MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Øyafestivalen: Solskinn, sommer - og litt malurt i begeret

Publisert: 08/16/2004 av Arvid Skancke-Knutsen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004081611075548401922

Den femte utgaven av Øyafestivalen ble en stor suksess for arrangørene, som lot rundt 30 000 mennesker få oppleve tre dager med strålende solskinn, varme og musikk. - Øyafestivalen har kommet meget langt på fem år, og har etablert seg som en festival hovedstaden med rette kan være stolt av, mener Ballades redaktør, som likevel etterlyser en litt mer vågal musikkprofil ved neste korsvei: - Øyafestivalen 2004 ble aldri "dårlig", men heller aldri dristig - noe i hvert fall undertegnede opplevde som et savn.

Øya 2004-logo (Foto: oyafestivalen.no) (300x342)

Av Arvid Skancke-Knutsen

"VI HAR VÆRT et fantastisk band, og dere har vært et helt ok publikum."

Ordene tilhører Black Debbath, som akkurat har åpnet Øyafestivalen 2004 på forbilledlig vis. Området foran Enga-scenen er allerede svært bra fylt opp. Mens Quart ofte har hatt problemer med å få publikum til å komme tidlig, har Øya åpenbart oppdratt publikum bedre. Og dermed blir også rammebetingelsene for sommerens store fellesfest i Gamlebyen den beste: Det er strålende vær, det er tre dager med musikk og opplevelser som venter, og vorspielet startet alt dagen før - på hele 22 klubber rundt om i sentrum av Oslo.

Øyafestivalen var utsolgt i god tid før portene til Middelaldreparken ble slått opp. Det betyr at Øyafestivalen nå er kommet i den eksklusive posisjonen at folk kjøper billetter nærmest uten å sjekke programmet. Utviklingen fra en regnvåt sammenkomst for spesielt interesserte på Kalvøya i 1999 til årets formidable folkefest speiler samtidig også mye av fremgangen for norsk musikk. Når solskinnet flommer ned over vannspeilet og den vakre ruinparken, er det følgelig duket for tre dager med musikk, harmoni og vennlige sommervibber.

Sponsorer, platebutikker, idealistiske organisasjoner og matsteder er fint samlet i en egen handlegate, og utgjør et naturlig hvilepunkt mellom scenene. Øya satser på økologisk mat, og har en fin miljøprofil, der frivillige gjør en stor innsats for å holde området forbløffende rent for søppel. Pepsi er en av hovedsponsorene, og får breie seg vel mye med et irriterende quiz-show etter hver konsert på Enga-scenen. Det er likevel bortimot det eneste å sette fingeren på på den fronten: Både logistisk og stemningsmessig var årets festival nærmest perfekt.

Publikum er gjennomgående i midten av tyveårene, og ser stort sett ut som drømmemålgruppen til Dagbladet Fredag. Ironisk nok er det VG som har tatt over sponsorbiten i år - ett år etter at Turboneger fikk nærmere ti tusen mennesker til å rope "Fuck VG!" utover parken og vannspeilet. VG har bl.a. bidratt med en stor bildeskjerm, som viser konsertene direkte, og ellers informerer om spilletider og praktiske tips for en vellykket festival.

Ett av få spørsmålstegn rundt årets Øyafestival ligger i selve musikktilbudet. Mens Norge er helt i verdenstoppen innen ekstrem-musikk - slik som metal, støy og eksperimentell jazz - føles Øyaprofilen litt ung-konservativ, der det aller meste dreier seg om nokså tidstypisk pop- og rock-musikk. På Øyafestivalen 2004 var det tidvis langt mellom de store overraskelsene og øyeblikkene av uventet magi, selv om festivalen aldri ble mindre enn trivelig. Når Øyafestivalen selger seg inn som et utstillingsvindu for norsk musikk, og også får UD-midler til å fly inn utenlandske medier, bør de nok anstrenge seg litt mer for å speile både bredde og kvalitet. Undertegnede hadde langt flere intense musikkopplevelser under Oslo Jazzfestival enn under årets Øyafestival, til tross for at Øyafestivalen burde stå for mye av det unge, friske og nyskapende. Øyafestivalen 2004 ble aldri "dårlig", men heller aldri dristig - noe i hvert fall undertegnede opplevde som et savn. Om Øyafestivalen hadde problemer med kvinneprosenten under årets avvikling, ville de fort funnet mange gode kandidater innen jazzen og den mer eksperimentelle musikken.

Det var likevel en hel del hyggelige øyeblikk under årets festival. Det var for eksempel fint å se Thom Hell med band, i en rolig, men likevel personlig og uttrykksfull konsert. Kim Hiorthøy leverte en bra miks av house, lydcollager og vennligsinnet leftfield-elektronika lørdagen, mens Frode Fievel serverte enkel, men effektiv og melodisterk poprock fredag. Det ble likevel for lenge mellom de eksplosive musikk-øyeblikkene, særlig sammenlignet med det meget offensive programmet Oslo Jazzfestival presenterte på Blå og Fabrikken denne helgen.

Når det er sagt, har Øyafestivalen kommet langt på fem år. Festivalen er svært profesjonelt arrangert, der nærmest alt går på skinner, og stemningen blir deretter: Løssluppen, gemyttelig og sommerlig slentrende. Om festivalledelsen i tillegg klarer å gjøre den musikalske menyen litt mer spennende igjen, burde alt ligge til rette for en musikkfest som hovedstaden med rette kan være stolt av i lang, lang tid fremover.
 

Relaterte bedrifter:

Øyafestivalen (Festivaler\August)

Frode Fivel (Utøverinstitusjoner\Band)

Thom Hell (Utøverinstitusjoner\Band)

Turboneger (Utøverinstitusjoner\Band)

VG (Media\Aviser)

Relaterte personer:

Kim Hiorthøy, Artist, Designer

Thom Hell, Artist

Relaterte begivenheter:

Øyafestivalen 2004

Relaterte artikler:

12.08.2004 Sesongåpning på Parkteatret

11.08.2004 Øyas klubbdag: Sted for sted, time for time

11.08.2004 Øya om kjønnsbooking, honorarer og Norgesreklame

10.08.2004 MFO med hagefest under Øyafestivalen

02.08.2004 Mot tidenes suksess for Øyafestivalen

01.04.2004 Aprilspøk 2004: FrP gir 640 000 til Øyafestivalen

19.03.2004 Øyafestivalen og Norsk Rockforbund med miljøhåndbok

03.02.2004 Øyafestivalen ekspanderer

29.08.2003 Når ble idealisme et skjellsord?

28.08.2003 Kommersialisme - en sjofel vederstyggelighet ?

22.08.2003 - Er det så nøye da?

20.08.2003 Erlend Mogård-Larsen i by:Larm: - Trust us, Marit!

20.08.2003 Øyafestivalen: - Et utstillingsvindu for grensesprengende norsk musikk?

19.08.2003 Om Øyafestivalen og internasjonal oppmerksomhet

18.08.2003 Marit Karlsen om internasjonal oppmerksomhet: - Ustyrlig komisk

12.08.2003 Alternativ mainstream - Øya er død, leve Pepsi!

12.08.2003 Vel blåst for Øyafestivalen

11.08.2003 VG-boikott av Turboneger?

18.04.2007 Thomas Dybdahl med KORK på Øya

15.08.2006 Øyafestivalen 2006 i bakspeilet

13.06.2006 Festivalåpning i lysbadet demning

24.04.2006 Hiorthøy nominert til Nordisk Råds Musikkpris

16.08.2005 Groove.no om Øyafestivalen

16.08.2005 Øya 2005: Enda en fin dag i parken

29.06.2005 Skråblikk på det norske musikkparnasset - del 3

26.05.2005 Valgets festival-kval: Politikk eller Pepsi?

29.04.2005 Lange netter med Øyafestivalen

06.04.2005 Diskaholics til Øyafestivalen - Oslo Jazzfestival letter på sløret

15.03.2005 Øyafestivalen med 15 norske navn

14.02.2005 Øyafestivalen: - Vi har stor respekt for studentradioene

10.02.2005 Om Alarm, P3 og statsautorisert kulturmonopolisering

03.12.2004 Neste års festivalgulrøtter

30.11.2004 Annie og Satyricon klare for Øya

01.10.2004 Ofok Isbilen! Gartnerlosjen er tilbake!

01.10.2004 Popkomm 2004: Hypen er ikke over

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no