Av Jakob Berg, informasjonsmedarbeider og musikkskribent
Det norske Studentersamfund startet høstens onsdagsdebatter med en debatt om plateanmeldere - nådebegavede orakler eller overbetalte storkjefter?
I forbindelse med Studentfestivalen i Oslo var debatten lagt til festivalteltet på Blindern. Der møtte Stein Østbø fra VG, Torkil Baden, plateanmelder i NRK P2 og tidligere leder av Norsk Kritikerlag, doktorgradsstipendiat i musikk ved Universitetet i Oslo, Odd Torleiv Furnes, samt musiker Aslag Guttormsgaard for å diskutere blant annet hva det er som gjør et menneske bedre kvalifisert enn et annet til å bedømme musikk. Finnes det kriterier for god musikk og har plateanmeldere fått for stor makt?
Odd Torleiv Furnes brukte sitt innledende innlegg til å angripe kveldens hoggestabbe Stein Østbø for hans rosende omtale av The White Stripes og annen slik upolert og uproff rock. Furnes mente White Stripes er like dårlig som hvilket som helst norsk fritidsklubb-band og at koblingen mellom sosial preferanse og musikalsk preferanse blir helt feil.
Torkil Baden fortalte at for mange er idealvekten på en kritiker gjerne er to kilo - med urne. Baden argumenterte for at kritikk er nødvendig. - Jeg tror på kvalifisert og uavhengig kritikk. Under trykket av all markedsføringen av musikk er kritikeren en veileder, den siste skanse mot kommersialismen, sa Baden til et publikum som til tider dessverre var mer opptatt av å kjøpe øl og prate selv enn å høre etter på debatten.
Baden mente at det som gjør en anmelder kvalifisert er hans referanser, bredde og begrunnelse for de dommene han faller. Baden formanet også publikum til å være kritiske til kritikken og minnet om at det finnes utdannelser også for kritikere, både innenfor rytmisk og klassisk musikk.
- En kritiker må være oppdatert og utdannet og ha opplevd å få kritikk selv - han bør vite hvor hardt det kan være å få dårlig kritikk, sa Torkil Baden.
Musiker Aslag Guttormsgård mente at de fleste leserne gir blaffen i om kritikerne er kvalifiserte til å skrive det de gjør.
- Det som betyr noe er hva som faktisk blir skrevet. Musikk er bare en følelse, det er den kritikerne skal formidle. Og dette skal vi sitte og lese. Folk er veldig opptatt av dette, og derfor må det tas alvorlig. Det kjipe er at en dårlig anmeldelse kan gjøre at noen som hadde hatt stor glede av en plate aldri får hørt den, mente Guttormsgaard. Men han påpekte at det er enda verre å ikke bli anmeldt enn å bli slaktet, og at anmeldere dermed har en plikt til å omtale også mindre artister som ikke de store plateselskapene dytter på dem.
Stein Østbø argumenterte for sitt virke og sin anmelderstil med at musikkonsumentene ikke er interessert i det sosiologiske fenomenet bak musikken, men at de vil oppleve følelsen av musikken.
- Jeg vil dele følelser. Og meninger skal elskes eller hates. Likegyldighet er det verste, mente Østbø. Han mente at grunnen til at plateanmelderne i Akersgata har fått større makt er fordi fagpressen har forsvunnet, men også fordi anmelderne har blitt mer skolerte og bedre i sitt fag.
Hva skal så en plateanmeldelse inneholde? Baden kom med fem S-er som han mener må være med:
Relaterte bedrifter: |
|||
VG (Media\Aviser) | |||
Norsk Kritikerlag (Profesjonelle organisasjoner) | |||
Duplex Records (Plateselskap) | |||
Relaterte personer: |
|||
Torkil Baden, Journalist, Musikkviter, Høgskolelektor | |||
Odd Torleiv Furnes, Doktorstipendiat i musikk, UiO | |||
Relaterte artikler: |
|||
21.08.2003 Dagens Nyheter: - Norsk rock liknar mest Spinal Tap | |||
20.08.2003 Plateanmeldere - nådebegavede orakler eller overbetalte storkjefter? | |||
03.02.2003 Om torsk med karamellsaus: Et siste sukk fra Egon | |||
09.12.2002 Selvstendig musikkpresse - eller nyttige idioter? | |||
22.11.2004 Åpent brev fra Black Debbath om farsrollen i norsk rock | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no