Av Arvid Skancke-Knutsen
- "Recludo" er et konsertdrama for solo klarinett, solo cello, elektronikk, stort ensemble og fem skjermbrett. Forestillingen er et spill om nærhet og distanse, om å skjule og avdekke, om å stenge inne og åpne opp. Scenerommet er et viktig kompositorisk element, sier komponist Ragnhild Berstad om forestillingen.
- Solistene - og tidvis enkelte av musikerne i ensemblet - er forsterket . Mikrofonene bringer øret nærmere lydkilden og avdekker kvaliteter i lydframbringelsen som det blotte øret ikke så lett fanger opp. Støy fra buehårene mot strengen, fingrenes bevegelse på gripebrettet - elementer som inngår i lydframbringelsen, men som vanligvis er kamuflert. Skjermbrettene skaper avstand både visuelt og auditivt og fungerer som lerreter for Trine Kolstad Vegems billedprojeksjoner, heter det i Berstads egen forhåndsomtale av verket.
I tillegg til urfremføringen av Ragnhild Berstads "Recludo for cello, klarinett og stort ensemble", vil Oslo Sionfonietta også fremføre Tristan Murails "Mémoire / Erosion for horn og ensemble" (1976), Jonathan Harves "Wheel of Emptiness" (1997), Edgar Varèses "Octandre" (1923) og Alistair MacDonalds "Final Times" (2000) - med andre ord verker med et tidsspenn på drøyt åtti år.
Ragnhild Berstad er født i Oslo i 1956, og startet sin musikalske løpebane som gitarist og instrumentalpedagog. Hun studerte musikkteori ved Universitetet i Oslo, i tillegg til komposisjon med Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen ved Norges Musikkhøgskole, der hun våren 1997 avla sin diplomeksamen. Strykekvartetten "Toreuma" (1997) ble urfremført av Arditti kvartetten under Ultimafestivalen 1999, samme år som "Emutatio" for mezzo sopran, kammerkor og kammerorkester ble bestilt til EBU's markering av tusenårsskiftet. For dette verket mottok Berstad Edvardprisen 2001. Høsten 2003 kom hun med albumet "Respiro" på Komponistforeningens etikett Aurora, en plate som inneholdt i alt syv verker, og som ble møtt med svært gode anmeldelser.
I den forbindelse fortalte hun til Ballades Hilde Holbæk-Hanssen:
- Det som ikke er vakkert er en viktig del av vår erfaring. Det setter det vakre i relieff og avdekker dermed en dypere skjønnhet. Dermed erverver vi en ny type erfaring. Støy og omgivelseslyder er vår virkelighet, og de er viktige å ha den med når kunst skal kommunisere. Vi fortrenger dem. Jeg ønsker å øke bevisstheten på støy hos publikum.
Relaterte bedrifter: |
|||
Oslo Sinfonietta (Utøverinstitusjoner\Ensembler) | |||
Relaterte personer: |
|||
Ragnhild Berstad, Komponist | |||
Relaterte artikler: |
|||
15.01.2004 Rockhistorie, nye strykekvartetter og middelalderballader | |||
08.10.2001 Edvard-pris for samtidsmusikk til Kahrs og Berstad | |||
28.01.2004 Oslo Sinfonietta med invitasjon til unge komponister | |||
18.11.2002 "Objects of desire" - Oslo Sinfonietta med fire solister | |||
20.10.2008 Ragnhild Berstad vinner av Arne Nordheims Komponistpris 2008 | |||
21.04.2005 Fortsatt mulig å sende inn verk til Oslo Sinfonietta | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no