MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Gjenoppståtte orkesterverk

Publisert: 05/27/2002 av Hild Borchgrevink

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002052709364324993820

Etter en åpningsdag med seremoni på Torgallmenningen, dans og teater, gikk Festspillene i Bergen torsdag over i orkestermodus med historisk fortegn. I Grieghallen lød Geirr Tveitts ballettmusikk Baldurs draumar med Stavanger Symfoniorkester, oppført for første gang siden 1938. Senere på kvelden fikk vi høre Arve Tellefsen og Harmonien i Ole Bulls opus 1, Fiolinkonsert i A-dur, også den spilt for første gang siden Bulls egen tid.

Geirr Tveitt (100x134)

Baldurs draumar er rekonstruert fra et gammelt lydopptak og fra brannskadet notemateriale som ble levert til Norsk Musikksamling etter brannen i Geirr Tveitts hjem i 1970.

Musikk som bygger på Snorresagaen om Baldur finnes i mange versjoner i Tveitts produksjon. Denne, som er skrevet som ballettmusikk, har blant annet en stor slagverkseksjon med ni spesialkonstruerte pentatont stemte trommer som utgjør en primitivistisk bunn i Tveitts særegne, arkaiske klangverden, av og til med Stravinskylignende rytmiske strukturer. Men det er ikke så mye utvikling å spore i det rytmiske. Som helhet har stykket en slags rekkeform som ikke helt tåler å stå alene, men som kanskje ville trådt mer i bakgrunnen hvis det hadde vært dansere med. Tveitt konstruerer en rytmisk grunnmur som kommer igjen og igjen, mens de virkelige bearbeidelsene skjer i det klanglige. SSOs erfaring med tidligmusikkens klangvokabular merkes når de går løs på de spesielle fargene i Tveitts musikk.

Tre solister og resitatør formidler historien om Baldurs død. En del av orkesteret spiller offstage, og de tre sangerne beveger seg både på og bak scenen. - Et stort apparat å få sydd i hop, men veldig spennende musikk, mente orkestermusikere Ballade snakket med. SSO og dirigent Ole Kristian Ruud er i ferd med å avslutte innspilling av Tveitts orkestermusikk for svenske BIS.

Bak denne gjenoppføringen av Baldurs draumar ligger et betydelig rekonstruksjonsarbeid. Komponisten Aleksej Rybnikov har transkribert musikken fra NRKs opptak av urframføringen i 1938. Dette gehørpartituret har vært utgangspunkt for komponisten Kaare Dyvik Husbys rekonstruksjon av partitur og stemmer. - Min jobb har vært å fylle ut hvite flekker på lydkartet, sier Husby, som tidligere har rekonstruert et annet av Baldur-verkene, Tre stykker av Baldurs draumar fra 1958.

Programmet rundt Arve Tellefsens nyoppførelse av Ole Bulls fiolinkonsert i A-dur var tenkt som en historisk gjenklang både tilbake og frem i tid. På den ene siden stod en Bellini-ouverture, energisk fremført av en kammerbesetning fra Harmonien under Christian Eggen. Tanken om en tidslinje tilbake til virtuos italiensk musikk er god, men Belliniverket veide litt for lite til å stå mot Olav Anton Thommessens nyskrevne "symfoniske innpakning" av Bulls fiolinstemme, i form av verket BULLseye for fiolin og orkester som kom etter pause. BULLseye balanserte på umiskjennelig Thommesensk vis i et skarpskårent tonalt landskap hvor linen med jevne mellomrom plutselig slakkes og musikken slippes ut i et mer flytende, klanglig vibrerende univers, hvor filmmusikkreferanser og Ole Bull lever side om side. Peter Herresthals briljant turnerte fiolinstemme ble regelrett pakket inn, for eksempel i unisone triangeltoner, som en slags
diskretisert vibrato-fortykning av solotonen. Det hele ble teatralt avsluttet i en mørklagt konsertsal hvor solistens siste toner ble forsterket og løftet fra scenen opp i lydanlegget.

Fredag fortsatte Festspillene i kammermusikkens tegn, med Vertavokvartetten og Håvard Gimse. Kvelden tilhørte Leif Ove Andsnes som spiller Griegs lyriske stykker på komponistens eget piano på Troldhaugen.
 

Relaterte bedrifter:

Festspillene i Bergen (Festivaler\Mai)

Stavanger Symfoniorkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre; Plateselskap)

Grieghallen (Konsertsteder\Saler)

Relaterte personer:

Arve Tellefsen, Kunstnerisk Leder

Geirr Tveitt, Komponist

Ole Bornemann Bull, Komponist

Kaare Dyvik Husby, Komponist

Christian Eggen, Dirigent, Pianist, Komponist

Relaterte begivenheter:

Festspillene i Bergen 2002

Relaterte artikler:

23.05.2002 Om violinkonserten BULLseye

23.05.2002 Festspillene: Bergen, Baldur og "BULLseye"

23.05.2002 Festspill med flaggermus og Stikk innom-konserter

22.05.2002 Festspillene i feststemning

24.04.2002 Norsk musikk selger Festspillene i Bergen

24.05.2002 Oval, Alog og Hiorthøi i elektrotrolleyfoni

08.01.2002 Klassisk norsk på Midem

06.05.2002 Usikkerhet rundt Bull-film

03.08.2009 Virtuos og utådvend jubilant

12.11.2008 Fleire nyansar, ein mørkare lét

16.06.2008 Varierte kraftutladningar

21.11.2007 Ny bok i Herresthals biografiserie om Ole Bull

13.06.2005 Norsk klavermusikk er mer enn troll og dovregubber

22.05.2003 Padoxene åpnet de 51. Festspillene

16.05.2003 INTRO-fokus under Festspillene

03.12.2002 Klassiske perler med Symfoniorkesteret

28.10.2002 Truls Mørk på turne med SSO til Tyskland

15.10.2002 Politisk ønskekonsert i Stavanger

12.06.2002 "Far da hen, min Søn" - Ole Bull på Cuba

12.06.2002 Festkveld med Ole Bull

05.06.2002 Bull, Ole

03.06.2002 Astronaut-eksistensialisme

31.05.2002 Tør Festspillene å kaste den musikalske bunaden?

31.05.2002 Ei kåt Davidsstjerne

31.05.2002 Geirr Tveitt - den fargerike

30.05.2002 Festspillene: Håkon & båtluren

29.05.2002 - Du, kor Håkon river!

28.05.2002 Musikalske klovnar

27.05.2002 Tre vinnere av INTRO - klassisk

Relaterte tema:

26.09.2002 Festspillene i Bergen 2002

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no