetstegn med professorkompetanse? Tidligere var dette praksis.
Men er ikke musikkverdenen en annen nå enn for 30 år siden? Bør man ikke stille større krav til at man har tilegnet seg en bred kunstnerisk erfaring?
Svar på kommentar
PROFESSORKOMPETANSE I NORGE
Skrevet 03.08.2011 17:02 av Gammel rev
Når man utdanner musikere, gjøres det for karrierer som skal vare i 40 år. Man skal håndtere studenter med forskjellige utgangspunkt og talenter. Slik at de blir best mulig skikket til å forfølge sine egne karriere-valg. Dette fordi man vet ikke hvordan musiker-rollen blir i fremtiden.
Til dette kreves det lærere som har bred og stor erfaring i praktisk musisering på flere plan. Og som er i stand til å formidle sin kunnskap til studentene slik at hver og en utvikler seg optimalt. NMH er i en konkurranse-situasjon, slik som de fleste andre utdanningsistitusjoner. Det gjelder å tiltrekke seg de beste lærerne og studentene. Internasjonalt.
Jeg vet ikke hvordan utvelgelsen av horn-professoratet har skjedd og har dermed ingen formening om dette spesielt. Men det finnes flere musikere som er blitt tilbudt professorater i andre land (Tyskland, England o.a.), men som ikke blir godkjent som professor når de underviser i Norge.
Det kan ofte virke som om det er vikarierende hensyn (eller andre hensyn) som taes når det f.eks. skal gis professor-komptanse her. Man kan spørre seg om hvem som sitter i utvalgene som bestemmer dette, og hvilket kunnskapsnivå disse personene innehar? Er det slik at NMH hele tiden produserer internasjonale stor-talenter som bekler stillinger og solistoppgaver i Europa og resten av verden, kan man godt forstå at NMH setter sin egen kompetanse høyest og at andre universiteter og høgskoler ser til Norge.
Men er det virkelig slik det er?
Svar på kommentar
PROFESSORKOMPETANSE VED NORGES MUSIKKHØGSKOLE
Skrevet 12.08.2011 09:01 av Kjetil Solvik, studiesjef ved Norges musikkhøgskole
Jeg er blitt oppmerksom på denne kommentarrunden etter Ballades notis om tilsetting av ny hornprofessor ved Norges musikkhøgskole. Flere av kommentarene har en spekulativ og negativ vinkling når det gjelder kvalifikasjonene til den som er tilsatt og stiller spørsmål ved kvalitetsnivået på professorer ved Norges musikkhøgskole, uten annen begrunnelse enn at den som er tilsatt er uvanlig ung til professor å være. Jeg skal derfor gi følgende opplysninger:
Hornprofessoratet var lyst ut internasjonalt og det var 11 søkere til stillingen, de aller fleste utenlandske. Flere av søkerne er solohornister i framtredende europeiske orkestre, og flere er tilkjent professorkompetanse ved utenlandske musikkutdanningsinstitusjoner. For å oppnå professorkompetanse på grunnlag kunstneriske kvalifikasjoner kreves omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard, i tillegg til relevant fordypning og bredde i faget, samt tilfredsstillende pedagogiske kvalifikasjoner.
Vurderingen av søkerne er gjort av et sakkyndig utvalg med to eksterne og ett internt medlem, der alle har den nødvendige kompetanse for å gjøre slike vurderinger. Vurderingen er basert på søkernes innsendte dokumentasjon av kunstneriske kvalifikasjoner, i tilegg til prøvespill og prøveundervisning. Kvalifikasjonskravene for professorkompetanse ved Norges musikkhøgskole er strenge og det er ikke lettere å bli professor på grunnlag av kunstneriske kvalifikasjoner enn på grunnlag av vitenskapelige kvalifikasjoner.
Det er heller ikke lavere kvalifikasjonskrav for professorer ved Norges musikkhøgskole enn ved tilsvarende amerikanske og britiske institusjoner, som ”Mongo Jerry” gir uttrykk for. Og det har aldri vært praksis, som ”Skeptiker” synes å mene, at en solostilling i et orkester nærmest automatisk har gitt professorkompetanse.
Kjetil Solvik, studiesjef ved Norges musikkhøgskole
Svar på kommentar
NOK ET SVAR TIL MR. MISTOFFELEES
Skrevet 12.08.2011 14:49 av Mongo Jerry
"Jeg kan vanskelig tolke dette som noe annet enn at Mongo Jerry tillegger alder ved professoransettelser vekt, noe han prøver å gå tilbake på i innlegget av 27.07.11. .."
Det er ikke alder som er poenget i seg selv. Her er det en person som har fått professorat to år etter hva som kanskje kan sammenliknes med en mastergrad. I de fleste fag bruker folk 4-6 år på en doktorgrad etter hovedfag eller mastergrad. Så trenges deretter forskning tilsvarende ennå en doktorgrad (eller 2-3) før det kan søkes om opprykk til professor. Dermed er det i de fleste fag ikke så enkelt å oppnå professorkompetanse før man er 40. Mange blir det langt senere, og en del forblir på trinnet under forever.
Jeg tillater meg fortsatt å være skeptisk til om det er klokt å gi et professorat til en 26-åring. Skolen syntes kanskej det var stas å ta en slik rekord. Uansett tror jeg dette undergraver respekten for professortittelen.
Det ble også sagt: "...har NMH fått en særs dyktig hornprofessor."
Jeg betviler ikke at han er særs dyktig.
Svar på kommentar
ET PAR REPLIKKER TIL MR. MISTOFFELEES
Skrevet 12.08.2011 15:13 av Mongo Jerry
"Et konstruktivt råd: dersom Mongo Jerry mener sterkt om hvorvidt musikkutdanningsinstitusjonene bør benytte samme titler på de faglig ansatte som universiteter bør han heller starte en diskusjon med dette som tema og holde seg for god for å latterliggjøre NMHs nye hornprofessor."
Hensikten var ikke å latterliggjøre 26-åringen, men å stille spørsmål ved NMHs praksis.
Du har muligens fått meg på bedre tanker. Jeg sitter nå og vurderer hvorvidt jeg synes at Petter Northug burde utnevnes til professor i langrenn og poker. Han er yngre enn Oddvar Brå og antakelig bedre i begge deler.
Det med å bruke andre titler enn på tradisjonelle universitetsfag ville de fleste muligens være bedre tjent med. Godt poeng!
Svar på kommentar
UNGE PROFESSORER
Skrevet 13.08.2011 02:27 av Mr. Mistoffelees
Så bra, da tror jeg vi kan si oss noenlunde enige! Ung, men la oss håpe han lever opp til forventningene og innfrir som professor, så får man heller vurdere i fremtiden om det er tjenlig med slike titler og så unge professorer.
Svar på kommentar
LETTET
Skrevet 28.08.2011 20:30 av Ingvill
Nå ble jeg lettet - endelig noen som sto fram med navn og som oppklarte denne saken!
Hurra for at verden går videre og at unge fremadstormende musikere ikke lar seg knekke av grinebitere - hurra for NMH som tar utfordringen og markerer at de er konkurransedyktige og uteksaminerer den ene flotte musikeren etter den andre, både fra Norge og resten av verden. Og tør å ansette en musiker de mener har de rette egenskapene som skal til for å løfte flere generasjoner hornister inn i framtida.
Svar på kommentar