MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Det Norske Solistkor (220x268)Det Norske Solistkor: En mangfoldig og flott konsertopplevelse

Publisert: 10/13/2003 av Aksel Korbøl

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003101312482992162508

Ballade fortsetter her vår vesle artikkelserie, der vi har invitert freelance-skribenter til å komme opp med omtaler av konserter og forestillinger under årets Ultimafestival. Aksel Korbøl ble svært så imponert over Det Norske Solistkor i Universitetes aula lørdag, der de under ledelse av Grete Pedersen fremførte uroppføringer av Asbjørn Schaathun, Trond Reinholdtsen og Edvin Østergaard, samt verker av Arne Nordheim og Edvin Østergaard. - Mangfold, dynamisk variasjon og stor overbevisning, lyder hans dom over Solistkorets innsats.


Av Aksel Korbøl

Ultimafestivalen, lørdag 11. oktober 2003: Det Norske Solistkor under ledelse av Grete Pedersen.

Lørdagens konsert i Universitetets aula bød på et mangfoldig program som i sin helhet ble en positiv konsertopplevelse. På programmet sto tre urframføringer, to motetter av Fartein Valen og Arne Nordheims "Tres Lamentationes". De tre uframføringene var komponert av henholdsvis Asbjørn Schaathun, Trond Reinholdtsen og Edvin Østergaard. Midt i programmet ble Arne Nordheims komponistpris utdelt. På denne konserten viste Det Norske Solistkor at det er et fantastisk godt ensemble.

De to motettene "Et dices in die illa" og "Hva est du dog skiøn" av Fartein Valen, har egenskaper som jeg oppfatter som typisk for komponistens blanding av moderne tonespråk og arkaisk kontrapunkt, men også en vakker inderlighet som er like typisk. I mine ører maktet Grete Pedersen og solistkoret å formidle disse egenskapene med en fortreffelig klang, sikker intonasjon og stor dynamisk variasjon og sensitivitet. Også Asbjørn Schaathuns "Verklärung" klang veldig flott i mine ører. Jeg oppfattet verket som en eneste lang klang som langsomt ble alterert og utvidet gjennom det musikalske forløpet. Uten at jeg helt kan forklare hvorfor eide verket i mine ører også noen av de samme kvalitetene som valenmotettene, og igjen fremførte koret musikken med stor overbevisning. Koret holdt dette høye nivået gjennom hele konserten.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt vet hva jeg skal mene om Trond Reinholdtsens "Nytt verk/TURBAKOR Teorier om massesamfunnet". Dette verket var alt annet en et konvensjonelt stykke musikk, det var snarere en slags multimedia-happening. Verket omhandlet, som undertittelen sier, massesamfunnet symbolisert av koret, men også konserten som fenomen. For å få fram sine poenger benyttet Reinholdtsen tekster av blant annet Emile Durkheim og Walter Benjamin resitert av to korsangere, tekster av en sosiolog ved navn Luhman som ble presentert på lerretet i salen, og direkte videooverføring fra aulaens garderobe hvor komponisten selv oppholdt seg. Flere av sangerne hadde korte monologer om det å være del av Det Norske Solistkor som også ble presentert via video fra Garderoben, og en kort spørreundersøkelse blant korsangerne ble presentert. Reinholdtsen selv hadde også en monolog fra garderoben, og mot slutten av stykket ble salen oppfordret til å delta i allsang av Beethovens ode fra 9. symfoni. Det jeg oppfattet som litt problematisk med verket var nettopp dette mangfoldet av virkemidler. Forholdet mellom form og innhold er en velkjent og nesten forslitt tema innefor nær sagt enhver kunstform, men jeg føler det likevel er på sin plass å nevne det her. Jeg oppfattet nemlig at Reinholdtsen hadde mye viktig på hjertet, men samtidig ble budskapet enkelte ganger overskygget av virkemidlene som henledet oppmerksomheten mot seg selv. Således kan det være litt symptomatisk for verket at i det øyeblikk komponisten i sin monolog sa at verket ikke skulle handle om ham, så var det nettopp det gjorde.

Samtidig hadde verket kvaliteter som jeg synes er prisverdige, og som jeg likte godt. Jeg har stor sans for den selvironien og lekenheten som verket formidlet, og det eide en særegen form for humoristisk virtuositet som gjorde det meget underholdende. Og mot slutten av verket hadde Reinholdtsen skrevet en korsats som til fulle viste at han mestrer å skrive for kor. Jeg syntes egentlig at hans sitater fra den romantiske korkanon i denne delen, var en vel så vellykket og subtil kommentar til korverk som fenomen som mange av virkemidlene som ble presentert tidligere.

Etter en kort pause ble Arne Nordheims Komponistpris utdelt til Lars Petter Hagen. Juryen, som bestod av Nordheim selv, professor Hallgjerd Aksnes og professor Einar Henning Smebye, utalte at Hagens verker innehar "tydelig høy temperatur og en poetisk legering". Etter utdelingen ble det vist en kort video laget av Hagen, og jeg savnet egentlig å få høre mer av Hagens musikk. Dette ble imidlertid fort glemt da koret framførte Nordheims "Tres Lamentationes" på en eksemplarisk måte. Konsertens siste nummer var urframføringen av Edvin Østergaards "The Uncarved Block for mixed Choir". Jeg likte godt dette verket med tekster hentet fra Dag Hammarskjölds dagbok. En solistkvartet ble plassert midt i salen, og igjen viste Det Norske Solistkor hvilken kvalitet det bor i dem gjennom den måten de framførte verkets tekst. Komponisten hadde spredd tekstens stavelser mellom de forskjellige stemmegruppene, og mellom koret og kvartetten, og koret mestret dette med imponerende presisjon.

I sin helhet var denne konserten en meget flott opplevelse, og jeg likte godt programmets mangfold. Det verket som satt størst spor var nok Reinholdtsens, og det både på godt og vondt.

Aksel Korbøl er utdannet gitarist fra Norges Musikkhøgskole, og musikviter fra Universitetet i Oslo hvor han skrev hovedfagsavhandling om John Dowlands solosanger. Korbøl har også lang erfaring som korsanger i blant annet Norges Ungdomskor og Schola cantorum. Korbøl jobber også i Norsk Korsenter AS.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Det Norske Solistkor (Utøverinstitusjoner\Kor)

Universitetets Aula (Konsertsteder\Saler)

Relaterte personer:

Grete Pedersen Helgerød, Kordirigent

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2003

Relaterte artikler:

09.10.2002 Det Norske kammerorkester og Det Norske Solistkor under Ultima

28.04.2003 Nocturnus - en vokal reise i tro og tvil

21.03.2003 Oslo Kirkemusikkfestival åpner fredag

31.05.2001 Norske profiler i Salisbury

07.12.2000 Norske engler i London

01.11.2000 Komponister slåss for ny norsk kormusikk

13.10.2003 Lars Petter Hagen fikk Arne Nordheims komponistpris 2003

13.10.2003 Oslo Sinfonietta: Lyriske årer i massiv stein

07.10.2003 Oslo Domkor: - Mye vellyd, men få overraskelser

02.09.2003 Ultima 2003: Ekko fra en æra

27.10.2005 Uhogd stenblokk: Det norske solistkor hedrer Hammarskjöld

16.06.2005 Vokalgruppa Pust vant førstepris i Tampere Vocal Music Festival

20.05.2005 Det Norske Solistkor til hundreårskonsert i Edmonton

22.04.2005 Solistkoret på reisefot

15.04.2005 Eksport av norsk kormusikk: For mange fattige fettere

19.11.2004 Torbjørn Dyrud: Vokalamatørene - om norske kor og ny musikk

02.11.2004 Det Norske Solistkor søker alter, tenorer og basser

01.11.2004 Grete Pedersens siste konserter med Oslo kammerkor

06.10.2004 Enestående engangsforestilling

05.10.2004 Det Norske Solistkor med Shakespeare på Parkteatret

30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo

07.09.2004 Det Norske Solistkor på Norgesturné

07.06.2004 Korprisen 2004 til Grete Pedersen og Oslo Kammerkor

05.03.2004 Det Norske Solistkor søker sopraner og tenorer

31.10.2003 Ti dager i det samtidiges tegn

29.10.2003 Ny musikk til folket - P2 sender Ultimakonserter

14.10.2003 Sindre Andersen: Småplukk fra Ultima

14.10.2003 Identitet og semantikk fra Ski

Relaterte tema:

Ultima 2003

09.10.2003 Ultima 2003

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no