MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Cikada med norsk matpakke i Berlin

Publisert: 03/17/2003 av Trond Reinholdtsen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003031713275970859693

I 40-åra var det Wilhelm Fürtwängler, på 80-tallet Herbert von Karajan, på 90-tallet Claudio Abbado, på 2000-tallet Simon Rattle, og i går var det saktens Christan Eggen fra Tyttebærsvingen på Stovner som svingte taktstokken i Berlin-filharmoniens gemakker ved Potsdamer Platz. Komponist Trond Reinholdtsen leverer her sin andre, personlige rapport fra Cikadas utfart til Tyskland.

Christian Eggen dirigerer Cikada (268x385)

Av Trond Reinholdtsen

I 40-åra var det Wilhelm Fürtwängler, på 80-tallet Herbert von Karajan, på 90-tallet Claudio Abbado, på 2000-tallet Simon Rattle og i går var det saktens Christan Eggen fra Tyttebærsvingen på Stovner som svingte taktstokken i Berlin Filharmoniens gemakker ved Potsdamer Platz, bydelen som etter murens fall var det totale ødeland, men som i over 10 år nå har båret tittelen "Verdens største byggeplass" og som for hver måned blir litt høyere og litt bredere og litt mer fylt opp av ny-japper. I skyggen av de hi-tech-arktektoniske nyerhvervelser i typisk finansestisk stil på den ene siden og, bare noen meter på andre siden, Mies van der Rohes minimalistiske perle Neue Nationalgalerei, ligger Filharmoniens gule, taggete, asymmetriske og en gang så nyskapende, men nå muligens noe falmede kladeis. Samme kantete stil preger også interiøret slik at lydbølgene distribueres i alle mulige retninger samtidig, noe som gjør de to konsertsalene til akustiske lekkerbiskener.

Anledningen var Cikada-ensemblets andre konsert i årets Berliner Festspiele. Etter å ha presentert europeisk ultramoderisme i konsert-installasjonen "Dark Matter" av komponisten Richard Barrett og den norske billedkunstneren Per Inge Bjørlo, inneholdt Cikadas Filharmoni-konsert i første rekke norsk og nordisk musikk. Mens musikerene i "Dark Matter" demonstrerte lysende evner til å spille haugevis av noter grisefort og å dele 5/16-delstakter inn i 13 like deler og liknende, så lå utfordringene i dette programmet i langt større grad på klanglige nyanser, på homogenitet og intonasjon, ikke minst i møtet med danske Bent Sørensens vare, grensende til sentimentale musikk som lesker seg i velklang, også i form av historiske lån fra den klassiske musikken.

Tre av de mest sentrale norske komponistene for tiden var også inkludert i programmet, Cecile Ore, Jon Øivind Ness og Lars Petter Hagen, sistnevnte endog med en urframførelse, og med et velkjent Norgesentrisk perspektiv er jo selvsagt spørsmålet: Hvordan oppfatter disse alvorlige tyskerene, proppet med åndskultur og historisk tungsinn, vår potensielt blåøydnaive musikk, formet utav likhetstanken, oljerikdom, lefse og truger?

Ness' stykke "Interrupted Cycles" åpnet det hele. Dette er musikk som setter musikeren i det beste lys. En kanskje ikke så velfundert, men ganske vanlig innvending mot samtidsmusikk i sin helhet, at "man kan jo bare spelle hva man vil, man hører jo ikke om det er feil likevel", gjelder definitivt ikke i dette tilfellet, slik den beveger seg i tydelige retningsbestemte gester, hysteriske løp i parallellkoblinger og Stavinskij-aktig poengtert rytmikk. Cikada kjenner denne stilen godt og evner å legge innlevelse i alle musikalske bevegelser. For meg høres stykket tidvis ut som seriemonterte rockeriffs, hvor fraseoppbygningen følger en slags cut, copy and paste-logikk hvor bruddpunktet mellom forskjellige riffs ofte er det vesentlige og interessante. Tidvis likner det noe på John Zorn i strukturen, men uten dennes stilistiske bredde som favner trashmetal, country, sleazy pop og gud-vet-hva. Programheftet presenterer Ness som norsk musikks relativist par excellence og som en komponist som hevder retten til å skrive uproblematisk musikk kun styrt ufra kriteriet om hva han selv liker. For mine ører ligger Ness' musikk sjelden tilbake for en komponist som den finske musikkens wonderboy Magnus Lindberg når det gjelder å fenge og å underholde, men jeg sitter også igjen med en følelse av "tilværelsenes uutholdelige letthet" i møte med den. Det ble litt som å spise grandis i Slachtplattens und Sauerkrautens land.

Om Ness er selverklært light på det idémessige området, går hans yngre kollega Lars Petter Hagen ut med halsbrekkende ambisiøs støvleføring og tematiserer i sin urframførelse "Passage" ikke mindere enn jødeutryddelsene under krigen, og det bare noen meter fra stedet hvor Hitler endte sine dager i en bunker. Tyngre og mer ladet materie finnes ikke. Utgangspunktet er det spektakulære tilbygget til Berlin Museum, som omhandler jødenes historie i Berlin og Europa, tegnet av Daniel Liebeskind og ferdigstilt for bare et par år siden. Bygget har allerede blitt omtalt som en av vår tids store arkitektoniske kunstverk. Det likner mer en ekstrem skulptur eller et minnemonument enn noe hus man før har sett. Og, ja, bygget ligger også rett nedi gata. Historien og kunsten ligger tettpakka her. Libeskind har i sin arkitektur tematisert forholdet mellom det kollektive og det individuelle. Han har betont at jødenes historie ikke består av statistikk om 6 millioner jøder, men av hvert spesifikke individ ganger 6 millioner.

Stykket har lånt satstitler fra forskjellige deler av Libeskinds bygg og starter ut i trygg samtidsmusikkstil, hvor mer enn pianissimoskarptrommevirvlene henleder tankene til Morton Feldmans avdempede univers. Harmonikken er skåret ned til benet og består ofte bare av toklanger og tempoet er sakte hvor ethvert musikalsk utsagn får all verdens tid. Instrumenteringen er anstendigheten selv og klangbehandlingen fra musikerene er strøken. Utover i stykket blir teksturen ytterligere redusert. Harmonikken blir dratt mot det statisk tonale. Små unisone melodistubber dukker opp. Jeg innbiller meg å høre en vuggesang, og også brokker av senromantiske floskler. Det er som om musikken skreller av seg selv, lag for lag, hvor man gradvis når dypere, men samtidig mer banale og skamløst barnslige lag. Er dette slik man er bygd opp som menneske?, undrer jeg meg. Stykket oppløses på besnærende vis ved at noen musikere begynner å mumle uforståelige ting, klarinettisten lunter bort i en krok og blir stående med ryggen til, cellisten viser med barnlig fryd fram harpiksklumpen sin til publikummerene på første rad, og dirigent Christian Eggen snur seg og forteller en historie fra et pinlig møte med unge svenske kvinner på interrail som i beste fall ender i et halvpoeng. Vi har overvært det endelige maskefall og oppløsningen av et veldressert samtidsmusikkensemble til enkeltindivider.

Hagens siste stykker har en musikalsk overflate som jeg ikke nøler med å kalle naiv, ja ofte rent ut sagt pinlig. Men det er en annen type kompleksitet som viser seg, i bruken av forskjellige fortellerstemmer, med bevissthet om kontekst, anvendelse av ironi og musikalske løgner og intertekstuelle henvisninger. Så får komponisten heller finne seg i å bli omtalt slik som en amerikaner bak meg sa det: "This is softporn music".

Cecile Ore har allerede blitt fremført en god del i Tyskland de siste årene. Og det er ikke vanskelig å forstå at hennes poengterte stil gjør inntrykk. I forhold til hennes to nevnte kolleger på konsertprogrammet har Ore en helt annen konsekvens i sitt materialbruk. Hun insisterer i en slik grad på enkelte teksturtyper at jeg fristes til å kalle henne en minimalist, selv om stilen hennes ligger milevidt fra Glass' og Reichs servile, repetitive rytmer. Strykekvartetten "Presens subitus", eller "Senebetennelseskvartetten" som er dens uoffisielle tilnavn (med henvisning til dens ekstreme krav til hurtig tremolospill og eviglange trillefigurer, og som etter sigende i sin tid hensatte en av Cikadamedlemmene til skadelista for noen måneder), har beholdt sin friskhet siden ferdigstillelsen i 1989. Cikadakvartetten spiller som alltid med innbitthet og nødvendig råskap.

For hele ensemblet har Berlinbesøket vært et imponerende kunstnerisk løft. Cikada har fått vist et bredt repertoar, og spillet deres kjennetegnes av stor samspilthet og innlevelse. Ikke minst Christian Eggen, som også ledet en konsert med det australske Elison-ensemblet i et halsbrekkende krevende program, har igjen vist seg som en dirigent på ypperste internasjonale nivå og fortjener nå å gå på en nærliggende kneipe og ta seg et glass av den berømte Berlinersnapsen "Otto", som man lenge trodde var oppkalt etter Preussens store sønn Otto Bismarck, men skandalen var stor da man nylig oppdaget at egentlig er navnet utledet fra NRKs Berlinkorrespondent gjennom flere år Jan-Otto Johanssen.
 

Relaterte bedrifter:

Cikada (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Ny Musikk (Foreninger; Konsert management / Event)

Relaterte personer:

Jon Øivind Ness, Komponist

Lars Petter Hagen, Komponist

Cecilie Ore, Komponist

Christian Eggen, Dirigent, Pianist, Komponist

Relaterte artikler:

14.03.2003 Blendende Dark Matter i Berlin

10.03.2003 Sterk norsk åpning av Berliner Festspiele

08.11.2002 Cecilie Ore, Oslo Sinfonietta og Cikada til Zürich

17.10.2002 - Flott Ultima-avrunding for Cikada

11.10.2002 Cikada i full bredde

16.09.2002 Cikada Duo åpner ICMC 2002

26.04.2002 Cikada på Wittener Tage

29.04.2002 Cikada i Witten!

08.02.2002 Cikada Strykekvartett åpner Dansk Komponist Biennale 2002

23.11.2001 Cikada på Huddersfield-festivalen

30.10.2001 Ny Musikk i mange utgaver

20.10.2005 Norsk eksperimentell musikk for utsolgte hus i Tyskland

16.08.2005 "Dark Matter" fremføres under Oslo Kammermusikk-festival

12.11.2004 Cikada spiller Bent Sørensen i Odense

11.10.2004 Cecilie Ore vant Arne Nordheims komponistpris 2004

09.10.2004 Cecilie Ore: En kontinuerlig, levende musikalsk tid

24.09.2004 Cikada på Warszaw Autumn

12.05.2004 Cikada og Bræin med forsmak på CD

29.04.2004 Ikke så dumt å komme fra Norden

29.04.2004 Cikada inntar København og Malmö

19.03.2004 Hagen og Buene tatt ut til Gaudeamus-konkurransen

18.03.2004 Cikada gjør nordisk program i Bergen

25.11.2003 "A - ein skuggeopera"

19.11.2003 Cikada Duo og Nordheim vakte begeistring i Danmark

13.10.2003 Lars Petter Hagen fikk Arne Nordheims komponistpris 2003

07.10.2003 Portettkonsert med Jon Øivind Ness

22.09.2003 Christian Eggen: - Mozart er samtidsmusikk det også, så lenge det blir spilt i dag

21.05.2003 Stor Oslokonsert med Cikada

09.04.2003 Ny Musikk med Forsvarets Stabsmusikkorps

08.04.2003 Lars Petter Hagen ny president for Ny Musikk

27.03.2003 Fabio Biondi til Norge - og stor norsk satsning i vente

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no