MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Synne Skouen: - Vi er de upopulære ungene på Spellemann-klassefesten

Publisert: 10/08/2004 av Knut Steen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004100812442299695124

Komponist og leder i Norsk Komponistforening, Synne Skouen, synes det er en hårreisende dårlig idé å slå sammen Spellemannprisene for elektronika og samtidsmusikk. - Vi er ikke en gang kakepynt på Spellemannshowet, vi er linselus, eller de upopulære ungene som man måtte invitere til klassefesten, for at de voksne ikke skulle bli sinte. Denne avgjørelsen er på ingen måte overraskende, vi har vent oss til å ikke regne med noen form for seriøsitet i forhold til de smalere genrene. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over dette lenger, men jeg deler selvsagt holdningen til elektronika-folket, sier Skouen i en personlig kommentar.

Synne Skouen (200x293)

Av Knut Steen

Den nye "fellesprisen" for samtidsmusikk og elektronika har fra før av satt sinnene i kok blant landets viktigste elektronika-etiketter: - Ved å gjøre dette tar man ingen av genrene, utgivelsene eller musikken på alvor. Når alt er redusert til show, kan det faktisk være det samme med hele prisutdelingen, sa Smalltown Supersounds Joakim Haugland til Ballade tirsdag. Haugland har tidligere fått medhold fra Tellé Records, Rune Grammofon, Norsk Blues Union, og nå også komponist Synne Skouen.

- Spellemannprisen har behandlet de små genrene stemoderlig i alle fall siden 70-tallet, så denne avgjørelsen er på ingen måte overraskende. Jeg har vært for lenge i gamet til å klare å hisse meg opp over dette lenger, men det er fint at de unge løvene og løvinnene sier fra, de mindre genrene fortjener like stor respekt som større. Men Spellemannprisen har jo aldri vært de smale genrenes pris, den har alltid vært platebransjens feiring av seg selv.

Men de smalere genre er jo også en viktig del av platelivet i Norge?

- Ja, selvfølgelig, men de har aldri vært viktige for Spellemann-ledelsen. Som et eksempel: I fjor hanket de inn Norges mest profilerte pianist, men klarte man ikke å sjekke flygelet før Leif Ove Andsnes skulle spille. Det klirret og klarret til langt uti fremføringen før noen kravlet opp i flygelet og fikk fjernet det som lå der, men dette er også helt typisk. De små genrene er kun til stede som kulturpolitiske alibi. Dette bidrar selvfølgelig til å gjøre hele Spellemannshowet mindre interessant for publikum, og mer beklemmende for de som vet at de egentlig ikke er ønsket, mener Skouen.

Hva bør de - etter din mening - neglisjerte genrene gjøre med dette?

- Det må man finne ut av selv, det ligger ikke til meg å mene noe om det. Men personlig synes jeg det er problematisk å føle seg som en uvelkommen gjest, som en av de upopulære ungene i klassen som bare er invitert fordi man må invitere alle. Min naturlige reaksjon på enhver slik sammenheng ville være å si at "dette behøver vi ikke være med på". Man møter til Spellemannprisen for å være synlige, men når man kjenner at man ikke er velkomne som annet enn et kulturalibi, og stort sett blir invitert opp på scenen når flomlyset er slått av, er det kanskje like godt å la være.

Da Ballade snakket med Spellemann-kommitéformann Ole Edvard Reitan i fjor, medga han at det var en stor utfordring å ikke ha plass til alle prisene i et direktesendt show, slik det var i gamle dager.

Reitan sa samtidig at "Spellemannkommiteen,TV2 og Dinamo er veldig fornøyde med denne løsningen, Maratonsendingene er historie, det var slik TV så ut i gamle dager. Vi står virkelig bak denne måten å gjøre det på, og tar ansvar sammen for å lage det som kommer til å bli et superbra show med gode løsninger."

Reitan avviste samtidig at man hadde noe som helst ønske om å kvitte seg med eller skyve unna musikkgenre utenfor populærmusikkfeltet.

- Vi er veldig glade for at vi representerer hele bredden av norsk musikk. Dette er vårt privilegium, og vi ønsker å bidra redaksjonelt til å få vist frem hele denne bredden på en god og verdig måte, sa Reitan.

- Det ligger en del realisme i at man ikke lenger har mulighet til å sende hele prisutselingen i en bolk, men det hadde vært mye bedre om Spellemannprisen bare kunne tone flagg, og si rett ut at det bare er populærmusikkgenrene de vil ha, slik de har vist oss i alle år.

Men hva er alternativet til Spellemannprisen for de genrene som ligger utenfor populærmusikken?

- Det er jo ikke noe alternativ til Spellemann. Alarm har tonet flagg, man vet at det er populærmusikk de bryr seg om, og det er helt greit. Men når Spellemann fortsetter å behandle de mindre genrene respektløst, er det kanskje like greit for de som føler det slik å forlate festen med respekten i behold - men det kan tenkes at plateselskapene ser annerledes på dette enn meg, sier Skouen.

Norsk Komponistforening vil ta stilling til Spellemann-saken på styremøtet førstkommende tirsdag.
 

Relaterte bedrifter:

Spellemannprisen (Organisasjoner; Priser)

Norsk Komponistforening (Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

Tellé Records (Plateselskap)

Smalltown Supersound (Plateselskap)

Rune Grammofon (Plateselskap)

Norsk Bluesunion (Organisasjoner)

Relaterte personer:

Synne Skouen, Leder

Ole Edvard Reitan, Permisjon

Relaterte artikler:

07.10.2004 Ny Spellemann-kontrovers: - Én og samme pris for blues og country er ingen logisk sammenslåing

05.10.2004 Flengende kritikk av Spellemann: - Helt bak mål å slå sammen elektronika og samtidsmusikkprisene

01.03.2004 Spellemannprisen på riktig vei

01.03.2004 Spellemannprisen 2004 i tall og fakta

26.02.2004 Sæmund Fiskvik: - Parodisk kritikkforsøk av Spellemann

25.02.2004 - Spellemann-spillinger er sinnssykt mye verdt

24.02.2004 - Spellemannkomiteen bør ikke inneholde platedirektører

20.02.2004 - Avisene forsøker å sette Spellmannprisen i et dårlig lys

19.02.2004 Spellemannprisens nye klær

06.01.2004 Spellemann mellom Idol og Alarm?

06.01.2004 Prisutdeling for alle?

20.11.2003 Folkemusikkmiljøet vil ha egen folkemusikkpris

05.11.2003 Ingen kommentar til ny musikkpris

05.11.2003 - Spellemannprisen ut av folkemusikken!

31.10.2003 Spellemannprisen: Et populistisk fesjå av loff og sirup?

30.10.2003 - Når Spellemannprisen svikter, må andre ta over

29.10.2003 Folkemusikken ut av Spellemannprisen?

17.07.2003 Årets Radka Toneff-pris til Live Roggen

17.03.2003 Line Horntveth: - Gi meg Knut Borge tilbake!

26.02.2003 Folkemusikkmiljøet: - Vi finner oss ikke i å bli tilsidesatt

25.02.2003 Et spørsmål om habilitet?

25.02.2003 Andreas Gilhuus: - Vi var da ikke så kommersielle

24.02.2003 Misnøye med Spellemannsendingen

24.02.2003 Dette ble Spellemannvinnerne 2003

24.02.2003 Kristin Winsents: - Trist for Madrugada

21.02.2003 Spellemann-vorspiel med Via Music

21.02.2003 - Spellemannprisen og by:Larm bør slå seg sammen

08.01.2003 FaroJournalen: - Spennende Spellemann

08.01.2003 Spellemannsnominasjoner begeistrer

08.01.2003 - Musikkprisene ignorerer country/roots-genren!

07.01.2003 Her er Spellemanns-videoene

06.01.2003 Spellemannskandidatene er klare

12.09.2002 Spellemann til TV2

23.08.2002 - Spellemannsprisen overlever!

22.08.2002 Spellemann-samarbeid bryter sammen

22.03.2002 - Er vi ikke klare for country?

26.01.2009 Spellemannvinnere 2008

07.01.2008 Danseband-kritikk mot Spellemann

03.01.2008 Spellemannprisen - de nominerte

31.01.2006 Hvor mye er du verdt, Spellemann?

30.01.2006 Vinnere Spellemanprisen 2005

27.01.2006 Spellemannprisen 2005: Ungdommelig og kjapp?

12.01.2006 Smalltown Supersound gir ut The Beautiful People/Sex Beat

05.01.2006 Årets Spellemenn: Her er de nominerte

04.05.2005 Synne Skouen: - Viktig med felles front i debatten rundt orkestrene!

07.03.2005 Høy Spellemanns-temperatur for folkemusikkmiljøet

07.03.2005 Spellemann: - Populærmusikken fortjener en bred plass i showet

04.03.2005 Birgitte Grimstad: - Ønsker boikott av Spellemannsprisen

03.03.2005 Håkon Thelin: - Spellemann stadig mer fordummende

03.03.2005 Janne Stang Dahl: - Uheldig sammenslåing både for komponert musikk og techno

02.03.2005 Skouen: - Spellemannshowet - for langt, eller bare uvesentlig?

02.03.2005 Etterkrigsmodernisme og tekst: Om mimesis og Boulez

28.02.2005 Spellemannprisen: Vi får som fortjent

28.02.2005 Odd Nordstoga - og andre Spellemenn

28.02.2005 Spellemannsjuryene for 2004

25.02.2005 Spellemannprisen 2004 på lørdag

25.02.2005 Om etterkrigsmodernistenes tekstbehandling: Scelsi og Nono

24.02.2005 Sentrum og fravær - om etterkrigsmodernistenes tekstbehandling

17.01.2005 Jon Øivind Ness: Provosert av Spellemannkomiteen

12.01.2005 Frode Haltli: - Derfor bør samtidsmusikk igjen få en egen klasse i Spellemannprisen

11.01.2005 Program for Komponistforeningens seminar

11.01.2005 Komponistene utforsker tekst

07.01.2005 Her er Spellemann-nominasjonene

06.01.2005 Dugnad 2005: Spellemannprisen organiserer støtte-CD for flomofrene

Relaterte tema:

Spellemannprisen 2003

Spellemannprisen 2002

Spellemannprisen 2001

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no