Foto: Michael Höfner / Wikimedia commons

Ingen strømmemotstander

INNLEGG: Jeg er ikke mot strømming, men modellen må endres, skriver Bugge Wesseltoft i et svar til Guttorm Andreasen.

Jeg er ikke imot strømming! Snarere tvert imot synes jeg strømming av musikk og digital distibusjon av lyd og bilde er en fantastisk måte å nå ut til publikum på, med nye og bedre modeller enn CD-plate og fysisk distribusjon som har regjert markedet siste 30 år.


Les også: Hvor er dere, strømmemotstandere?


Jeg driver jo siden Gubemusic.com der vi ønsker å tilby bedre lyd enn CD (og vinyl) med 24Bit og surround. I tillegg holder vi på å starte opp en portal for live konsertstrømming. Kjempespennende både for oss og for et interessert publikum!


Følg musikkdebatten: Ballade på Facebook


Feilslått forretningsmodell
Det jeg (vi) er imot er forretningmodellen slik den eksisterer i dag. Grunnen til at strømmetjenestene er en suksess er "all musikk for 99 kr pr. mnd". Problemet oppstår når den store majoriteten av kunder kun hører på den mest kommersielle musikken. Sjekk topplistene på Spotify.

Med den enormt lave fortjenesten per avspilling er det kun denne type musikk som har en sjanse til å tjene penger. De store plateselskapene med millioner av låter i katalogen er også svært fornøyd.


Les også: Ny musikk viktig


Ingen norske artister kommer noensinne til å tjene penger på Spotify, selv ikke Bjørn Eidsvåg. Etter mine utregninger må han strømmes 300 millioner ganger for å tilsvare platesalget han har i dag (rundt 100.000 solgte). Med fem millioner mennesker i Norge er dette en umulighet.

Selv ikke strømming tilsvarende 10.000 solgte album (ca 30 millioner strømminger) virker oppnåelig. De store artistene som Elton John med store selskaper i ryggen blir vinnerne, mens vi andre, som sørger for "all musikk for 99kr pr.mnd", altså grunnlaget for suksessen og betalingsmodellen, kan aldri noensinne tjene en krone på dette.


Følg Ballade på Twitter


Trenger egne kanaler
Vi må endre denne modellen. Flere og flere av selskapene (selv de store) fjerner nå nye innspillinger fra strømming. Små plateselskaper må tilby sin musikk fra egen strømming/nettportaler.

Spotify må og vil bli ett sted for allerede innspilt og inntjent musikk. En slags moderne jukebox.

Ny og spennende musikk må lage sine egne kanaler med bedre lyd, gode anbefalinger, bakgrunnsstoff, debatter, konsertstream med mer. Jeg har med Gubemusic drevet med dette i snart seks år. Fremdeles selger iTunes og WiMP musikken sin i mp3 format.

Del artikkelen på:
                    |     Mer

Legg til ny kommentar

1 lokal kommentar til denne artikkelen

 

 
 
VENT PÅ UTVIKLINGEN......
Skrevet 30.10.2012 20:13 av ATLE BAKKEN

Før vi legger altfor lange planer om lover for streaming må vi huske på at det fortsatt jobbes hardt og raskt for å bygge ut telekommunikasjon og internet i India og Afrika. Når dette er ferdig snakker ekspertene om millarder av musikk - abonnenter og ikke millioner som nå.
Dette vil få en massiv inpakt på streaming og downloads av musikk. Hvorvidt den ekstra nullen på tono sjekken da vil komme tilbake, vil også være avhengig av planlegging og forhandling knyttet til disse enorme markedene.

Svar på kommentar


Nyheter fra NBs notearkiv


For å bevare historiske data er MIC-sidene er inntil videre administrert av Aslak Oppebøen
aslak@musicnorway.no