Norske musikkblogger
Foto: Skjermdump

Blogg + bransje = nesten sant

Musikkbloggere ønsker å samarbeide med plateselskapene. Men med få unntak sikter de store plateselskapene seg inn mot toppbloggene.

Plateselskapene uttaler gjerne at sosiale medier er en viktig arena for markedsføring av musikk. Det er imidlertid stor forskjell mellom dem både når det kommer til hva de definerer som blogger og hvordan disse benyttes i promoteringsarbeidet.


Les også: Ny maktbalanse


Sjangeravhengig bloggbruk
Alle er tydelig på at det er musikksjanger som avgjør promoteringskanal.

- Blogger og andre nettsteder er spesielt interessante for de urbane sjangrene, som særlig retter seg mot ungdom mellom 16 -22 år. Disse har gjerne faste livsstilssider de leser, og der bør vi være, forteller Mina Lunde i Warner.

Mens Lunde likevel baserer seg på presselister fra sin forgjenger benytter både Helene Skyberg, Universal, Bjørn Reinfjell, EMI, og Jon F. Leiulfsrud, Sony, Google og mediovervåkingstjenseten Retriever til å søke i et uoversiktelig blogglandskap. Men der stopper også likheten.

Skyberg, som også bruker blogglister og andre bloggers anbefalinger, følger gjerne bloggene over tid for å vurdere om de engasjerer leserne og oppfattes som seriøse aktører.

- En musikkblogger i våre øyne er en som skriver om musikk, enten i form av anmeldelser, anbefalinger, intervjuer, musikkdagbok. Personer som har en klar interesse for, gjerne kunnskap om, og lidenskap for musikk. Det er ikke en forutsetning at det er en musikkblogg, men at musikken og menneskene bak den, står i fokus, forklarer hun.

Leiulfsrud fokuser derimot på utfordringene med å få kontakt med bloggere. Han nevner spesielt blogg.no-segmentet, der man gjerne finner bloggere med store lesertall. Disse såkalte rosabloggerne besvarer imidlertid sjelden henvendelser, i den grad det finnes kontaktinformasjon til dem.


Les også: Blogge i rødt, hvitt og blått


Blogg som evaluering
EMI bruker derimot bloggpostene primært i evalueringsarbeidet.

- Vi bruker monitoring aktivt som et verktøy for å se om vi er på rett spor. Når mange folk som ikke er journalister aktivt skriver om en artist, ser vi at vi har truffet, sier Bjørn Reinfjell.

Universal ser altså på musikkbloggerne som en viktig del av mange plattformer for musikkommunikasjon. De øvrige selskapene begrenser sjangeravhengig utsendelse av pressemeldinger og annet materiale til de største bloggene. Reinfjell går så langt som her å inndefinere NRKs Lydverket og Pyro, mens de andre særlig trekker frem 730.no og Rockblogg.no. Med unntak av Warner, er alle derimot behjelpelige dersom mindre, og personlige bloggere ønsker materiell, om de har slikt tilgjengelig.


Les også: - Se til rosabloggerne!


Velvillige markedsførere
Elin Dahl i Rockblogg og Gisle G. Stokland, mannen bak 730.no kan begge bekrefte pågang fra plateselskapene, så ofte som flere ganger daglig.

Begge presiserer imidlertid at de ikke mottar andre ytelser enn pressemeldinger, musikk og konsertbilletter. De fremhever også egen uavhengighet, når det kommer til bruken av det tilsendte materialet, der øvrig stoffmiks, personlig smak og tid er de viktigste kriteriene for hvorvidt noe gis omtale. Samtidig understreker de at det er fordeler med å samarbeide med plateselskapene, både i form av økt trafikk til egne sider og potensielt morsommere stoff.

- Det er gøy; de kommer med forslag, vi sier ja eller nei. Vi var de første til å intervjue Lady Gaga. Ingen andre var interessert, kan Stokland fortelle.


“Oppdager” artister
Mer personlige og sjangerspesifikke blogger, får altså mindre materiale direkte fra de store, derimot er det jevnlige henvendelser både direkte fra artister og fra små selskap.

Dette gjelder feks både Jan Eiesland i No Deal Music og Ann-Helen Brendehaug på INDIeREKTE.

- Jeg er veldig glad for at jeg får tilsendt informasjon fra plateselskaper. Jeg henter hovedsakelig inspirasjon fra utenlandske medier og blogger. Økt tilgang på info fra norske kanaler har gjort at jeg har blitt mer oppmerksom på hva som rører seg her hjemme. Dermed har jeg det siste året også omtalt flere norske band med relevans for INDIeREKTE, enn jeg har gjort tidligere. Ramble on Mangement og Riot Factory, ved Stian Denstad, har vært spesielt gode på å promotere artistene sine, sier Brendehaug.


Viktig med (selv)kritikk
Hun fremhever også at et tettere samarbeid mellom plateselskaper og bloggere trolig vil kunne komme artistene til gode.

- Musikkbloggere er musikkelskere med et sterkt formidlingsbehov, og man finner sjelden negativ omtale av artister i bloggsammenheng, nettopp fordi bloggere selv velger hvem og hva de ønsker å skrive om, forklarer hun.

I et slikt perspektiv blir det imidlertid viktig med (selv)kritiske bloggere, noe Elin Dahl understreker:

- Som blogger må man våge å si nei, stå på sine egne meninger og følge det som er visjonen og målet med bloggen – det som var utgangspunktet når man startet.

Eller som Eiesland sier det:

- Mine kriterier for å bruke tilsendt materiale er at det musikalsk skal være av relevant interesse for leserene av bloggen. Det vil si i henhold til sjangerbegrensingen som jeg har lagt meg på.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

Ingen lokale kommentarer er lagt til


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no