MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Olav Anton Thommessen (foto: Lisbeth Risnes, NMI) (106x130)Om violinkonserten BULLseye

Publisert: 05/23/2002 av Olav Anton Thommessen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002052313062253189288

I kveld skal Olav Anton Thommessens "BULLSeye" fremføres under Festspillene i Bergen. Verket fremføres i Grieghallen, der også urpremieren fant sted i januar 2002. Her kan du lese Thommessens egen fremstilling av arbeidet med verket, i en personlig vinklet artikkel som Ballade har gleden av å bringe videre.


Av Olav Anton Thommessen, komponist

Om Violinkonserten BULLseye (1998/2000)

Verket BULLseye har hatt en broket forhistorie. I 1997 viste min gode venn Harald Herresthal meg et manuskript han hadde kommet over av en påstått ufullstendig violinkonsert av Ole Bull. Den manglet violinstemme. Vi innbilte oss at Bull sendte ut orkesterpartiet uten violinparti slik at han kunne improvisere en solo stemme på stedet. Jeg begynte å fabulere at en slik fremgangsmåte hadde utgjort en helt ny genre som man godt kunne efterlyse i musikkhistorien. Hvorfor finnes det ikke flere slike solistparti-løse konserter? Tenk om komponister og utøvere hadde samarbeidet over stil-grenser for å skape slike felles verk.

Jeg foreslo forskjellige løsninger, men bestemte meg for å bruke ideen om et dobbelt-orkester, en symfonisk innpakning av orginalsatsen med formidlende violinstemme. Jeg lavet en "demo", og dette ble satt opp i Stavanger der violinisten Peter Herresthal hadde et engasjement. "Demoen" vant merkelig nok EDVARD-prisen for 1999. Jeg foreslo å fullføre min konsert som en bestilling for Harmonien. Ole Bulls konsert er i hele åtte satser. Jeg tok opp igjen arbeidet. Alt gikk for så vidt greit inntil Harald ymtet at nok et manuskript av vår konsert forelå: - som viste seg å være nok en utgave av orkestersatsen. Denne var bedre instrumentert, så jeg besluttet å bruke denne i mitt videre arbeid. En reaksjon fra Stavanger som slo meg som vesentlig var et publikumsmedlem som sa at hun gledet seg til å høre originalen til Bull. Jeg forsikret henne om at mitt stykke ikke var en "forhåndsreklame" for originalen, men at den lot seg rekonstruere med litt vitenskapelig kreativitet. Mitt verk var en selvstendig komposisjon.

Så slapp bomben! Harald hadde funnet originalen i nok en haug etterlatte papirer. Det viste seg at Bull hadde skrevet ned sitt solistiske bidrag, men hadde forbeholdt den for seg selv som en slags patent som sikret at bare han skulle kunne fremføre verket. Bulls violinkonsert hadde ligget der hele tiden!

Det bilde av Bull som hadde vært vanlig, er av en kompositorisk dilettante som bedåret kvinner og var en eksotisk eksentriker. Hans musikk så man som en samling musikalske "perler" og lot det ligge med det.

Vi var i besittelse av et betydelig verk fra 1832 som er et godt eksempel på en internasjonal "italiensk"-virtuos stil uten noen påklistrede "norsk"-heter.

Efter dette funnet var min situasjon noe helt annet. Efter en kort kompositorisk "lammelse" fra min side, fant jeg en løsning på hvordan mitt eget arbeid skulle fortsette. Efter å ha lokalisert Carrabosses metaforiske nål, førte jeg denne rett i hjertet på min konsert. Jeg var midt i et parti der Bulls orginal bestod av en nedadgående spiral av dim. akkorder. Jeg bestemte meg for å føre denne spiralen helt ned til grunne mens lysene på orkesteret gradvis sluknet. Imellom tiden, står alle orkesterviolinistene opp og de utøver en stor seksjonskadenza med solisten. Mens lysene slukkes på violinene, forsterkes lyset på solisten som fremfører en cadenza opplyst av en spot. Dette lyset slukkes gradvis for så å bli avløst av en cadenza avspilt på bånd i total mørke.
 

Relaterte bedrifter:

Festspillene i Bergen (Festivaler\Mai)

Relaterte personer:

Olav Anton Thommessen, Komponist

Ole Bornemann Bull, Komponist

Relaterte begivenheter:

Festspillene i Bergen 2002

Relaterte artikler:

23.05.2002 Festspillene: Bergen, Baldur og "BULLseye"

17.01.2002 Urfremførelse av BULLseye

08.10.2001 Et Operakammer - et portrett av sangeren Guri Egge

06.03.2002 Bestilling av saxofonkonsert til Olav Anton Thommessen

06.10.2000 CASSANDRA - Et konsertdrama for skuespiller og orkester

03.08.2009 Virtuos og utådvend jubilant

29.05.2006 Ole Bull-renessansen

05.05.2006 Olav Anton Thommessen 60 år

01.04.2005 Thommesen slippes løs i Trøndelag

05.11.2004 Henning Kraggerud: En globetrotter i klassisk musikk

01.06.2004 Gammelt brød og nysirkus

25.05.2004 - Arve Tellefsen er vår tids Ole Bull

22.05.2003 Padoxene åpnet de 51. Festspillene

04.04.2003 Ny rekord og plate for Bergen Filharmoniske Orkester

06.09.2002 Tale til Peter Herresthal

05.09.2002 Kritikerprisen til Herresthal

12.06.2002 "Far da hen, min Søn" - Ole Bull på Cuba

12.06.2002 Festkveld med Ole Bull

05.06.2002 Bull, Ole

03.06.2002 Astronaut-eksistensialisme

31.05.2002 Tør Festspillene å kaste den musikalske bunaden?

31.05.2002 Ei kåt Davidsstjerne

30.05.2002 Festspillene: Håkon & båtluren

29.05.2002 - Du, kor Håkon river!

28.05.2002 Musikalske klovnar

27.05.2002 Tre vinnere av INTRO - klassisk

27.05.2002 Gjenoppståtte orkesterverk

24.05.2002 Oval, Alog og Hiorthøi i elektrotrolleyfoni

Relaterte tema:

26.09.2002 Festspillene i Bergen 2002

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no