Foto: Norsk jazzforum

Tøft år for norske jazzfestivaler

Både i Molde, Oslo og på Kongsberg gikk årets jazzfestivaler i underskudd. Nattjazz-sjef Jon Skjerdal mener det bare finnes to måter jazzfestivalene kan øke forutsigbarheten på.

– Det er bare to felt hvor man kan stabilisere økonomien: En stabil, offentlig støtte og gode, langsiktige sponsoravtaler. Alt annet er risiko, sier festivalsjef Jon Skjerdal i Nattjazz.

Tre av de største norske jazzfestivalene opplever underskudd i år. Årsakene er ustabilt vær, omstruktureringer i driften og sviktende forhåndssalg, ifølge festivalene selv.


Les også: Tapte på Tubaloon


Færre enn forventet i Oslo
Oslo Jazzfestival budsjetterte med et billettsalg på over 11.000 billetter i år. Billettsalget var imidlertid svakere enn forventet og festivalen endte derfor med et lite underskudd.

Også for Kongsberg Jazzfestival ble det økonomiske resultatet etter sommerens festival skuffende. Før festivalen hadde ledelsen gjort flere grep for å få bedre kontroll over økonomien, men det ble ikke solgt nok billetter. Dette medførte et underskudd på 600.000 kroner.


Nattjazz i null
For Nattjazz gikk sommerens festival bedre enn forventet. 18.973 mennesker besøkte årets største jazzbegivenhet i Bergen. Det er en liten økning sammenlignet med fjoråret. Festivalen regner med å havne i null økonomisk.

– Vi budsjetterte med 650.000 kroner i underskudd. Dette var fordi festivalen var lagt til et nytt sted og vi måtte investere i ny infrastruktur, sier Skjerdal.

Nattjazz mottok 700.000 kroner i ekstraordinær støtte fra kommunen og billettsalget var høyere enn budsjettert. Festivalen fikk også økte inntekter som en følge av at man overtok serveringen selv.


Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook


Molde vurderer endringer
Molde Jazzfestival gikk med underskudd i år. Det ble solgt rundt 26.000 billetter. Billettsalget har falt helt siden 2009, da festivalen solgte rundt 34.000 billetter.

Festivalsjef Jan Ole Otnæs beskriver årets festival som kunstnerisk vellykket, men legger ikke skjul på at den publikumsmessig var dårligere enn forventet, spesielt under utendørskonsertene.

– Det har sammenheng med et fryktelig dårlig vær. Det var 8-9 grader på Anthony & The Johnsons konsert ved Romsdalsmuseet. Vi ser også at forhåndssalget går ned og at folk utsetter å kjøpe billetter. Når Molde FK i tillegg spilte to hjemmekamper med tilsammen 17.000 tilskuere under festivalen, ble det et ekstra konkurranseelement.

Ifølge Otnæs har festivalen iverksatt en prosess som vil innebære strukturelle endringer i driften.

– Tidligere var vi enerådende i fylket hele festivaluka. Nå har vi mange konkurrenter både regionalt og nasjonalt. Vi opplever også at fellesskapsopplevelsen er viktigere enn hva som står på plakaten. Vi er nødt til å ta grep for å følge med i utviklingen, sier han.


Følg Ballade på Twitter


Været har stor innvirkning
Morten Stene er seniorforsker ved Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU) med opplevelsesøkonomi som forskningsområde. Han mener driftsstruktur blir et viktig spørsmål for de norske jazzfestivalene fremover.

– Det er enormt mange tilbud i dagens festivalmarked, også på hver enkelt festival. Man konkurrerer til en viss grad med seg selv. Det er også viktig å få inntekter fra flere deler av driften. Det er ikke spesielt lurt å outsource alt annet enn billettsalget, sier Stene.

Stene støtter forklaringene om væravhengighet.

– Det er et klart element av værforbehold blant publikum. Festivaler er i stor grad sosiale sammenkomster. Da er det naturlig at været har innvirkning.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Mer i MICs bransjeregister


Legg til ny kommentar

2 lokale kommentarer til denne artikkelen

 

 
 
FESTIVAL PROGRAMMENE
Skrevet 01.10.2012 22:13 av Frode Gjerstad

Det er underlig å lese at ingen av de spurte har noen tanker om programmet som de presenterte. Ok Molde syntes de hadde et godt program. Det synes trolig de andre også. Men det kan jo tenkes at publikum etter hvert har hørt mange av musikerne før. På svært mange festivaler i ganske mange år. Om man ser på programmene, vil en ganske lett se at noen musikere synes å ha klippekort fra år til år. Dette gjelder i aller høyeste grad også utenlandske festivaler.
Det blir litt sånn at i fjor hadde vi Chick Corea så i år blir det Herbie Hancock for neste år har vi Keith Jarrett....
Det er vel kanskje ikke så underlig fordi noen musikere er svært dyktige og er ikke til å komme utenom. Men dette gjelder jo ikke alle som engasjeres. Forholdene er små her til lands og forholdet mellom utøvere/management og arrangører er kanskje litt for nært?
Eller kanskje burde festivalledelsen skiftes ut litt oftere? Man kunne også bruke kuratorer som kun tar seg av et mindre område feks trad-jazz og som er veldig informert om dette.
Eller kanskje festivalene burde bli mindre og mer spesialisert med mindre avstand mellom musikere og publikum. Nå virker det som om mange har kjøpesentrene som modell for driften der det som tilbys er etter modell av Grandiosa. Smakløst og seigt.
One size fits all, sa Frank Zappa med et smil.
Personlig leser jeg festivalprogrammene hvert år, men i stedet for å bli entusiastisk, blir det mer et sukk: samme folk i år igjen....
Men det er kanskje bare meg!

Svar på kommentar

 
 
FESTIVAL PROGRAMMENE
Skrevet 02.10.2012 23:20 av John Hegre

Nei, det er ikke bare deg Frode!

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no