Philip Kruse
Foto: NMFF

- Teknologien styrer utviklingen

Forlagsvirksomheten er kanskje den mest sentrale delen av musikkbransjen. Ny bok forklarer hvordan forleggerne gjør opphavsrett til klingende mynt i kassen.

Norsk Musikkforleggerforening (NMFF) ble stiftet i 1936 på initiativ fra TONO. NMFF fyller i år 75 år og foreningen feirer blant annet med å gi ut den første boken om norske musikkforlags historie og virkelighet.


Oppslagsverk
Det er musikkforlegger og styreformann i NMFF, Philip Kruse, som er forfatter av boken som har navnet “Musikkforlag – fra copyright til cash”.

- Kunnskapen om musikkforleggernes rolle er veldig liten i Norge, sier Kruse.

“Fra copyrigt til cash” er ikke bare en historisk framstilling, den er også pedagogisk anlagt og fungerer som et begrepsavklarende oppslagsverk. Hvis du lurer på hva viktige begreper som synkronisering, immaterielle rettigheter og DRM betyr, eller vil vite hva NCB og NORWACO egentlig driver med, finner du svarene her.


Forleggere og teknologi
Men ifølge Kruse er ikke “Fra copyright til cash” en veiledning til hvordan man kan bli rik på musikk.

- Boka kan hjelpe opphavsmenn til forstå at man kan utnytte forlagsbransjen til å tjene penger på sine prestasjoner på en kommersiell måte, uten at det har med motivet for hvorfor man skrev åndsverket.

Musikkforleggervirksomheten er nær knyttet til teknologiske utviklingen. Johannes Gutenbergs mekaniske trykkerimaskin fra 1400-tallet representerte et teknologisk kvantesprang på samme måte som internett har hatt avgjørende betydning for massespredning de siste ti årene.


Forlagsbransjen den mest sentrale
- Det er teknologien som har styrt utviklingen. Helt fra Gutenbergs trykkemaskin og det øyeblikket det ble mulig å mangfoldiggjøre et verk, og dermed mulig for andre å framføre verket enn de som har laget det. Det er den spredningen der som skaper inntekter i det lange løp. Det som har med forleggervirksomhet å gjøre er helt avhengig av den teknologien man har til rådighet til enhver tid.

- Hva har utviklingen de siste ti årene hatt å si for forleggervirksomheten?

- Det har betydd at rettigheter er viktigere en noen gang. Måten musikk presenteres på er blitt så utrolig variert slik at det eneste som er håndfast er rettighetene. Man snakker om “the power of the song” – sangen er senteret for hele musikkuniverset. Uten det hadde ikke vært noen bransje rundt, som studio, plateutgivelser osv. Forleggeriet er det meste sentrale – ”the center of the universe” - er det mange som kaller det, innenfor musikkbransjen. Sånn sett er det en spennende tid og det er klart at det er enorme utfordringer når det kommer til avregning og inkassering, som TONO-selskapene arbeider bra med for tiden.


Synkronisering er framtiden
I likhet med årets by:Larm peker Kruse på synkronisering som det store området for bransjen og forleggerne nå til dags. Kruse definerer synkronisering som “når et musikkverk, eller deler av det, klippes sammen med bilder slik at det oppstår et nytt verk”.

- Synkronisering er helt klart den store framtiden for utnyttelse av rettigheter. Lyd og bilde sammen har blitt en helt vanlig form for presentasjon av spesielt populærmusikk. Man snakker i dag om den fineste melodien man har sett. Samtidsmusikk og annen kunstmusikk bruker også andres kunstverk i sin egen musikk, og synkronisering er ikke bare sammensetning av bilde og lyd, men også lyd og lyd, som er en ny måte å skape kunstverk på.


Jobben må gjøres
Gjennom 40 år har Kruse fått mange spørsmål knyttet til forlagsvirksomhet. Boka forsøker å svare på mange av disse.

- Men finnes det et entydig svar på om man bør forlegge verkene sine?

- Nei. Det kommer an på ambisjoner, type verk og hva man vil oppnå. Hvis man ønsker at verket skal leve i et større univers enn det man kan skape selv som for eksempel utøver trenger man hjelp. Forleggervirksomhet er et fag og krever spesialkompetanse. Det å drive et musikkforlag er ikke bare å selge noter og ta en tredjedel av TONO-inntekten. Det er faktisk en jobb som må gjøres.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Philip Kruse

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no