MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



I skyggen av kjedebutikkene

Publisert: 04/12/2002 av Didrik Søderlind

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002041209521277457084

I Universitetsgata i Oslo ligger platebutikken Shadowland. Butikken spesialiserer seg på syntetisk, industriell og gotisk rock, genrer som egentlig ikke hadde noe publikum å snakke om i Norge da butikken åpnet for seks år siden. Men innehaver Stefan Rosell har klart å skaffe seg en kundekrets som holder liv i sjappa hans.

Gotham Nights (dansegulv) (x180)

For å gjøre det enda mindre forståelig at sjappa i det hele tatt finnes, har Shadowland ofte titler som ikke engang har distribusjon i Norge. Titler så sære at selv ikke de relativt få genrefansene som finnes her hjemme har hørt om dem. Men selge dem, det får innehaver og ildsjel Stefan Rosell til.

- Jeg merker at når større butikker kjøper inn noe av det jeg har her, tar de for det første bare inn det mens det er nytt. For det andre finner du som oftest platene i tilbudshylla, for de større butikkene aner ikke hvordan de skal selge det, forklarer Rosell. Som mener at han hadde slitt hvis større butikker hadde satset på å nå hans kundesegment.

- Da hadde jeg definitivt merket det. For det finnes ikke noe som heter trofaste kunder. Det er tilgjengeligheten som styrer. Jeg merker, som Norges eneste spesialbutikk for synth-pop, at når Depeche Mode kommer med en ny plate så kan jeg ta inn ti eksemplarer av den. Og dem har jeg en måned. Mens en kjedebutikk kan ta inn hundrevis. For kjedebutikkene er overalt, de er lette å finne og lett tilgjengelige. Man trenger ikke gå et stykke for å finne dem, slik man må med meg, sier Rosell.

Så Rosells kunder kjøper brødet hos kjedebutikkene og det mer pikante pålegget hos ham. Det er en farlig situasjon. Så hva slags strategi har han for å overleve?

- Jeg har ikke tenkt strategisk. Denne butikken har ikke noe som heter budsjettering. Her har det gått fra dag til dag siden jeg startet opp. Det er vanskelig å tenke framover med en butikk som er så liten som denne, konstaterer Rosell. Som likevel ikke har overlatt butikkens skjebne til, nettopp, skjebnen...

- Jeg har ikke ventet på at kundene skal komme til meg, men i stedet gått ut og fortalt dem at jeg er her. Jeg har ikke råd til å annonsere noe særlig, men har gjort oppmerksom på at jeg er her ved å arrangere konserter og festivaler og ved å dele ut løpesedler.

En spesiell ting med Rosells virksomhet er at han stort sett importerer sine varer direkte fra utlandet.

- Det er alfa og omega for butikken. Det handler ikke om at jeg ikke vil handle med norske selskaper, det går mer på at Internett har så mye å si for meg. Mange av mine største konkurrenter er på nettet. Så hvis jeg skal være konkurransedyktig og overleve, må jeg ha priser som er lavere enn dem norske distributører kunne gitt meg. Hadde dette vært for la oss si ti år siden, innen Internett var å utbredt, så hadde det ikke vært noe problem. Da kunne jeg ha fått norske distributører til å bestille disse platene til meg. Men nå går det ikke, hvis jeg skal overleve, sier Rosell.
 

Relaterte bedrifter:

Shadowland (Butikk\Fonogram; Distributører/grossister)

Platekompaniet AS (Butikk\Fonogram)

Gotham Nights (Konsertsteder\Klubber)

Relaterte artikler:

12.04.2002 Bare bra for Bare Jazz

11.04.2002 Markedskapitalismens inntreden i kulturpolitisk korrekte sfærer

10.04.2002 Øyafestivalen og Mono forsvarer Platekompaniet

09.04.2002 - Platekompaniet uheldig for norsk platebransje

09.04.2002 Kjedene styrer plateselskapene og salget i Norge

11.09.2001 Offensiv singlesatsing, men bransjen sliter

08.05.2001 Prisdumping ga listehopp

29.03.2001 Norsk dominans på VG-lista

06.04.2001 Shadowland jubilerer

05.04.2006 Shadowland feirer 10 år på John Dee

01.04.2005 Fokus på norsk platebransje: Kultur eller såpe?

14.03.2005 Maniac som DJ på Kjettersk Kjeller

25.02.2005 Goth i Norge: - Det er ikke dødt, alt som ligger livløst

28.01.2005 Taming Power: Om å vikle ut noe som er sammenrullet

24.08.2004 Platebransjens undergang: Toget til Helvete

23.08.2004 Kristopher Schau: - Et stort og brennende hat for alt som heter kjeder og majorselskaper

31.03.2004 Platekompaniet: - Artistbygging er også vårt ansvar

29.03.2004 Apollon: - Grove insinuasjoner, løgn og feilinformasjon fra Platekompaniet

05.03.2004 Ravi: - Platekjøperne må bruke hodet

05.03.2004 GramArt: - Viktig å skille reklame og faglige vurderinger

04.03.2004 - Slik foregår markedsføringen i Platekompaniet

03.03.2004 Bransjen bekrefter: - Platekompaniets Topp 15 er til salgs

03.09.2003 Arvid Berge i Showtime Records: - Sterke bånd mellom Platekompaniet og GGF

22.08.2003 TUBA: - Platekompaniet prioriterer smale utgivelser

22.08.2003 Per Eirik Johansen: - Platekjedene utfyller hverandre

20.08.2003 Plateutgivelse med enerett for Platekompaniet

27.08.2002 Ny synth-klubb i Oslo

03.06.2002 NM i synth

16.05.2002 Alternativ 17. mai med Mortiis

19.04.2002 - Hysterisk latterlig av plateselskapene

15.04.2002 Kunnskap og spesialisering nøkkelord for Feedback

15.04.2002 Feedback: - Plateselskapene dikteres av Platekompaniet

12.04.2002 Om den sagnomsuste kjedemuskelen

Relaterte tema:

12.04.2002 Platekjeder og spesialbutikker (2002)

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no