MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Pauline Hall (100x113)Hall, Pauline

Publisert: 04/08/2002 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002040815193121355916




Pauline Hall (1890-1969) nyter fortsatt stor respekt for sin innsats for norsk musikkliv. Hennes navn er uløselig knyttet til foreningen Ny Musikk (norsk seksjon av ISCM) som hun var med å stifte i 1938, og som hun var formann for helt frem til 1961. Hun fremholdes også idag som en av de beste musikkritikere Norge har hatt gjennom sitt virke i Dagbladet i nesten 30 år, - med et avbrekk under krigen. Hun er blitt karakterisert som en "kunnskapsrik, uredd og kultivert personlighet som, særlig i etterkrigstidens norske musikkliv, ble en ansett autoritet".

Men det var først og fremst komponist hun var. Etter artium i 1907 dro hun til Kristiania for å studere musikk. Hun studerte klaver med Johan Backer Lunde og komposisjon med Catharinus Elling. I 1912 dro hun til Paris for videre studier, og hun ble der i to år, avbrudt at et halvt års opphold i Dresden. Selv har hun karakterisert Parisoppholdet som en serie sjokkartede kulturopplevelser. Her opplevde hun på nært hold komponister som Debussy, Ravel, Mussorgskij og Stravinskij, - hun var til og med tilstede på den skandaleomsuste urfremførelsen av "Vårofferet".

Etter dette vendte hun hjem og fikk flere fremførelser. Hennes egentlige komponistdebut fant sted i Oslo i 1917 med egen komposisjonsaften. Hun ble først kjent som romansekomponist, men idag er det hennes orkesterverker som er mest kjent, spesielt kan nevnes VERLAINE-SUITE fra 1929. Som tittelen avslører fikk hennes Parisopphold stor betydning for hennes kompositoriske stil. Påvirkningen fra fransk impresjonisme og fransk litteratur er åpenbar, noe som var vanskelig for publikum å godta i 1930-årenes Norge, hvor nasjonale retninger gjorde seg sterkt gjeldende. Hun fikk erfare at det var problematisk å presentere nye impulser i norsk musikkliv. I et intervju i 1963 uttalte hun at publikum ventet seg "idyll og tevann, måneskinn og svermeri. Hvis man ikke akkurat dyrker den siden av musikken, er man straks inne på forbudte veier."

Hun komponerte også en rekke korverker og mye scenisk musikk. Hun var meget opptatt av teater, og oversatte selv betydelige verk som Stavinskijs "Historien om en Soldat", Honeggers "Le Roi David" og Brechts "Tolvskillingsopera". Sistnevnte var hun også instruktør og dirigent for ved en Norgespremiæren i Oslo i 1930.

Pauline Hall motttok Statens kunstnerlønn fra 1960, og mottok flere hedersbevisninger for sin innsats i norsk musikkliv.
 

Relaterte personer:

Pauline Hall, Komponist

Relaterte artikler:

14.03.2008 Pauline Hall-prisen

31.08.2004 Et eget århundre: Pauline Halls Verlaine-suite

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no