MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Friksjon - når to mennesker møtes

Publisert: 03/18/2003 av Arvid Skancke-Knutsen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003031814251234873426

På Black Box’ lille scene i Oslo onsdag 19. mars er det urfremføring av "Friksjon" - en forestilling av og med Hild Sofie Tafjord og Lisa Dillan. Stykket byr på eksperimentell vokal, horn, støymusikk og absurde sekvenser med bevegelse, og befinner seg i grenselandet mellom det komponerte og det improviserte. Ballade har snakket med to bak-kvinnene om improvisasjon og sonisk anarkisme, samt det å være rand-musiker i den norske media-virkeligheten.

Fra forestillingen Friksjon, 2003 (280x707)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Ballade treffer Hild Sofie Tafjord (horn/elektronikk) og Lisa Dillan (vokal) på Grünerløkka mandag ettermiddag. De to er i gang med den siste, hektiske finpussen på stykket ”Friksjon”, der Hilde Andersen fra Den Norske Opera har vært veileder og regikonsulent. Arrangør Ny Musikk omtaler stykket som en musikkteater-premiere basert på støy, eksperimentell vokal og fysisk teater. Faste Ballade-lesere vil antagelig kjenne igjen Tafjord fra sammenhenger som SPUNK og Fe-Mail, mens Lisa Dillan tidligere bl.a. har jobbet i duoformat med musikere som Geir Lysne og Helge Lien, i tillegg til en rekke soloprosjekter.

Tafjord og Dillan omtaler ”Friksjon” som et stykke som befinner seg i grenselandet mellom det komponerte og det improviserte, der deres egne bevegelser på scenen vil utgjøre en ikke ubetydelig del av opplevelsen.

- Det handler mye om hvor langt man som utøver kan ta sine bevegelser inn i det abstrakte, sier Tafjord. - I løpet av forestillingen etablerer Lisa og jeg en relasjon oss imellom, både musikalsk og fysisk, samtidig som noen av sekvensene vil være ganske segregerte og solistiske. Dét er noe av det vi legger i uttrykket friksjon, samtidig som vi naturligvis håper at dette vil bli noe mer enn en vanlig konsert. ”Friksjon” blir et bevegelig verk uten en fast form, samtidig som vi gjerne vil prøve ut hvor stramt vi kan gjøre det hele, uten å miste improvisasjonsmuligheten til å påvirke ting underveis.

- ”Friksjon” er ikke et skuespill, og ikke en danseforestilling, supplerer Lisa Dillan. – Men det handler ganske mye om relasjonsmessige ytterpunkter, noe vi skal prøve å synliggjøre både lydlig og fysisk. ”Friksjon” tar opp temaer som ubalanse, polaritet og isolasjon. Vi har begge våre karakterer i stykket, men de er ikke-statiske og hele tiden i utvikling. Vi gjør det som føles naturlig for oss, samtidig vi også ønsker å ta ut ting i rene bevegelser. Vi har hatt minimalt med tid og ressurser til å gjøre denne forestillingen, men håper at den likevel vil oppfattes som spennende.

Hild Sofie Tafjord snakker om ”respekt for bevegelsen”, og forteller at forestillingen vil ha en musikalsk maskestørrelse som spenner fra ”det akustisk nakne til ren støy”. Både Tafjord og Dillan er utdannet ved jazzlinjen ved Norges Musikkhøgskole - Tafjord som den første hornisten i Norge med fordypning i improvisasjon, mens Dillan i dag arbeider som pedagog ved Norges Musikkhøgskole i improvisasjons- og vokal-/improvisasjonsdidaktikk-fag. Begge er også med i den akustiske improvisasjonstrioen Slinger, der også Lene Grenager bidrar.

- Det ser til å være en utvikling på gang, der en del musikere tar på seg oppgaver utover det rent musiserende, sier Tafjord. – Det er et spennende grenseland, som bl.a. Maja (Ratkje) er i ferd med å utforske med en opera hun arbeider med. Vi er blitt en gjeng som liker å jobbe med støy og improvisasjon, og har et ganske anarkistisk forhold til lyd. Det blir på mange måter ens egen estetikk som setter rammene for hvor langt man kan gå. Selv om mange av oss møttes på Musikkhøgskolen, har vi i stor grad måttet finne våre egne veier. NMH som institusjon var ikke spesielt imøtekommende mot oss – Industriensemblet ble for eksempel nektet å lagre instrumentene sine der, og SPUNK ble heller ikke møtt med særlig forståelse i begynnelsen. Vi måtte hele tiden døyve kommentarer i kantinen av typen ”ta refrenget på den nye låta deres, da”. Men etter hvert har jo miljøet blomstret opp og vokst, med mange dyktige, unge improvisatører.

- Om institusjonen NMH ikke var så åpen, var det samtidig mange gode lærere der, tilføyer Dillan. - Folk som Torgrim Sollid, Bjørn Kruse og Sidsel Endresen, der særlig den sistnevnte var veldig viktig for meg, og ga meg det sparket jeg trengte for å kaste meg ut i friimprovisasjonen.

Hild Sofie Tafjord er som nevnt også med i Fe-Mail – et prosjekt som så langt har fått langt bedre mottagelse utenfor landets grenser enn her hjemme. Ingen ringere enn Thurston Moore i Sonic Youth kalte nylig debut-albumet ”Syklubb fra Hælvete” (TV 5) for ”the most exciting noise LP I've heard to date”. Om noe lignende var blitt sagt om et norsk rockeband, ville Akersgata garantert ha rullet frem de aller feteste typene.

- Det er utrolig kjekt med den type anerkjennelse fra en størrelse som Thurston Moore, men vi befinner oss nå en gang i Norge, sier Tafjord. – Du kan bare se på Spellemannprisen og hvordan den etablerte bransjen behandler black metalen, som er Norges største musikkeksport i nyere tid. Et band som Fe-Mail befinner seg nok for mye på sidelinjen i forhold til det offisielle musikk-Norge, men samtidig er det forhåpentlig begrenset hvor lenge man kan tie oss i hjel. Støyscenen byr på sterke uttrykk og sterke personligheter.

- Det er smalt, men stadig mindre smalt, mener Dillan. – Om det er jazz, samtidsmusikk eller støy – det er noe med kraften i musikken når du kjenner kroppen vibrere.

Lisa Dillan mottok rett før jul 40 000 kroner fra Fond for Lyd og Bilde, som er i ferd med å manifestere seg i en solostemme-plate som skal ferdigstilles i løpet av året.

- Jeg definerer meg som en akustiker – Hild er den eneste som får lov til å støye til det jeg driver med. Jeg vil gjerne debutere med en ”stygg” plate, og så følge opp med en pen. Jeg har jobbet i mange år med å finne et eget formspråk. Nå ser det ut til at SOFA er interessert i å gi meg ut, så får vi se hvor det bærer til slutt.

Men aller først skal i hvert fall ”Friksjon” ha sin urpremiere på Black Box onsdag. Billetter koster henholdsvis 100 og 150 kroner, mens medlemmer av Ny Musikk går gratis. Forestillingen starter kl. 19.30, og er støttet av Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere.
 

Relaterte bedrifter:

Ny Musikk (Foreninger; Konsert management / Event)

Black Box Teater (Konsertsteder\Saler)

Spunk (Utøverinstitusjoner\Band; Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Fe-mail (Utøverinstitusjoner\Band)

Relaterte personer:

Hild Sofie Tafjord, Hornist

Relaterte artikler:

30.04.2002 Sonisk arkeologi: Spunk på Månefisken

20.09.2002 Industrielt trykkammer på Hønefoss

07.03.2003 SPUNK på Blårollinger

16.05.2001 Fe-mail

15.01.2003 Ørene åpnes på ny: Komplett program

15.01.2003 All Ears for andre gang: Rastløs renselse

01.02.2002 Ny festival i Oslo: Ørene åpnes

08.03.2007 Lisa Dillan - Vocal Improvisations (Euridice, 2005)

27.04.2006 Fe-mail-fristelser

19.01.2006 Improvisasjonsgruppa SPUNK fyller 10 år!

23.05.2005 Lisa Dillan: En stemme hinsides det meste

28.01.2005 Leonard Cohen som musikkteater

03.01.2005 Slinger og Gutvik Fem på Kampen Jazz

09.09.2004 "Glamour to kill": Kvelden fremtiden ikke skjedde

06.09.2004 Lykkelige dager med tverrkunst: På og over kanten

26.03.2004 Sterke menneskeskjebner - gratis teater med NISS

18.03.2004 Dobbel premiere på Black Box i dag

05.03.2004 Jon Balke med musikk til danseforestiling

26.02.2004 Black Box gjenåpner med gratis lørdag

25.11.2003 Dobbel dose ny musikk på lørdag

26.09.2003 "No Title Performance": En verden snudd på hodet

17.09.2003 Lydenes forvandring i regi av Black Box Teater og Drivhuset

29.08.2003 UNM har fått verdenskjent komponist til Oslo

04.07.2003 Skoge: Få improvisasjonen tilbake til klassisk musikk!

02.07.2003 Safe as Milk inntar Stavanger

20.06.2003 Melk og elektronika i Haugesund for femte gang

30.05.2003 Black Box feirer flytting med Alpine Those Myriads!

14.05.2003 - Mennesker og musikk er best levende

24.04.2003 Tanja Orning fremfører Mahler i ny drakt

04.04.2003 Improvisert musikk og støy på Blå

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no