Spesielt gledelig for Tveite er det at Akselsen ble nominert, mener Tveite:
- Den plata er det viktigste prosjektet jeg har jobbet med noensinne, fordi den viser at en utskjelt og undertrykt gruppe, nemlig Taterne. Disse har blitt utsatt for medisinske forsøk, skilt fra foreldrene, mistet skolegang, blitt jaget fra sted til sted og blitt utsatt for fysisk mishandling - uten at myndighetene har grepet inn. Elias Akselsens plate viser at Taterne ikke har noe å skamme seg over - de har en meget verdifull sangtradisjon, både kvalitativt ig innholdsmessig, som kommer godt frem på "Hjemlandsklokker".
Kanskje denne platen kan hjelpe flere Tatere til å stå frem med det de har blitt utsatt for, og minne oss nordmenn - som ofte tror vi er verdensmestre i folkerett - på at vi også har våre svin på skogen, håper Tveite.
Samtidig gleder han seg over at Dadafon, som genremessig lett havner imellom jazzen og populærmusikken, har blitt nominert til en pris:
- "Visitor" har hverken P1 eller P3 villet ta tak i, til tross for at den har fått fantastiske kritikker i stort sett hele musikkpressen. Problemet har visst vært at de ikke har klart å få definert dem inn i profilene sine. Slik jeg ser det, betyr dette at de er i utakt med avisanmelderne, sier Tveite.
Stolt Mor
"Kult det", svarer Red Harvest-gitarist TurboNatas når Ballade får tak i ham på jobben, i et av landets større reklamebyråer:
- Jeg har ikke giddet å gjøre meg så mange tanker rundt nominasjonen enda, men Spellemannsprisen er noe jeg har fått med meg siden jeg var liten, da var det jo omtrent den eneste muligheten man hadde til å få se rock på TV. Etter over ti år i Red Harvest er det hyggelig å få noe igjen, selv om det selvfølgelig ikke er derfor vi driver på, sier TurboNatas, som også setter pris på at bandet har fått såpass god dekning i pressen etter utgivelsen av deres siste album "Sick Transit Gloria Mundi" i våres:
TurboNatas er svært fornøyd med det nye albumet, som i følge Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen "... inneholder tungt artilleri av beste Harvest-merke, med iltert hamrende, huggende rytmer og et melodisk-maskinelt øs få andre norske band kommer i nærrheten av."
- Jeg føler i hvert fall at vi har skrevet sterke låter, og har fått til en helhet som fungerer. Albumet er produsert av Neil Kernon, som har jobbet med alt fra den verste grindcore-musikken til store popnavn. Han har hatt fingrene borte i både Cannibal Corpse, David Bowie, Rolling Stones og Sex Pistols. Nå er han femti år gammel, og sitter i studio og banger. Han er fan av oss, og ønsket virkelig å gjøre denne jobben, så han ga oss en bra pris.
Og resultatet har blitt satt pris på:
- Vi har fått ni av ti poeng i Terrorizer, 13 av 15 i det tyske bladet Legacy, og full score i Kerrang! med fem ut av fem K'er. - Vi er også godt fornøyde med dekningen vi har fått i både VG og Dagbladet, og at Aftenposten har Satyricon på første og oss på fjerde plass over årets beste norske plater - uansett genre - gir selvfølgelig en veldig god følelse av at noen følger med og bryr seg.
Relaterte bedrifter: |
|||
Spellemannprisen (Organisasjoner; Priser) | |||
Red Harvest (Utøverinstitusjoner\Band) | |||
Via Music (Plateselskap) | |||
Dadafon (Utøverinstitusjoner\Band) | |||
Relaterte personer: |
|||
Frode Haltli, Akkordeonist | |||
Sigbjørn Tveite, Daglig leder | |||
Relaterte begivenheter: |
|||
Relaterte artikler: |
|||
20.12.2005 Broder Aage: - O, Jesus, du som fyller alt i alle | |||
08.10.2004 Synne Skouen: - Vi er de upopulære ungene på Spellemann-klassefesten | |||
24.02.2004 - Spellemannkomiteen bør ikke inneholde platedirektører | |||
26.02.2003 Folkemusikkmiljøet: - Vi finner oss ikke i å bli tilsidesatt | |||
25.02.2003 Andreas Gilhuus: - Vi var da ikke så kommersielle | |||
Relaterte tema: |
|||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no