Julius Pranevičius, professor ved NMH
Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Professor Ung

Julius Pranevičius (26) er nyansatt hornprofessor ved Norges Musikkhøgskole (NMH). Slikt blir det debatt av.

26 år gammel er Pranevičius norges yngste professor. På Ballades debattforum har noen debattanter stilt spørsmålstegn ved alderen og erfaringen til den unge litaueren. Selv tar han det hele med knusende ro.

- På musikkhøgskoler i Tyskland finnes det professorer som ikke engang har en bachelorgrad. Jeg vet også om flere professorer uten mastergrad. Er man flink til å spille frister det kanskje ikke så mye å forske, sier Pranevièius.


Høyt internasjonalt nivå
Hornisten har vært diplomstudent ved NMH vunnet flere priser nasjonalt og internasjonalt, i tillegg til å være solist i Kringkastingsorkesteret (KORK).

- Hvilke kriterier var det Musikkhøgskolen vektla i søknadsprosessen?

- Først og fremst et høyt internasjonalt kunstnerisk nivå. I tillegg vektla de naturligvis gode pedagogiske ferdigheter. Det var 11 søkere, de fleste fra utlandet, og jeg hadde heldigvis det som trengtes.

Pranevičius er ansatt i 50% stilling.

- Hovedsakelig blir det undervisning som opptar tiden min. I tillegg blir det tid til litt forskning, for eksempel innstudering av nytt repertoar, og forskning om forskjellige aspekter ved hvordan man fremfører musikken.


Farskap og øvingsrutiner
Pranevičius ble far for første gang for to uker siden.

- Så de siste to ukene har jeg nesten ikke rukket å øve. Det er nesten mer krevende å være far enn å være fulltidsmusiker.

- Kommer du selv fra et musikalsk hjem?

- Egentlig ikke. Moren min er samfunnsøkonom og faren min er utdannet som lærer. Jeg begynte ikke å spille horn før jeg var 10 år gammel. Og det var egentlig en tilfeldighet.

- Hvordan var øvingsrutinene dine da du vokste opp?

- Til jeg ble 17-18 år var jeg ikke sikker på at det var musiker jeg ville bli. Det kunne gå måneder der jeg nesten ikke øvde.

- Så du er ikke som kinesiske pianister med 10 000 øvingstimer under beltet i en alder av 14 år?

- Den intensive øvingen startet jeg ikke med før jeg begynte på konservatoriet. Horn er i tillegg et krevende instrument å øve på. Jeg blir sliten etter to, tre timer.

- Har du inntrykk av at norske musikkstudenter er disiplinerte?

- Når man først har kommet inn på Musikkhøgskolen eller andre konservatorier, så er man engasjert og vil få det beste ut av det. Det er ikke motivasjonen det skorter på når jeg underviser norske musikere.


Norge og kontinentet
Den unge professoren synes Norge generelt er et veldig bra land å være musiker i.

- Det er mange gode støtteordninger her. Som orkestermusiker er det bra andre steder også, som for eksempel i Tyskland, som er orkesterets hjemland. Der finnes det så mange symfoniorkestre og så mye mangfold.

- Til sist, er det noen konserter eller andre høydepunkter du ser frem til?

- Jeg gleder meg til å urfremføre Magnar Åms hornkonsert enten denne eller neste sesong. Den 10. September skal KORK spille i gjenåpningen av universitetsaulaen. Det gleder jeg meg til!

Del artikkelen på:
                    |     Mer
Julius Pranevičius, professor ved NMH

Legg til ny kommentar

13 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
KVA VAR NO FORSKNING IGJEN...
Skrevet 23.08.2011 10:22 av Guro Gravem Johansen

Det er heilt greit for meg at svært aktive utøvarar verken har tid, interesse eller kompetanse for forskning (sjølv om det ikkje bør koplast til det utøvande nivået ein måtte ha). Men det ville vore fint om ein ikkje forsøkte å kompensere for det ved å utvatne omgrepa: å øve eller innstudere musikk er altså ikkje å forske.

Svar på kommentar

 
 
DETTE VISER AT NMH ER EN USERIØS INSTITUSJON
Skrevet 25.08.2011 16:35 av Professor

"På musikkhøgskoler i Tyskland finnes det professorer som ikke engang har en bachelorgrad."

Norge er ikke Tyskland.

"Er man flink til å spille frister det kanskje ikke så mye å forske"

Hvis man ikke forsker er man ikke professor(kompetent). Om man er flink til å spille et instrument har ingen verdens ting med om man er professorkompetent å gjøre. I Norge er en professorkompetent person en som har publisert forskning tilsvarende flere (norske) doktorgrader (dvs. tilsvarende omtrent ti fagfellevurderte artikler i internasjonale tidsskrifter eller mer).

Dette er et eksempel på (grovt) misbruk av professortittelen som myndighetene bør slå ned på. Det har tidligere vært fokus på denne institusjonens misbruk av professortittelen. Dette viser at Norges Musikkhøgskole er en useriøs institusjon på linje med garasjeuniversiteter i USA som deler ut grader som ikke er verdt papiret den er skrevet på.

Alle seriøse personer innen akademia vet nå at en professortittelen ved NMH ikke er verdt det grann og er totalt useriøs.

Riktig stillingsplassering ved en seriøs akademisk institusjon for Julius Pranevičius ville trolig vært høgskolelærer

Se http://no.wikipedia.org/wiki/Høgskolelærer

Svar på kommentar

 
 
DU TAR FEIL, PROFESSOR
Skrevet 26.08.2011 08:48 av Professor II

Dette er faktisk feil.

I følge Forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger, § 1-2 kan kriterier for ansettelse av professor også være "omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard og relevant bredde og fordypning i faget eller disiplinen på høyeste nivå". (Link til lovdata her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20060209-0129.html#1-2).

Utover dette er jeg helt enig med Guro Gravem Johansen i at øving eller innstudering av musikk ikke umiddelbart kan kategoriseres som forskning, og at det ikke nødvendigvis er en kobling mellom utøvende nivå og interesse eller kompetanse for forskning.

Derimot, Professor, rommer forskning, eller FoU, også kunstnerisk utviklingsarbeid, som kanskje er det en professor som Julius Pranevičius først og fremst vil fylle forskningsdelen av stillingen sin med.

Svar på kommentar

 
 
TAKK.
Skrevet 26.08.2011 13:36 av Student

Takk for befriende oppklaring.

Ellers tviler jeg på at noen av landets fremste professorer, som Jiri Hlinka, LA Tomter eller Henning Kraggerud bedriver særlig mye forskning ved siden av undervisningen. Å være en fremragende lærer er selvsagt det som skal telle.

Svar på kommentar

 
 
NMHS MISBRUK AV PROFESSORTITTELEN
Skrevet 27.08.2011 13:40 av Professor

Ja, det er underlig hvorfor musikkhøyskolen har fått gjennomslag for noe slikt. Ved norske universiteter er det i våre dager praktisk talt en umulighet å bli professor som 26-åring, så dette tyder på at "professor" ved NMH ikke er det samme som professor ved UiO (noe man gjerne blir som 50-åring etter årtier med faglig arbeid).

Det ideelle ville være at myndighetene ryddet opp i dette (jf. tidligere fokus på tvilsom bruk av titttelen ved NMH) og evt. fastsatte helt egne titler for NMH. Det er åpenbart at titlene de bruker ikke har et innhold som på noen som helst måte ligner forholdene andre steder.

Svar på kommentar

 
 
"FREMRAGENDE LÆRER" - IKKE RELEVANT FOR PROFESSORTITTELEN
Skrevet 27.08.2011 13:46 av Professor

"Å være en fremragende lærer er selvsagt det som skal telle."

I forhold til professortittel er dette med respekt å melde helt irrelevant. Ved alle andre norske universiteter og høyskoler har det ingen betydning i forhold til professortittelen. Pedagogisk utviklingsarbeid kan derimot kvalifisere for stillinger som førstelektor og dosent. Det virker som NMH heller burde bruke disse titlene (for personer som har drevet seriøst faglig utviklingsarbeid, f.eks. gjennom utarbeidelse av læringsmateriell og metoder) og reservere førsteamanuensis- og professortitlene for personer som driver seriøs forskning slik det er ved alle andre norske institusjoner.

Svar på kommentar

 
 
OG DA TAR VI DET EN GANG TIL...
Skrevet 28.08.2011 08:32 av Professor II

I Forskrift for ansettelse i stilling som professor står dette:

§ 1-2. Kriterier for ansettelse i stilling som professor

(1) Vitenskapelig nivå i samsvar med etablerte internasjonale eller nasjonale standarder

eller

(2) Omfattende kunstnerisk virksomhet på høyeste nivå etter internasjonal standard og relevant bredde og fordypning i faget eller disiplinen på høyeste nivå

og

(3) Dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse på grunnlag av utdanning eller undervisning og veiledning.

Som vi ser åpner dette for at kunstnerisk virksomhet OGSÅ er en meriteringsvei, og det å være en god pedagog SKAL også være med i bedømmelse av kompetansen (en annen ting er at dette siste ofte ikke blir tillagt vekt i bedømmelsen, dette får vel studenter ved landets universiteter lide for med jevne mellomrom). Om du, som titulerer deg professor, faktisk innehar denne tittelen i virkeligheten, burde du være kjent med det opprykks- og ansettelsesreglementet som fikk deg dit.

NMH er ikke den eneste kunsthøgskolen som ansetter professorer på kunstnerisk grunnlag – det gjøres ved de fleste andre kunsthøgskoler både i Norge og i utlandet. Som musiker begynner man ofte sin opplæring svært tidlig, og med hardt arbeid og et stort talent er det for enkelte mulig å være på høyeste internasjonale nivå og ha bedrevet omfattende kunsterisk virksomhet i 20-åra. Minner om at Arne Næss ble professor i filosofi da han var 27 år, så helt umulig er det ikke innenfor andre fagområder heller...

Svar på kommentar

 
 
JA, DE FINNES
Skrevet 28.08.2011 19:40 av TAAN

For ikke å snakke om han karen her: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her-er-Norges-yngste-professor-1787904.html

Svar på kommentar

 
 
INGEN SPESIELLE KRAV TIL PEDAGOGISK BAKGRUNN FOR Å BLI PROFESSOR (I FORHOLD TIL LAVERE UNDERVISNINGS- OG FORSKERSTILLINGER)
Skrevet 28.08.2011 21:53 av Professor

Kravet til pedagogisk kompetanse er "nøyaktig" det samme som for førsteamanuensis (direkte sitat fra UHRs retningslinjer for opprykk i mitt fagområde). I følge Universitets- og høyskolerådet har pedagogisk bakgrunn ingen betydning ved bedømmelsen av professorkompetanse. Bedømmelsen skjer utelukkende på bakgrunn av publiserte arbeider. Personer som er aktuelle for slik bedømmelse vil alltid oppfylle det svært beskjedne og diffust definerte kravet til pedagogisk bakgrunn som kreves for førsteamanuensis.

Jeg er klar over at musikkhøyskolen har fått dette inn i forskriften, men det er en feil beslutning som bør omgjøres. Det har tidligere vært fokus på inflasjonen i "professor"-tittelen ved den institusjonen. Dette bidrar til å undergrave hele professortittelen.

Svar på kommentar

 
 
RETNINGSLINJER FRA UHR
Skrevet 28.08.2011 22:00 av Professor

Jeg forholder meg til UHRs fagspesifikke og svært detaljerte retningslinjer for hva som er professorkompetanse i mitt fag som beskriver hva som skal vektlegges og hvordan.

Svar på kommentar

 
 
USYNLIGE
Skrevet 29.08.2011 09:08 av Guttorm Andreasen

Hvorfor er dere anonyme alle sammen?

Svar på kommentar

 
 
ANONYMITET
Skrevet 01.09.2011 11:09 av anonym og med god grunn

folk skriver anonymt fordi musikermiljøet er lite og med miljøer som lider av manglende evne til å skille sak og personer. Folk risikerer å miste oppdrag dersom de fører diskusjoner under fullt navn. Dessverre.

Svar på kommentar

 
 
FRA ROGER VIGULF
Skrevet 03.09.2011 00:05 av Roger Vigulf

ja, og d vet jeg alt om!

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no