MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Norsk fokus i The Wire

Publisert: 01/16/2002 av Jan-Olav Glette

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002011515085873779354

Musikkbibelen The Wire fortsetter å gi oppmerksomhet til norsk musikk i sin årsoppsummering av fjoråret. Nok en gang er det artistene i spenningsfeltet mellom elektronisk musikk, samtidsmusikk og jazz som vekker skribentenes nysgjerrighet og ros. Supersilent, Tore Elgarøy og Phonophani er blant artistene som trekkes spesielt frem.

Rune Kristoffersen (200x)

The Wires redaktør Rob Young har på sin lederplass med multikunstneren Kim Hiorthøys album "Hei" blant årets plater, og nevner Smalltown Supersound og Rune Grammofon som noen av årets viktige labeler. Også når det gjelder livemusikk, er norske navn i fokus. No.seriens dobbeltkonsert med Jaga Jazzist og Kim Hiorthøy på Blå i Oslo, nevnes som en av årets riktig store liveopplevelser for Young.

Også i den samlede redaksjonens gjennomgang av plateåret finner vi god norsk representasjon. På listen over årets 50 beste plater finner man Supersilents "5" (Rune Grammofon). I klassen for beste improvisasjonsmusikk stiller ECM-distribuerte Rune Grammofon med hele tre utgivelser, hvorav to rent norske; nevnte Supersilent. I tillegg finner man også Tore Elagarøys "The Sound of the Sun" og sveitserne Luigi Archetti & Bo Wiget med sin "Low Tide Digitals". På listen over "Outer limits", hvilket kanskje kan oversettes som "musikkens ytre grenser" (eller eventuelt sammenlignes med Spellemannsprisens åpen klasse), er Phonophanis seneste "Genetic Engineering" en av platene det britiske magasinet ønsker å trekke frem. Og i Electronica-kategorien blir også Biospheres "Substrata/Man With A Movie Camera" nevnt som en av Wire-stabens favoritter for 2001.

Rune Grammofons albumaktuelle - med det egne prosjektet Monolight - platedirektør Rune Kristoffersen er meget fornøyd med nok en gang å være representert i dette spesialist-magasinet.

- Det er både hyggelig og overraskende å være såpass tungt representert, og at vi får såpass mange utgivelser nevnt. Jeg vil like å tro at vi gjør kvalitetsprodukter innenfor genren. Da vel og merke og så innenfor denne smale genren og at bakgrunnen for denne oppmerksomheten ligger her, sier han.

Det overasker ham ikke at selskapet på langt nær står like sterkt blant norske medier og musikerpriser.

- Det er veldig mye vanskeligere å få samme anerkjennelse fra et bredt norsk forum som Spellemannsprisen, hvor man konkurrerer med et bredere segment av elektronika-ting, enn i ett spesialistforum som The Wire. De to tingene kan vanskelig sammenlignes, påpeker han.

Likevel har det stor betydning for spredningen av musikken å være med på slike årsoppsummeringer, mener Kristofersen.

- Det er viktig fordi mange med interesse for denne typen musikk nettopp orienterer seg gjennom Wire. Betydningen for salget er vanskelig å vite rent kortsiktig - også fordi jeg ikke mottar tall og kalkyler fra ECM og deres underlabler så regelmessig. Langsiktig tror jeg det har mer å si. Det skaper en slags kvalitetsinteresse, om du vil.

Men på andre områder er det lettere å se effekten av slike ting.

- Når det gjelder dette med mulighetene for livespilling for våre artister som følge av slik oppmerksomhet, er det mye enklere å gi svar. Vi har merket at våre artister får tilbud fra festivaler og steder som de aldri ellers ville ha fått tilbud fra. Det er helt påtagelig. Også andre media registerer slike oppsummeringer i The Wire, og det kan virke som det er enkelte som henger seg på i etterkant av slike kåringer. Blant annet har NME en egen artikkel om norsk elektronika i sitt nyeste nummer. Vi har også oppdaget at det dukker opp anmeldelser av norske artister i
tidskrifter som Mojo, men også rene livstilsmagasiner. Dette hjelper oss å nå ut til et annet publikum, og høyner muligheter til å spre informasjon utover de etablerte kanalene, mener den tidligere Fra Lippo Lippi-musikeren.

Flere artikler om norsk musikk kommer i neste utgave av The Wire. I serien "Label Lore", hvor de presenterer en fremstående etikett hver måned, rettes oppmerksomheten da mot den uavhengige norske utgiveren Smalltown Supersound. I samme nummer gjør bladet også en live anmeldelse av NO./The Wire-kveldene som var på Blå i november.
 

Relaterte bedrifter:

Rune Grammofon (Plateselskap)

Smalltown Supersound (Plateselskap)

The Wire (Media\Tidsskrift\Utlandet)

Phonophani (Utøverinstitusjoner\Band)

Biosphere (Utøverinstitusjoner\Band)

Relaterte artikler:

16.01.2002 Skjevheter hos Spellemannsprisen?

14.09.2001 Ut i verden med Rune

13.12.2001 De små eksportørene

31.08.2001 Deride og Phonophani roses

14.08.2001 Rune Grammofon i Wire

16.10.2000 Nils Økland i The Wire

28.03.2001 Rune Grammofon satser stort

25.04.2006 RLP 2050

21.05.2004 Nye deltagere på MICs konferanse

06.10.2003 Au-pairer og Dekonstruksjon: Norge sett fra England

04.08.2003 Nordheim hedret i "The Wire"

29.07.2003 Fra Jorden til Månen

30.10.2002 SOFAs jubileums- og trippelslippkonsert 1. november på Blå i Oslo

10.10.2002 The Wire gir norsk CD til 9000 abonnenter

09.10.2002 Good shit - London kaller

20.08.2002 Insomnia-Festivalen 2002

21.03.2002 Joachim Haugland ble årets by:Larmer

14.03.2002 Stor oppmerksomhet rundt SOFA

22.02.2002 Lyden av småbyen

15.02.2002 Monopot på Blå

05.02.2002 Smalltown på vei til Amerika

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no