MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Via Kabul: Sjamanistisk kraft løfter Ultima

Publisert: 10/15/2004 av Leif Gjerstad

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004101311580984331883

Han er sjaman og turnerer verden over med sin framføring av kirgisisk "manas". Men han har også avlyst konserter på kort varsel, fordi han fornemmet dårlige vibrasjoner i lokalet. Søndag er Rysbek Jumabaev klar for Ultima-festivalen og Oslo Konserthus. Leif Gjerstad har vært i Kirgistan, og gir Ballades lesere dette intervjuet med landets kanskje fremste"manasch" - en intens tolker av Kirgisistans store episke verk Manas.

Rysbek Jumabaev (Foto: Leif Gjerstad) (330x440)

Av Leif Gjerstad, Kirgisistan

Han er sjaman og turnerer verden over med sin framføring av kirgisisk ”manas”. Men han har også avlyst konserter på kort varsel, fordi han fornemmet dårlige vibrasjoner i lokalet. Søndag er Rysbek Jumabaev klar for Ultima-festivalen og Oslo Konserthus.

Ultimas avslutningskonsert blir i år med prosjektet ”Via Kabul”, hvor nærmere 30 sentralasiatiske musikere, sangere og dansere inntar scenen, mens den franske multivisuelle scenografen Michel Jaffrennou gir den tradisjonelle musikken en moderne innpakning.

Blant de mange sentralasiatiske artistene søndag, er også det kirgisiske ensemblet Tengir Too som framfører ”tradisjonell fjellmusikk fra Kirgisistan”. Og et av ensemblets medlemmer på denne turen er altså Rysbek Jumabaev, Kirgisistans kanskje fremste ”manaschi”. Som på godt norsk betyr at han med sjelfull innlevelse resiterer Kirgisistans store episke verk Manas.

- Min framføring henter sin kraft fra Manas åndelige dimensjon. Selv når jeg er alene kan jeg føle denne kraften, og som manaschi og sjaman er jeg derfor et redskap for Manas, forteller Rysbek Jumabaev når Ballade treffer ham på hjemmebane, høyt oppe på steppene i det lille fjellandet Kirgisistan, nord for Afghanistan med grense mot Kina i øst.

Etnisk hiphop

Der føler han opplagt at ånden er tilstede, for hans resitering byr på en dynamikk og innlevelse som får en av våre reisekamerater til å omtale seansen som ”etnisk sentralasiatisk hiphop”.
Uten sammenlikning for øvrig, har amerikanske hiphopere ikke alltid vært de aller mest påliteligste når det gjelder å møte opp til egne konserter. Og så seint som i fjor gjorde også Rysbek det: avlyste en konsert i Boston på kort varsel. Noe han imidlertid bedyrer definitivt ikke er en vane, samtidig som det egentlig ikke var han som tok avgjørelsen. Det var åndene.

- Konserten skulle holdes i et gammelt kinesisk hus, som var blitt revet i Kina og deretter transportert til Boston og gjenoppbygget stein for stein. Men det ble også brukt som museum, med en stor samling våpen på veggene. Dette skapte en åndelig ubalanse og uro som var så destruktiv at det var umulig å resitere Manas der, forklarer Rysbek Jumabaev som løste problemet ved å flytte hele konserten utendørs.

Ignorert og forbudt

Som en Sovjet-republikk i 70 år, opplevde Kirgisistan at store deler av landets musikktradisjon i beste fall ble ignorert og i verste fall forbudt. Nå er Kirgisistan blitt selvstendig, med rundt fem millioner innbyggere bosatt på et areal tilsvarende omtrent halve Norge – og hvor halvparten av landet ligger på over 3000 meters høyde.

Siden den gamle silkeveien gikk rett gjennom landet, har Kirgisistan gjennom alle tider vært utsatt for ulike kulturelle impulser og fremmede hærer. Myter, hendelser og annet har deretter sneket seg inn i Manas, som er gått i muntlig arv fra generasjon til generasjon. Og som i dag har gitt Manas en symbolsk kraft med nasjonal identitet.

-For Kirgisistan er Manas av stor politisk betydning, og jeg innser derfor også at det jeg gjør er viktig politisk. Men det er bare slik det er ment å være. Det er åndenes vilje, fastslår Rysbek Jumabaev.

Tengir Too

Til Oslo kommer Rysbek sammen med ensemblet Tengir Too. Kvintetten (ikke medregnet Rysbek) ble startet og ledes av Nurlanbek Nyshanov, som etter Sovjets fall ble forskrekket da han innså hvor mye av gamle tradisjoner som allerede hadde gått i glemmeboka. Og hvordan kirgisisk ungdom var som ungdommer flest i andre land: Globalister, med langt større sans for vestlig pop enn for egen musikk.

-Mesteparten av vår musikkarv eksisterer bare i muntlig form, og hvis 2-3 generasjoner faller bort er det stor fare også for at hele arven forvitrer. Vi ser det derfor som en viktig oppgave å holde tradisjonell kirgisisk musikk levende, slik at vi kan gi den videre til kommende generasjoner, forklarer Nurlanbek Nyshanov om hvordan Tengir Too oppsto.

Prøv turistsjappa!

Og det er faktisk gått så langt at det ikke lenger er plass for kirgisisk musikk i platebutikker med ung profil. For da vi oppsøkte hovedstaden Bishkeks største varemagasin TsUM fant vi en rekke platebutikker med et bugnende utvalg av ferske DVD-filmer fra Hollywood og CDer med internasjonale toppnavn for 20-30 kroner. Men da vi spurte etter kirgisiske plater, fikk vi bare et hoderistende nei. Ønsket vi kirgisisk musikk, måtte vi oppsøke turistbutikkene!

-Det er et stort problem, bekrefter Ted Levin. Den amerikanske musikksosiologen og produsenten har over 30 års fartstid i Sovjet og Sentral-Asia, og er nå involvert i ”Silkeveien via Kabul”-prosjektet, som sender Tengir Too og andre sentralasiatiske musikere på Silkeveien til Vesten og Oslo.

-Vi tror at det som skal til for å vekke ungdommens interesse for landets egen musikk kan være utenlandsk suksess. De trenger noen fra utsiden til å vise og fortelle dem om kvalitetene i deres egen musikk. Det er dette vi håper denne og tilsvarende turneer kan bidra til, sier Levin.

Dette intervjuet er skrevet spesielt for Ballade, og er kommet til etter et initiativ fra Ultima, som i september sendte to norske journalister ut på en musikalsk reise gjennom Sentral-Asia.
 

Relaterte bedrifter:

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Oslo Konserthus (Konsertsteder\Saler)

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2004

Relaterte artikler:

13.10.2004 Via Kabul: Med Mozart på Silkeveien

14.10.2004 Via Kabul: Musikkhjelpen kommer til byen

15.10.2004 Via Kabul: Store stemmer fra Sentral-Asia

11.06.2004 Avantgarde i Gobi-ørkenen

30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo

08.10.2004 Olemic Thommesen: - Vi trenger Ultimafestivalen

08.10.2004 Ultima: Bibalos "Frøken Julie" til Oslo i kveld

09.10.2004 Cecilie Ore: En kontinuerlig, levende musikalsk tid

11.10.2004 Ultima: Formen er god (klipp og lim)

15.10.2004 Eir Inderhaug og Ellen Ugelvik til Polen

14.10.2004 Seim samler trådene på Parkteateret

14.10.2004 Avtalt spill? Om tilfeldighet i komposisjonene

14.10.2004 Frøken Julie - for siste gang

13.10.2004 Ultimafestivalen 2004 i bilder, del en

14.10.2004 Ultima: Magisk aften med Ardittikvartetten

13.10.2004 Ultima: Om årsak, virkning og røde klovneneser

13.10.2004 Ultima: Magne Hegdal - den tilfeldige purist

11.10.2004 Ultima: I begynnelsen var opera

11.10.2004 Ultima: It ain't over till the fat lady sings

11.10.2004 Cecilie Ore vant Arne Nordheims komponistpris 2004

08.10.2004 Med joystick i Aulaen - Frode Haltli med spesialkomponert stykke

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

08.10.2004 Ultima: 1 (milliard)

07.10.2004 Det teatrale kinderegget

06.10.2004 Enestående engangsforestilling

06.10.2004 PNEK under Ultimafestivalen

06.10.2004 Ultima: Ytringens kraft og retten til langsom tenkning

05.10.2004 Ultima: Dansende til døden i fire filmer

04.10.2004 Louis Andriessen - vulgær og intellektuell

04.10.2004 Utilgjengelig Ultima-komponist - i hvert fall på plate

04.10.2004 Ny Musikk om mafia-beskyldningene: - Vigulf farer med usannheter

01.10.2004 Ultima Film - Dans for Kamera 2004

01.10.2004 Seks dager med filmkoreografiske juveler

01.10.2004 Roger Arve Vigulf: - Ultima og Ny Musikk med klippekort og mafiatendenser!

29.09.2004 Programmet for COOL OPERA

24.09.2004 Vokale eksperimenter med Ellen Aagaard

24.09.2004 Cikada på Warszaw Autumn

10.12.2004 Ultima: Kommunen dobler tilskuddet

03.11.2004 Geir Johnson: - Vi trenger en åpen og konstruktiv debatt om Ultima

20.10.2004 Ultima 2004: Litteraturen er kongen i kultur-Norge

19.10.2004 Ultima: Mennesker i alle land, foren dere!

18.10.2004 Ultima 2004: Rått og ekstraordinært med Oslofilharmonien

15.10.2004 Et eget århundre: Finn Mortensen - modernistisk og utagerende

Relaterte tema:

15.10.2004 Ultimafestivalen 2004

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no