Foto: Trondheimssolistene.no

Cellonekt i kabin

Fra 1. november må cello sjekkes inn som vanlig flybagasje hos Norwegian. Det er uaktuelt for TrondheimSolistene.

Oppdatering 10. november: Norwegian har snudd og tillater nå cello i kabinen igjen. Red anm.

Tidligere har flyselskapet Norwegian, som sine konkurrenter, tillatt at instrumentet cello kan fraktes i et passasjersete på vanlig billett. Fra 1. november endret Norwegian praksis, hvilket betyr at cello må sjekkes inn som vanlig bagasje.

- Det er fordi vi ikke ser noen grunn til at cello skal spesialbehandles i forhold til for eksempel gitarer og andre instrumenter. Dette er et forsøk på å gjøre det oversiktlig for passasjerene. Vi ønsker å ha et felles regelverk for gjenstander som er større enn håndbagasjestørrelsen, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.


Uaktuelt å sende som bagasje
Steinar Larsen, daglig leder i TrondheimSolistene, sier at det er uaktuelt å sende cello som vanlig bagasje.

- Vi har fått ødelagt cello i fly før, så det gjør vi ikke.

Larsen mener avgjørerelsen er “rar” all den tid andre flyselskaper tillater cello i kabin.

- Dette er negativt konkurransevridende for Norwegian. Vi får et dårligere valgtilbud og blir nødt til å reise med andre flyselskaper hele tiden. Vi har allerede booket om Norwegian-billettene vi har reservert tidligere. Vi er blant orkestrene som reiser mest internasjonalt og jeg tror at vi er relativt interessante kunder. Dette gjelder heller ikke bare oss.


Må øke reisebudsjettet
TrondheimSolistene har reist mye med Norwegian med cello, og Larsen skjønner ikke hvordan dette går ut over andre passasjerer.

- Vi bruker også ofte SAS, men er fornøyd med service samt at Norwegian er billigere enn konkurrentene. Dette betyr at vi må øke budsjettene på reisene og fleksibiliteten blir mindre. Jeg synes det er synd at vi ikke kan bruke dem som en reell konkurrent til for eksempel KLM eller SAS, sier Larsen.

- Vi tror at dette er en løsning som kommer passasjerene til gode. Det er begrenset med passasjerer med cello som flyr med Norwegian. Det er snakk om en håndfull, mener Sandaker-Nielsen i Norwegian, som presiserer at cellobilletter kjøpt før 1. november kan brukes.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

8 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
DETTE KOMMER IKKE TIL Å FUNGERE
Skrevet 07.11.2011 16:30 av Magnus Nedregård

Forsikringsselskapene bør ta dette opp med flyselskapene. Ellers så får de ikke gjort annet enn å behandle forsikringssaker som følge av flytransport.

Svar på kommentar

 
 
HVILKEN BESLUTTNING?!
Skrevet 07.11.2011 18:16 av Krisztina Eikeset

Det går ikke an å sammenligne en gitar med en cello! Det er snakk om flere hundre tusen kroners verdi instrumenter! Jeg ser ikke poenget i det hele tatt i denne beslutningen siden vi betaler full pris på billettene!

Svar på kommentar

 
 
IDIOTISK
Skrevet 07.11.2011 18:49 av Eivind

Dette har vel ingenting og si, hverken for passasjerene eller Norwegian, så lenge man betaler for billetten??

Svar på kommentar

 
 
UNDERSKRIFTSKAMPANJE?
Skrevet 07.11.2011 19:34 av Anna Carlsen

Kanskje vi cellister burde lage en underskriftskampanje i favør av booking av sete til cello? Det blir veldig vanskelig å være cellist i Norge med denne ordningen, vi burde si ifra hva vi mener mens det enda bare et selskap vi må konfrontere!

Svar på kommentar

 
 
GAMMELT PROBLEM FOR KONTRABASS...SOM BARE BLIR VERRE OG VERRE
Skrevet 07.11.2011 20:23 av Frode Berg

Det er jo gjerne dette som skjer med billig selskaper.

Oppfordrer alle cellister til å tenke på kontrabassister.
På 70 tallet var det bedre plass til bena på fly,og de fleste bassister hadde ekstra sete til kontrabassen. Så skulle selskapene tjene mer,det ble trangere mellom seter,og alle vet at idag er det umulig med kontrabass i kabinen. Resultatet er at vi alltid uansett må sende bassen i flightcase.Dette går bra så lenge det ikke blir kastet rundt.For oss bassister handler det om å pakke godt, ha en god forsikring, og så håpe på det beste.

I det siste har jeg støtt på uventede problemer.Det blir mer og mer restriksjoner, og færre og færre selskap har kontrabass som egen spesialbaggasje,som fører til overvekt betaling på mål og reel vekt. Dette kan bli fryktelig dyrt, og fører til at bassister nå ofte ikke har med instrument ut og gambler på lånte basser. En annen konsekvens er at instrumentmakere nå bygger basser med demonterbar hals, med halv kroppstørrelse eller andre kreative løsninger.

Det har gått så langt at flyselskapene nå bestemmer hvordan instrumentene våre skal utformes.

Dette er en tid alle musikere må stå sammen. Det holder ikke at SAS skal få bestemme at jeg må spille på uspillbare instrumenter eller skaffe meg en amputert bass å utøve min musikk med.
I det siste har SAS begynt å hevde at kontrabass uansett ikke kan sendes på Boeing 737-600 flytype.

Såvidt jeg vet har ikke denne modellen noe mindre dører enn de andre 737'ene, er de bare en fiks ide som har havnet i regelboka?
Når man står på innsjekking med instrumentet og skal spille konsert samme kveld er det spennende nå for tiden om det denne gangen er 737-600 som flyr. I tilfelle bestemmer jo sas at konserten blir avlyst for bassen skal ikke med.

Stå på krava cellister! Og slå et slag for storebror i orkesteret også!! La oss få lik avgift for instrumenter hos alle flyselskap, uten diskriminering!

Svar på kommentar

 
 
LOGIKK?
Skrevet 08.11.2011 01:11 av Finn Guttormsen

Du bruker logikk og fornuft. Det må du ikke.

Svar på kommentar

 
 
VEDR
Skrevet 08.11.2011 09:09 av Anna C.

..Eller for alle musikere som booker seter ?

Svar på kommentar

 
 
VEDR.
Skrevet 08.11.2011 09:13 av Anna Carlsen

...Eller for booking av seter generelt for musikkinstrumenter?

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no