MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Food, 2004 (350x263)Food for thought: Er frijazzen virkelig fri?

Publisert: 10/21/2004 av Kyrre Tromm Lindvig

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004102015241723792172

Det engelsk-norske bandet Food har nettopp sluppet sin fjerde plate "Last Supper" på Rune Grammofon. Bestående av Ian Ballamy på sax, Thomas Strønen på trommer, Mats Eilertsen på bass og Nils Olav Johansen på gitar, vokal og diverse elektronikk, spiller de musikk som forsøker å blande elektroniske og akustiske uttrykk til en helhet. Bandet har fått stor oppmerksomhet både i England og Norge, og er i disse dager på turné. - Musikken er bare virkelig fri hvis du kan spille hva du vil uten at de andre i bandet ser på deg og lurer på hva i all verden du driver, sier Ballamy til Ballade.


Av Kyrre Tromm Lindvig

Ballade fikk muligheten til å ta en liten prat med bandet over en kopp kakao på Bristols bibliotekbar i Oslo. Alle fire snakker villig vekk om bandets særegenheter, hvorav et av de viktigste trekkene er ar musikken deres er - nettopp - fri.

- Men det betyr ikke at vi spiller fri-jazz, det er jo en egen genre. Mye av den såklate frie musikken man hører i England er ganske en-dimensjonal, den er hissig og stygg. I dette bandet lar vi øyeblikket bestemme hvilken vei ting skal gå, sier Ian Ballamy.

Ballamy er en internasjonalt meget kjent størrelse, som har spilt med det som kan krype og gå, fra legendariske Gil Evans og Hermeto Pascoal til tromme-guru Bill Bruford og Django Bates. I tillegg har han en sterk tilknytning til Norge, og har blant annet spilt og utgitt plater med Stian Carstensen, i tillegg til tre tidligere plater med Food.

- Jeg traff Ballamy ved en tilfeldighet. Jeg visste egentlig ikke hvem han var, men alle på jazzlinjen i Trondheim sa han var kjempehot. Vi kom godt overens og hørte på masse musikk sammen, men jeg trodde han var høflig da han sa at vi skulle spille sammen, sier trommelager Thomas Strønen.

Det viste seg imidlertid at Ballamy hadde vært blodig alvorlig, som det vel heter på engelsk. Da han ved en tilfeldighet traff Strønen under Moldejazz i 1997, klagde han på at Strønen aldri hadde ringt ham. Deretter gikk ting fort: Strønen fikk med seg trompetist Arve Henriksen og sin gamle bass-makker Mats Eilertsen, og bandet fikk to jobber på Moldejazz 1998. De ble tatt opp på to-spors DAT, og den første platen ble et faktum.

- Det var deilig å spille inn plate uten å vite det, sier Ballamy. Både debutplaten "Food" og oppfølgeren "Organic and GM Food" ble utgitt i England, og er vanskelig tilgjengelig i Norge, mens spellemannsnominerte "Veggie" og den rykende ferske "Last Supper" er utgitt på det smått legendariske Rune Grammofon. Bandet selv er fulle av lovord over selskapet og primus motor Rune Kristoffersen.

- Det er et fantastisk selskap å være på. Han er veldig involvert i ting, og er ofte direkte inne på produsentsiden også. På vår siste plate kom han ikke inn før masteren var ferdig, vi får ta det som en tillitserklæring, sier Strønen.

På "Veggie" spilte også Helge Steen, bedre kjent som Deathprod, en avgjørende rolle. Han fikk 90 minutter med opptak, som han kuttet ned til 40 og mikset på nytt.

- Han gjorde ting vi aldri ville ha kommet på, noen ganger tok han vekk instrumenter, han klippet sammen ting vi aldri ville drømt om. Det ble et kjempebra resultat, sier Strønen.

Men hva slags musikk er det så de unge herrer egentlig bedriver? Ofte omtalt som frijazz mener de selv at det ikke er en god karakteristikk av det de driver med.

- Frijazz er som sagt en egen genre, som paradoksalt nok ikke er så fri. Mye av den såkalte frie musikken virker veldig opptatt av å bråke mest mulig, men i dette bandet kan vi gjøre andre ting også - spille Bach, standardlåter, hva som helst, sier Ballamy.

Mats Eilertsen legger til at det avgjørende er at man skaper en entitet sammen.

- Vi er musikere som har spilt, og spiller, i mange forskjellige settinger, her tar vi alt det med oss, forklarer han.

- Og for å snakke om bråk: Noen ganger så er det nødvendig at noe er stille for at det andre skal oppfattes som bråkete. Det er dynamikken som er avgjørende, sier Strønen.

Del to av dette intervjuet følger i Ballade i morgen. For mer informasjon kan du følge lenkene under, og også se Ballamys nettside www.ballamy.com
 

Relaterte bedrifter:

Rune Grammofon (Plateselskap)

Relaterte personer:

Arve Henriksen, Jazzmusiker, Trompetist

Thomas Strønen, Trommeslager

Relaterte artikler:

09.02.2004 Rune Grammofon vant Balladeprisen 2004

02.03.2004 Susanna og det magiske

15.06.2004 "Nor Noise": Helaftens støydokumentar på Cinemateket

28.11.2003 Årets musikalske julegave fra Rune Grammofon

27.11.2003 Alog og SPUNK gjør Grünerløkka

18.09.2003 Jono El Grande: - Jeg er Rune Grammofons pophåp

04.08.2003 Nordheim hedret i "The Wire"

24.04.2003 Innkjøpsordningen: - Hvordan våger de!

16.10.2002 Maja Ratkje - i kontinuerlig bevegelse fremover

10.10.2002 The Wire gir norsk CD til 9000 abonnenter

18.11.2002 Valen og volumpedal

14.08.2001 Rune Grammofon i Wire

14.09.2001 Ut i verden med Rune

08.01.2002 Topp Ti for Arvid Skancke-Knutsen

19.08.2004 Norsk jazz fra Kongsberg til San Francisco

28.11.2002 Akustisk elektronikk med Bang, Henriksen, Kleive

28.03.2001 Rune Grammofon satser stort

09.10.2002 Good shit - London kaller

23.12.2008 Penger kan ødelegge alt – del 2

24.10.2008 Arve Henriksen: Ettertenksam kartteikning

08.06.2007 Food feirer ti år

23.02.2007 Strjon - Arve Henriksens normer for egen handlemåte.

09.05.2006 London Sinfonietta urfremfører Peter Tornquist

25.04.2006 RLP 2050

05.09.2005 Fem år med Kampenjazz - Turanga åpner høstsesongen i kveld

15.08.2005 Det norske blåseensemble med Arve Henriksen og Maria Schneider

22.10.2004 Food, del to: Om Kenny G. i ørkenen

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no