MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Hegdal, Magne

Publisert: 03/17/2012 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002040909574456352025




Født i Gjerdrum i 1944. Debuterte som pianist i 1969. Studerte komposisjon med Conrad Baden og Finn Mortensen og tok diplom som komponist fra Oslo Musikkonservatorium i 1972. Hegdal har undervist ved Norges Musikkhøgskole og har hatt en utstrakt virksomhet som skribent og foreleser innen klassisk - og samtidsmusikk. I mange år var han Dagbladets faste musikkritiker.

I løpet av 1970-årene var Hegdals musikk preget av aleatoriske prinsipper. Hans komposisjonsteknikk omfattet prosedyrer for bruk av tilfeldighet, som så musikken ble et resultat av. Uten formutvikling i tradisjonell betydning av ordet, tok musikken sikte på uforutsigelighet innen gitte grenser satt opp av komponisten. Senere har Hegdals komposisjonsstil utviklet seg mot større stilistisk åpenhet og et mer variert og direkte uttrykk, men han er fortsatt opptatt av å balansere tilfeldighet og orden i sine verker.

Magne Hegdals hovedinstrument, piano, har en fremtredende posisjon i hans verkliste. Han har også skrevet mye kammermusikk og musikk for større ensembler og orkester. Hans verker med vokale innslag er blant hans hyppigst fremførte, som ”Air” og “Make Believe Rag” (begge har vært fremført ved ISCM-festivaler). I 1985 ble “Morgensolens sange” for solister, kor og orkester kåret til “Årets verk” av Norsk Komponistforening. Denne utmerkelsen har han også mottatt for multimediaverket "Konsert" (1986), "For 2 nr.3" (1993) og i 1996 for “Grande symphonie de salon” (som også ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris). I 2002 mottok han Lindemanprisen. Hans verk "Stort sett" ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris 2012.

Et prosjekt av spesiell interesse er “Herbarium” (1974-2002), et forsøk på å få musikk til å nærme seg naturen gjennom en kombinasjon av faste strukturer og tilfeldighet. I sin endelige versjon har dette verket blitt oppført en rekke ganger, og også innspilt, av pianisten Herbert Henck. Beslektede verker er “Songs and Flowers” og “Decett” (2007), mens “Form” (for strykeorkester) og klarinettkvintetten “Veränderungen ohne Thema” representerer et friere og mer personlig uttrykk. “Stort sett” for fiolin og piano (2005-8) dreier seg igjen om forholdet mellom kunst og natur. I dette omfattende verket inkluderes ulike tilnærminger til komposisjon, fra streng organisering til improvisasjon.

MIC 2012
-
 

Relaterte personer:

Magne Hegdal, Komponist

Relaterte artikler:

19.12.2008 Frå alt til nesten ingenting

02.10.2007 Lirendreieren - en figurteateropera

29.10.2004 Hegdals "Herbarium II" stor suksess i Sverige

13.10.2004 Ultima: Magne Hegdal - den tilfeldige purist

11.09.2003 Magne Hegdal og Rolf Wallin urfremføres i Østerrike

28.04.2003 Nocturnus - en vokal reise i tro og tvil

25.10.2002 Lindemanprisen 2002 til Magne Hegdal

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no