Tønnesen er mangeårig leder i Det Norske Kammerorkester og konsertmester i Oslo Filharmoniske Orkester, mens Einar Henning Smebye er professor i klaver ved NMH. Smebye har valgt en strammere stil, som bidrar til å synliggjøre den helt spesielle spenningen Grieg har skrevet inn i forholdet mellom fiolin og klaver i sonatene. På den måten hentes musikken ut fra det romantiske "slør" som den ofte får lagt over seg. Tilbake står vi med Griegs rene, rå uttrykk.
Edvard Griegs tre sonater for fiolin og klaver har kvaliteter som holder dem på repertoaret, ikke bare hos norske, men også internasjonale toppfiolinister. Paradokset med Griegs musikk er jo at vi opplever den som synonym med det urnorske, mens det vitterlig er en enkelt kunstners personlige uttrykk vi hører.
Identifikasjonen av 'det Griegske' som 'det norske' henger selvfølgelig sammen med den bevisstgjøringen omkring norsk identitet som lå i komponistens samtid, og som Grieg så mesterlig utformet i sin musikk. Ikke bare er det klare innslag av folkemusikk-inspirerte temaer og rytmikk, det hele er preget av en djerv og frisk skaperånd som vi nordmenn liker å bli assosiert med.
Relaterte bedrifter: |
|||
Simax (Plateselskap) | |||
Relaterte personer: |
|||
Terje Tønnesen, Fiolinist, Dirigent | |||
Einar Henning Smebye, Pianist, Professor | |||
Edvard Grieg, Komponist | |||
Relaterte artikler: |
|||
10.06.2005 A-mollkonserten: En institusjon på linje med Juleevangeliet | |||
05.11.2002 Terje Tønnesen og Det Norske Kammerorkester i Uranienborg kirke | |||
23.09.2002 Skjulte harmonier - Tyskland tar et oppgjør med tyske klisjeer | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no