Midt oppe i all gleden påpekes det imidlertid at det er en aktør som glimrer med sitt fravær, og det er norske myndigheter. I rapporten står det blant annet å lese at - ”Det er her snakk om eksportinntekter som tilflyter Norge uten noen samlet, koordinert og systematisk innsats fra myndighetenes side. Norsk musikk internasjonalt har i stor grad vokst fram på egen hånd.” Inger Dirdal, daglig leder i MEN, understreker dette og påpeker at situasjonen kunne ha vært enda bedre - Med en målrettet satsing som er aktivt støttet fra norske myndigheter, vil næringen kunne øke kraftig de neste årene, sier hun.
I rapporten kan man blant lese at man for å kunne samle inn og systematisere materiale har benyttet seg av en metode fra Sverige, som i flere år har produsert slike rapporter. Denne skiller mellom fire ledd i musikkeksporten, ”det skapende ledd”, som innbefatter artister, komponister, tekstforfattere og lydstudioer, ” det produserende ledd”, som vil si forlagshus og plateselskap, ”det selgende ledd”, som er grossister, musikkbutikker og musikkbutikk-kjeder og til slutt ”det støttende ledd”, som blant annet omfatter produksjonsutstyr, markedsføring og management og de profesjonelle interesseorganisasjonene som TONO, NCB, FONO og IPFI.
Det skilles også mellom de ulike typer inntekter, som er gruppert i tre hovedgrupper: Royalties/erstatninger, eksportinntekter av salg av norske fonogrammer og tjenesteeksport, som omfatter artistinntekter og lisensinntekter. Tallmaterialet er følgelig sammensatt og det er ikke alt det har vært mulig å beregne like nøyaktig. I rapporten kan vi lese at - ”Undersøkelsen omfatter ikke det støttende ledd – dvs. inntekter fra advokater, markedsførere, salg av produksjonsutstyr, etc. (som heller ikke vil bli tatt med i den danske undersøkelsen). Vi har også et inntrykk av at disse inntektene ville vært marginale. Det er heller ikke mulig å fange inn inntekter som artister får fra kontrakter inngått i utlandet. Her er det snakk om betydelige beløp som norsk musikkeksport går glipp av, men ingen kan si hvor store beløpene er. Slike tall blir også først eksportinntekter den dag de krysser grensen til Norge.”
Selv om ikke ”utflaggede” artister omfattes av rapporten, og selv om disse antaes å stå for et stor inntektstap, konkluderer den med at norsk musikkeksport i perioden 1998-2001 kunne beregnes til hele 210 millioner kroner. Dette tallet er basert på tilgjengelig statisk materiale fra sikre kilder som TONO, NCB, GRAMO, samt Statisk Sentralbyrå. I tillegg presenterte man et estimat som omfatter tjenesteeksport, men disse er tallene er fremdeles usikre. Problemene her bunner blant annet i at det er vanskelig å beregne tall fra multinasjonale forlagsselskaper med avdelinger i Norge, da disse overfører inntektene sine til sentrale nivåer i bedriften og ikke tilbake til sine norske datterselskaper. Ikke desto mindre mener rapporten å kunne konkludere med at det også her har vært en substansiell økning i inntekter og Dirdal mener å ha god grunn til å tro at de samlede inntektene kan være nærmere 250 millioner kroner tilsammen.
Selv om disse inntektene i norsk eksportsammenheng er relativt små, i alle fall hvis man sammenligner med olje - og gass eksporten, fremheves det i rapporten at økningen av norsk musikkeksport også innebærer mye Norgesreklame - ”I tillegg bidrar musikk og annen internasjonal kulturformidling til norsk ”merkevarebygging” i utlandet. Slike verdier lar seg ikke fange i tall.”
Imidlertid er rapportens hovedfokus på de faktiske økonomiske tall og konkluderer at: ”Denne undersøkelsen bidrar til er å påpeke at det eksisterer reelle verdier i musikk som eksportvare. Det er et godt grunnlag for optimisme på vegne av en bransje med potensial for ytterligere vekst.”
Relaterte bedrifter: |
|||
Music Export Norway AS (Organisasjoner) | |||
Beady Belle (Utøverinstitusjoner\Band) | |||
El Caco (Utøverinstitusjoner\Band) | |||
Ephemera (Utøverinstitusjoner\Band) | |||
Cato Salsa Experience (Utøverinstitusjoner\Band) | |||
Relaterte personer: |
|||
Inger Dirdal, Daglig leder | |||
Bertine Zetlitz, Artist | |||
Thomas Dybdahl, Artist | |||
Relaterte artikler: |
|||
15.08.2002 Norske artister viser seg frem for verdens musikkbransje | |||
17.09.2002 Når grensene blir borte, åpner landskapet seg opp | |||
10.03.2003 SXSW: Norsk deltakelse på USAs viktigste musikkmesse | |||
27.02.2002 Music Export Norway om Norgesfesten 2002 i Hamburg | |||
13.06.2005 Ny nett-tjeneste skal selge norsk musikk og kultur til USA | |||
08.10.2004 Statssekretær Yngve Slettholm til konferanse om europeisk musikk | |||
13.02.2004 Fire nye CDer i MENs serie for internasjonal promotering | |||
12.08.2003 - Tyskland og resten av verden vil ha norske artister | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no