Jeg ble så overrasket over Frank Tveor Nordenstens utilslørte naïve og fordomsfulle omtale av Cecilie Ores "Ein skuggeopera".
Det er muligens interessant for noen å vite hva Nordensten synes privat, men den stutum-holdningen han gir uttrykk for er reinspikka gammeldags og reaksjonær ignoranse.
Jeg gidder ikke her foredra kunsthistoriens hovedtrekk de siste 100 årene, annet enn å si at det er mye, mye mer som ligger i Ores sceniske verk enn det som umiddelbart møter en Nordensten, der han sitter på sin trekasse og føler seg misbrukt og terrorisert, mens hodet finformulerer flinke og spydige karakteristikker.
Vet ikke komponisten Nordensten bedre? Jeg tror han juger. Hvis han hadde ønsket å gjøre seg interessant på Ores bekostning, ville jeg trodd han ville gjøre det på en litt klokere måte, som den komponist og kunstner han er. Hvem i all verden er det han tror han representerer med et slikt dumt innlegg? FrP?
Hvis man oppsøker Ultima for å få innfridd sine forventninger (og negative fordommer) og få opplevelse matet inn i munnen med skje, da får man heller finne en annen arena. Evnen til opplevelse er ikke en medfødt gave - den må kultiveres og utvikles med bevisst vilje i møte med nye impulser. Er det ikke der den overførbare og livsviktige verdien av Ultima som fenomen ligger, som kulturfaktor?
Prøv igjen, Frank. Kritiser gjerne verket, men gjør det skikkelig.
Relaterte personer: |
|||
Bjørn Howard Kruse, Komponist, Saxofonist | |||
Frank Tveor Nordensten, Komponist, Organist | |||
Relaterte artikler: |
|||
Relaterte tema: |
|||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no