MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Gisle Kverndokk (200x296)Gisle Kverndokk i krystallkabinettet

Publisert: 02/10/2003 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003021012535142364843

Torsdag den 13. februar blir Gilse Kvernedokks verk "The Crystal Cabinet - konsert for fiolin, klaver og orkester", uroppført i Oslo-Filharmonien. Verket er bestilt av Peter Herresthal, som også innehar fiolinsoloen, mens klaversoloen ivaretas av OFOs faste solopianist Gonzalo Moreno. - Hovedideen med "The Crystal Cabinet" er å skape et frossent, glassklart og skinnende musikalsk landskap, sier komponisten selv, som for tiden har usedvanlig mange jern i ilden.


Gisle Kverndokk er i tiden fremover aktuell med bestillinger hos hele tre av Oslos kulturelle hovedaktører: I Oslo-Filharmonien som her beskrevet; ved Den Norske Opera med "Den fjerde nattevakt" bygget over Johan Falkbergets roman; og ved Det Norske Teatret med musikalen "Frendelaus".

Gisle Kverndokk har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og The Juilliard School I New York, og har skrevet orkesterverker, kammermusikk og musikkdramatikk som er fremført både i inn- og utland. Han har også arbeidet mye som dirigent, pianist, fløytist og arrangør, særlig i musikkdramatisk sammenheng.

Blant hans orkesterverker kan nevnes "Initiasjon for fiolin og orkester" fra 1992, som året etter vant 1. pris i Rostrum i Paris; obokonsert (1996) og fløytekonert (1998), som begge ble uroppført av Bergen Filharmoniske Orkester samt Peer Gynt Fantasi (1999) som ble uroppført av Oslo Filharmoniske Orkester under Sommerkonsert i Holmenkollen 2000. I sesongen 1999-2000 var Kverndokk årets komponist hos Trondheim Symfoniorkester, som uroppførte hans konsertarie The forgeries of jealousy.

Av musikkdramatiske verker finnes operaene "Falketårnet" (1990) og "Georgs magiske medisin" (1995); videre musikalene "Sofies verden" (1998), "Vincent van Gogh" (2001) og "Farlige forbindelser" (2002). Hans radio-opera "Bokken Lasson - sensibel suksess" vant i 2000 1. pris i Prix Italia, Bologna.

Om "The Crystal Cabinet" sier Kverndokk: - I den perioden jeg arbeidet med dette stykket, har jeg også skrevet operaen "Den fjerde nattevakt" for Den Norske Opera. I dette stykket var jeg opptatt av å beskrive to kjerne-elementer i Falkbergets roman: det kalde, frosne og lyset. Jeg analyserte spektralt lyden av kirkeklokkene på Røros, og lyden av is og snø. Fra disse overtonespektrene fikk jeg et meget frodig harmonisk materiale. Dette ville jeg utforske videre, og det danner grunnlaget for denne konserten. Hovedideen er å skape et frossent, glassklart og skinnende musikalsk landskap.

Komponisten fortsetter: - Første sats er en dialog mellom fiolinen og klaveret, formet som raske utsagn, klare motiver: en eksposisjon av materialet. Andre sats er en scherzo. Ideen er å skildre is som knuser, og etterklangen av dette som strekkes ut til lange remser av klanger. Tredje sats er som et pust, en utkomponert pause, en stille overgang, for strykere og vibrafon. Fjerde sats er en konklusjon der materialet tar form som lengre melodiske linjer, med større kontraster. Da jeg var i sluttfasen av verket, kom jeg over diktet "The Crystal Cabinet" av William Blake. Inspirert av dette, ble strukturen på stykket enda tettere. Jeg valgte å ta utgangspunkt i noen linjer fra dette diktet i hver sats, som en ledetråd inn i den musikalske idéverdenen.

Stykket ble som nevnt bestilt av Peter Herresthal, og er skrevet til ham og hans faste samarbeidspartner Gonzalo Moreno. Herresthal oppnådde i sin tid høyeste eksamenskarakter etter studier ved Norges musikkhøgskole med professorene Isaac Schuldman og Magnus Ericsson. Han har opptrådt ved en rekke internasjonale festivaler som Schleswig-Holstein og Meckelburg-Vorpommerrn, har vært recital- og konsertsolist i store deler av Europa og Japan, og har oppnådd svært gode kritikker i norsk og internasjonal presse. Han er anerkjent som en ledende utøver av norsk samtidsmusikk, og har tre ganger vært nominert til Spellemannprisen. I 2002 ble han kåret til Årets utøver av Norsk Komponistforening, og mottok Musikkritikerprisen for uroppførelsen av Olav Anton Thommessens fiolinkonsert "Bullseye", fremført med Bergen Filharmoniske Orkester under Festspillenes 50-års jubileum.

Gonzalo Moreno er født i Madrid og har sin utdannelse fra hjembyens Real Conservatorio Superior de Musica samt Royal Academy of Music i London, hvor han mottok Recital Diploma etter avsluttende eksamen. Siden 1990 har han vært bosatt i Norge, og han har like lenge vært ansatt som solopianist i Oslo Filharmoniske Orkester. Eivind Aadland, som er dirigent for urpremieren, er ansatt som kunstnerisk leder for Trondheim Symfoniorkester fra høsten 2003. Som fiolinist har han hatt solistoppgaver i de fleste europeiske land, og spilt kammermusikk med bl.a. Yehudi Menuhin og Igor Oistrakh. Han var i ni år konsertmester i Bergen Filharmoniske Orkester, og i mai 2001 sto han som dirigent foran dette orkestret, med Bruckners Symfoni nr. 4 under Festspillene i Bergen. Sin dirigentdebut med Oslo Filharmoniske Orkester hadde Eivind Aadland i 1999, og han ble omgående gjenengasjert for sesongene fremover. I juni i år skal han lede orkestret under turné på Vestlandet.

Bestillingen av "The Crystal Cabinet" er finanisert via Det Norske Komponistfond. Konsertens øvrige program er Brahms' ungarske danser nr. 17, 18, 19, 20 og 21, og hans klaverkvartett i g-moll med Schönbergs orkestrering.

Relaterte bedrifter:

Oslo Filharmoniske Orkester (Utøverinstitusjoner\Orkestre)

Relaterte personer:

Gisle Kverndokk, Komponist, Pianist

Peter Herresthal, Fiolinist

Gonzalo Moreno, Pianist

Relaterte artikler:

11.04.2002 Gisle Kverndokk - Biografi

18.09.2002 EDVARD-pris for musikkdramatikk

05.09.2002 Kritikerprisen til Herresthal

06.09.2002 Tale til Peter Herresthal

06.09.2002 Thommesen om "Bullseye"

23.05.2002 Festspillene: Bergen, Baldur og "BULLseye"

17.01.2002 Urfremførelse av BULLseye

28.10.2002 Anders Franzén ny direktør for Oslo-Filharmonien

29.08.2002 Previn på plass: - Whaddya want?

14.08.2002 Høsten med Oslo-Filharmonien

06.03.2002 Bestilling av saxofonkonsert til Olav Anton Thommessen

14.02.2002 Oslo Filharmonien urfremfører Halvor Haugs Symfoni nr. 4

06.04.2006 BULL's eye

18.11.2005 Den fjerde nattevakt: Suksess - tross alt

10.11.2005 Glimrende mottakelse for norsk opera

23.10.2003 Venneløs i Kaiserslautern

14.10.2003 - Når jeg hører tale om musikkteater, griper jeg til min konvensjon

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no