PElbO: Kristoffer Lo, Trond Bersu og Ine Kristine Hoem
Foto: Anja Basma

Trøndermåten

PELbO viser hvordan det kan gå når jazzlinja har døren vidåpen for andre sjangere. Denne uken spiller de på Kongsberg Jazzfestival.

Med tuba, trommer, vokal og elektroniske effekter, var Kristoffer Lo, Trond Bersu og Ine Kristine Hoem blant studentene på jazzlinja i Trondheim fra andre halvdel av 2000-tallet som orienterte seg mot pop og rock. Debutalbumet fra 2010 ble nominert til Spellemann i kategorien Åpen klasse, men måtte se seg slått av Jaga Jazzist og One Armed Bandit.


NTNU-jazz
Etter å ha blitt roset både for sitt debutalbum og livegenskapene er PELbO for tiden ambassadører for Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), noe som betyr at trioen er det offisielle ansiktet utad for Trondheims universitet- og jazzmiljø.

- I praksis betyr det et stipend som vi skal bruke til å promotere PELbO som Ttrondheimsband og NTNU-band. Det er en kjempeanerkjennelse for oss, og det betyr mye for oss å følge etter Ola Kvernberg, Kirsti Huke og Håkon Mjåset Johansen. NTNU er en fin ting å representere, universitetet står for nyskapning, bruker mye penger på kultur og bruker jazzlinja som eksportprodukt. Så samarbeidet kommer alle parter til gode, sier Ine Kristine Hoem.


PElbOs opptreden under NTNUs 100-årskonsert


Åpent miljø
Flere av de dominerende skikkelsene i norsk jazz har vært gjennom studier i Trondheim. Et mantra som gjentas om jazzlinja på NTNU er at institusjonen stimulerer til frittenkende musikere som ikke lar seg begrense av sjangerkonvensjoner. Det fikk Hoem bekreftet i Irland, da PELbO i mai var der som Norges representant på 12 points, en festival for nye europeiske jazztalenter.

- Man ser tydelig fra de andre landene at det er mer sjangerbestemt. På jazzlinja i Trondheim er det åpent for å gjøre hva man har lyst til. Vi var blant de første bandene i vår generasjon som begynte å snuse på rock og pop. Det var greit, og det var starten på en mote. Frijazz, impro, standardjazz, hva som er populært bølger fram og tilbake jazzlinja, og de siste årene har det vært en del pop- og rock-aktige band, og en fusjon mellom rockemiljøet og jazzmiljøet. Det understreker på en måte Trondheims unike posisjon med et sterkt rockemiljø og jazzmiljø. Det er et samarbeid mellom de ulike miljøene i mye større grad enn det var før, som man for eksempel kan se når Erlend Skomsvoll arrangerer Åge-låter for jazzmusikere på en jazzfestival. Det er et samarbeid mellom to miljøer som styrker Trondheim som kulturby, mener Hoem.

Hun trekker fram Your Headlights Are On som et annet band med lignende bakgrunn som PELbO.

- 90 % av bandet har gått på jazzlinja, og de spiller også 50/50 på jazz- og rockefestivaler i sommer. Det popper også opp tuba, vokal og tromme-trioer stadig vekk. Folk er interessert i å jobbe med groove, og utforske det å spille uten akkordinstrumenter. I PELbO-sammenheng er det sjelden man legger merke til at vi ikke har et akkordinstrument, sier Hoem.


Modning i studio
Trioen avsluttet et opphold i studio i mai der gitarist Stian Westerhus har vært produsent. Westerhus har en rekke band, blant annet Kongsberg-aktuelle Monolithic.

- Hva slags musikk kan vi forvente på det nye albumet?

- Et modnere PELbO. Det er nok litt mørkere enn det første albumet, og vi har jobbet annerledes. Forrige plate var en typisk jazzplate spilt inn live, med lite pålegg og produksjon. Dette er nesten en pop-produsert plate der alle instrumentene er spilt inn separat. Det er mye mer fylde i lydbildet enn den første plata, og det er en bedre helhet enn det første albumet.

- Hva slags plass har improvisasjon i musikken deres?

- Etter innspillingen innså jeg at det er ganske mye vokalimprovisasjon på den nye plata, lengre strekk der jeg har improvisert. Live skjer det nye ting fra gang til gang. Samtidig er vi nok et mer gjennomarrangert band enn de fleste jazzband.

Fra NTNUs 100-årskonsert


Kongsberg er status
I år spiller bandet på flere rockefestivaler enn jazzfestivaler. I år er det Voss og Kongsberg som er jazzfestivalene, mens Steinkjerfestivalen, Kibnebfestivalen og Pstereo er rockefestivalene. På Pstereo skal PELbO åpne hovedscenen.

- Senere skal vi til nord-Finland og Jazz on the Beach-festivalen i Raahe, og vi skal gjøre en del rockeklubbjobber i forbindelse med den festivalen. Det er et naturlig ønske vi har hatt. Turneen til høsten blir først og fremst på pop- og rockescener. Det er en naturlig utvikling i forhold til bookingselskapet, og hvor vi vil videre. Heldigvis er jazzklubber og festivaler i Norge ganske åpne for crossovermusikk, sier Hoem.

- Og hva får vi høre på Kongsberg?

- Der får publikum høre en god blanding av nye og litt gamle låter, mest nye. Det er noe med Kongsberg som institusjon og tradisjon. De har et bra program og det er status å spille der. Jeg gleder meg veldig til å komme til Kongsberg, sier Hoem.

Del artikkelen på:
                    |     Mer
PElbO: Kristoffer Lo, Trond Bersu og Ine Kristine Hoem

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no