MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Jostein Pedersen 2002 (235x325)- FONO-selskaper ignorante og uprofesjonelle

Publisert: 11/19/2002 av Jostein Pedersen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2002111912204436270084

Musikkekspert og NRK-kjendis Jostein Pedersen mener flere FONO-selskaper mangler folke- og forretningsskikk ved å unnlate å svare på hans henvendelser. Hverken KKV, MTG, Tylden, Norwave, Bonnier eller Tribe har gitt lyd fra seg etter at Pedersen sendte dem promotion-materiale og brev angående en norsk artist på utkikk etter platekontrakt. - Denne tausheten er graverende fordi flere FONO-selskaper mottar offentlig støtte for å gi ut sine plater, skriver Pedersen i et åpent brev til FONO.


Av Jostein Pedersen, freelancejournalist for NRK og Klassisk Musikkmagasin:

28.oktober, 2002


FONO,
Postboks 5949 Majorstua,
N - 0308 OSLO


I følge web-siden deres arbeider dere "til beste for norsk fonogramproduksjon" og "til fremme av fonogrammer som kulturmedium." En får gå utifra at FONOs medlemmer også arbeider mot dette målet.

Jeg skriver til dere fordi jeg i løpet av det siste året har erfart den motsatte holdning fra flere av deres medlemmer. Det vil si: jeg har ikke møtt noen holdning i det hele tatt - fordi jeg aldri har mottatt noe svar.

I arbeidet med å selge inn en ny norsk, norskspråklig artist hos flere av deres medlemmer opplever jeg å ikke få svar på mine henvendelser. Nå må selvfølgelig ethvert "selskap" og enhver "leder" drive sin geskjeft etter eget kompetansenivå og forgodtbefinnende, men for en utenforstående forekommer total ignoranse ekstremt uprofesjonelt. I tillegg bryter det selvsagt med enhver folke- og forretningsskikk, i hvert fall i vår del av verden.

Mot dumskap kjemper selv den vise forgjeves, men så enkelt er det dessverre ikke. Ved nærmere undersøkelser viser det seg at flere av deres medlemsselskaper mottar offentlig støtte for å gi ut sine fonogrammer, enkelte selskaper er sogar avhengig av slik støtte for i det hele tatt å kunne utgi produksjoner. Dermed stiller saken seg annerledes: Hvorfor i all verden skal ikke jeg - en norsk statsborger - få svar på en forretningshenvendelse fra en bedrift som mer eller mindre baserer seg på offentlig støtte? Kan FONO svare meg på dette? I ytterste konsekvens - avhengig av støtten - burde kanskje enkelte selskaper komme inn under Forvaltningsloven som har klare regler på hvordan en skal opptre overfor almenheten? Da er selskapet faktisk pliktig til å svare. Eller har kanskje FONO en felles holdning til dette?

Jeg håper dette kan danne grunnlaget for diskusjoner innad i foreningen. For min del skal jeg sørge for at bevilgende myndigheter blir oppmerksom på dette meget uheldige problemet.

Med hilsen

Jostein Pedersen

 

Relaterte bedrifter:

Plateselskaper (Organisasjoner)

Relaterte personer:

Jostein Pedersen, Journalist, Skribent

Relaterte artikler:

24.08.2005 FONO feirer 25 år med samleplate

15.10.2004 FONO med kulturdebatt - IMPALA med nye salgstroféer

12.10.2004 Bjellesauprisen 2004 til Audun Tylden

20.11.2002 - Småselskapene gjør en god jobb

20.11.2002 - Pedersen er på jordet

19.11.2002 - Gjør jobben deres!

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no