MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Debatt om Midt i Musikken: - Dagens økende offentlige vakuum kan fort bli musikkpolitisk skadelig

Publisert: 10/16/2003 av Jon Øivind Ness

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2003101610482535803158

Bryt Lydmuren 2 - Ultima 2003 (foto: Ann Iren Ødeby) (300x170) Jon Øivind Ness er stadig av den oppfatning at Midt i Musikken foretar merkelige prioriteringer, som når man bruker betydelig sendetid på artister som Lene Marlin, Idol-David og 50 Cent - med andre ord musikere og uttrykk som er svært godt dekket opp i andre deler av media, inkludert NRKs egne programmer. - Midt i Musikken er potensielt vår eneste kanal ut blant etermediene, skriver Ness blant annet. - Og MiM-redaksjonen må i sin heroiske autonomi gjerne ignorere det de mener er "føringer" fra musikklivet, men de må da også vite at store deler av musikklivet ignorerer MiM fordi programmet slik det framstår i dag ikke gir noe godt bilde av hva som rører seg.


Av Jon Øivind Ness, komponist

Elisabeth Davidsen og Anne Christine Bratt kommer i sitt svar til mitt innlegg om Midt i Musikkens dekning av samtidsmusikken og Ultima med den gamle slitte formuleringen om at MiM ikke skal være mikrofonstativ for deler av musikklivet, og at MiM må få gjøre sine egne redaksjonelle prioriteringer. At MiM selv vil ha redaksjonell kontroll over sin profil er forståelig, men for oss som faktisk opererer innenfor musikklivet virker prioriteringene merkelige. Dette vil jeg tro er uavhengig av genre.

MiM-medarbeider Arne Berg er glad i etnopop. Det er jeg også, men jeg synes det er merkelig at han stadig bruker lang tid på å presentere etnopopartister som ikke en gang er dagsaktuelle når viktige hendelser i norsk musikkliv ikke blir dekket. Og hva er begrunnelsen for å bruke sendetid på å presentere Madonnas barnebok eller artister som Idol-David, Lene Marlin og 50 Cent, musikere som må sies å være rimelig bra dekket av P3? Kan MiM gjøre rede for hvilken gjennomtenkt redaksjonell profil som ligger bak slike vurderinger?

Da jeg skrev at MiM er vårt formidlingsapparat var det selvsagt ikke i betydningen propagandaapparat, men potensielt vår eneste kanal ut blant etermediene. MiM må i sin heroiske autonomi gjerne ignorere det de mener er "føringer" fra musikklivet, men de må da også vite at store deler av musikklivet ignorerer MiM fordi programmet slik det framstår i dag ikke gir noe godt bilde av hva som rører seg.

Henvisningen til at man ikke skal være mikrofonstativ gjør MiM uangripelig fordi alle henvendelser kan avvises med at "vi har vår redaksjonelle profil".

Wilhelm Dahl, som uttalte seg på vegne av Norsk Musikkskoleråd, sa i en annen sammenheng i MiM at det i dag er umulig å få oppmerksomhet med mindre man kler seg naken på offentlig sted. Som presumptivt seriøs kulturredaksjon bør MiM gå i seg selv og analysere om den dekning de har av musikklivet faktisk avspeiler hva som er interessant. For meg oppleves det som at saker som kan vris til noe "spennende" journalistisk vektlegges, og da faller mange igjennom, selv om de er aldri så interessante som kunstnere.

For å ta en digresjon: Mats Larsen (han med glatt skrotum) stilte i en debatt om mediestrategier og hevdet at grunnen til at han hadde stilt opp for Dagbladet kun iført en bok foran sine hårløse edle deler, var at han hadde et poeng. Han fikk ordet flere ganger men fikk ikke snakket om annet enn pornopungen. Selv journalister har fått en snikende forståelse av hvilket gigantisk jippo vi har vært utsatt for.

Mediene har en viktig rolle i å definere virkeligheten, og da er det forstemmende å se at 150 mennesker på Vidar Busk-konsert fører til helside i Dagbladet, mens full sal med 400 mennesker på Ultima-konsert er tynt publikumsoppmøte. Denne prioriteringen er ikke bare trist for de aktører som til stadighet opplever at de leverer varene i et offentlig vakuum, men vil i siste instans kunne være farlig musikkpolitisk, fordi offentligheten ikke har fått med seg viktige ting som skjer.

Tilbake til MiM og Ultima. Selvsagt har MiM omtalt en del Ultima-arrangementer, og i dagens søplete offentlighet er ikke det en selvfølgelighet, så OK, det er bra. At man i Ultima-uka velger bort viktige hendelser, for så å anmelde Idol-Davids CD, er likevel provoserende. Med Bleken i friskt minne ble da Reintons innslag å oppleve som ren hån.

Det er mulig at samtidsmusikere er mer sutrete enn andre, men dere bør prøve å sette dere inn i hvordan det oppleves å gang på gang ha store konsertopplevelser med stort og begeistret publikum uten at NRK eller andre medier er tilstede, for så å komme hjem og høre på radio, fra mennesker jeg aldri har sett på samtidskonserter, at samtidsmusikken er hermetisk og ikke-kommuniserende. Dere bør ta deres ansvar som meningsdanner alvorlig, og da å slippe til en person som Halfdan Bleken, som har en så velkjent agenda, som "ekspert", er omtrent uforsvarlig.

Den defensive rollen jeg har måttet gå inn i med disse to innleggene er ikke min foretrukne positur- jeg skulle gjerne ha skrevet om samtidsmusikken uten å måtte forsvare den- men denne gangen fikk jeg virkelig følelsen av at "Nok er nok!"
 

Relaterte bedrifter:

NRK P2 Midt i Musikken (Media\Radio\Riksdekkende)

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Relaterte personer:

Jon Øivind Ness, Komponist

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2003

Relaterte artikler:

14.10.2003 Jon Øivind Ness: - Midt I Musikken formidler forstokkede holdninger

15.10.2003 MIM: - Ness viser selv reaksjonære holdninger

16.10.2003 Per Olav Reinton: - Samtidsmusikken er et lukket, selvdiggende og eksklusivt miljø

12.01.2006 Fra "Picnic med døden" til Joy Division

09.05.2005 Jon Øivind Ness: - Den store resignasjonen

29.04.2005 Ultima(tum) for norsk musikk

14.10.2004 Avtalt spill? Om tilfeldighet i komposisjonene

07.10.2004 Det teatrale kinderegget

04.10.2004 Louis Andriessen - vulgær og intellektuell

04.10.2004 Ny Musikk om mafia-beskyldningene: - Vigulf farer med usannheter

01.10.2004 Roger Arve Vigulf: - Ultima og Ny Musikk med klippekort og mafiatendenser!

16.12.2003 NRK P2: - Vanskelig å ta Kjell Mørk Karlsen på alvor

11.12.2003 NRKs Kulturkanal P2 - hva skal vi med den?

23.10.2003 Musikk og medier på samme plattform

21.10.2003 - Min eneste agenda er å informere

20.10.2003 Om "vrangsebilder", selvdigging og sykkelturer

20.10.2003 - Før og nå i Reintons private univers

20.10.2003 - Bleken misbruker sin makt

17.10.2003 Når formidlerene ikke klarer å holde tritt

17.10.2003 - Agenda? Hva mener Jon Øivind Ness?

Relaterte tema:

Ultima 2003

09.10.2003 Ultima 2003

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no