MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Ness, Jon Øivind

Publisert: 04/30/2002 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002043014470622512245




Jon Øivind Ness (1968) er oppvokst i Inderøy i Nord-Trøndelag. Gjennom oppveksten spilte han tussefløyte, fiolin og klarinett, men det var som gitarist han begynte ved Norges Musikkhøgskole i 1987. Fra 1989 gikk han over til komposisjonsstudier ved samme lærested, med Olav Anton Thommessen, Lasse Thoresen, Bjørn Kruse og Ragnar Söderlind som lærere. Ness har gjennom nittitallet referert mye til populærkulturen, mye fordi han føler seg vel så hjemme i den progressive delen av denne som i kunstmusikken. Mens denne pop-beskjeftigelsen tidligere har vært knyttet til en obskur sitatvirksomhet har Ness i den senere tid mer orientert seg mot energien i prog-rock, men uten å benytte spesifikke stilelementer derfra. Han har utviklet et kontinuerlig transponerende bi- eller polytonalt (sjeldnere)harmonisk system hvor opptil samtlige toner i en akkord virker dominantisk til den neste, men det er samtidig en teknikk som i all sin oversiktlighet gjør det enkelt å improvisere seg fram. De siste årene har han dessuten kombinert denne teknikken med mikrotonalitet, ved at intervaller som er satt sammen av et oddetall av halvtoner enten halveres eller mettes med kvarttoner. Et svært karakteristisk intervall er det man finner i såvel arabisk som norsk folkemusikk; kvarttonen midt inne i en liten ters. Ness har imidlertid også brukt den samme framgangsmåten med andre "odde" intervaller, kvart, kvint, stor sekst, stor septim, liten none og liten duodesim. Dette kan føre til at hver akkord kan ha to eller flere spektrale tyngdepunkter, men vel så ofte brukes mikrotonaliteten i symmetriske akkorder, som tonal fargelegging eller klanglig tilsmussing (disse akkordene går under fellesbenevnelsen "sur agurk"). I det siste har han dessuten begynt å jobbe med akkorder satt sammen av intervallkonstellasjoner lik dem beskrevet ovenfor som opererer (relativt) fritt i forhold til hverandre, eller i kombinasjon av teknikker; deler av en akkord kan følge spektrale prinsipper, mens andre deler er symmetrisk osv. Humor har alltid spilt en viktig rolle i Ness' musikk, men da han de siste årene har opplevd en tiltagende fiendtlighet fra offentligheten til kulturuttrykk utenfor allfarvei, er humoren blitt slemmere og mørkere.

MIC 2006
-
 

Relaterte personer:

Jon Øivind Ness, Komponist

Relaterte artikler:

26.09.2008 På veg mot det direkte

10.03.2005 Grieg Trio med Beethoven og Ness

17.11.2004 Ardittikvartettens norske verk foreviget

02.06.2004 De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand - en forhåndsomtale

31.10.2003 Ernst på tur!

03.10.2003 Åpningskonsert for Ultima 2003 i kveld

09.04.2003 Ny Musikk med Forsvarets Stabsmusikkorps

02.04.2003 To urpremierer med Ny Musikk Oslo

18.11.2002 "Objects of desire" - Oslo Sinfonietta med fire solister

23.10.2002 Jon Øivind Ness: Om homoseksualitet og musikk

08.10.2002 Vokt deg for mørket

10.09.2002 Fiolinkonsert med Sigyn Fossnes

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no