MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Folke Strømholm (100x135)Strømholm, Folke

Publisert: 07/09/2002 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002070912255625606317




Folke Strømholm (f. 1941) har ved siden av private komposisjonsstudier med Kolbjørn Ofstad sin vesentligste musikalske utdannelse fra Musikkonservatoriet og Universitetet i Oslo. Han har også studert elektronisk musikk i London og Haag. I en årrekke var han fast musikkritiker i Verdens Gang og ved siden av sitt virke som komponist har han vært tilknyttet TONO og Norsk Musikkinformasjon som konsulent. Ved NMI var han i perioden 1980-87 ansatt som musikk faglig konsulent og leder av informasjonsutvalet med ansvar for senterets utadrettede informasjonsarbeid.

Folke Strømholm er en sjelden fugl i det norske musikalske landskap. Siden han debuterte som komponist i 1964 med "Concertino for klaver og strykere", utviklet han etterhvert en særegen form for musikalsk minimalisme, hvor statiske klangflater, monotoni og gjentakelser var sentrale musikalske elementer. Bakgrunnen for denne utviklingen finner vi i årene 1966-69, hvor Strømholm oppholdt seg i Tromsø og underviste ved lærerhøgskolen og i musikkskolen. Her kom han for første gang i kontakt med den samiske joiken, et møte som skulle få avgjørende betydning for hans videre utvikling som komponist.

Joiken er basert på stadige repetisjoner som skaper et særeget inntrykk av spenningsladet monotoni, og dette tok Strømholm opp i sin musikk. Det første forsøk på å bringe joiken inn i kunstmusikken var foranlediget av avisen "Nordlys" i Tromsø, som bestilte et orkesterverk bygget på joik. Resultatet ble "Samisk Ouverture", uroppført ved Festspillene i Harstad 1970. Dette arbeidet ble senere videreført i orkesterverket "Sámiædnan"(1972) og blåsekvintetten "Noai'di"(1973). Joikens monotone karakter finner vi også igjen i en rekke andre verker, som uten direkte å bygge på samiske motiver har det samme "ekstatisk monotone" som formskapende element. Her finner vi Strømholms personlige komposisjonsstil i en mer rendyrket form, som når sitt høydepunkt i verker som "Farewell to the piano"(1976) og "Mattinata nr. 1"(1977).

Klavermusikken står sentralt i Strømholms produksjon og omlag en tredjedel av hans 36 opus er skrevet for piano, men vi finner også vokalverker, kammermusikk, en klaverkonsert og flere orkesterverk på hans verkliste.
 

Relaterte personer:

Folke Strømholm, Komponist

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no