MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Ultima 2004: Litteraturen er kongen i kultur-Norge

Publisert: 10/20/2004 av Kyrre Tromm Lindvig

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004102015393683064316

Ultimafestivalen er nettopp avsluttet, publikumstilstrømningen var solid, men dekningen av dette store evenementet var - med enkelte unntak - mer eller mindre fraværende. Mens Aftenposten hadde enkelte reportasjer, konsentrerte Dagbladet seg primært om anmeldelser, mens et søk på Klassekampens nettsider resulterer i null treff. En liten ringerunde til kulturredaksjonene viser at Ultima møtes med nokså begrenset interesse. - Det er ikke dette vi prioriterer høyest, sier kulturredaktør Per A. Madsen i Aftenposten til Ballade.

Fra Frøken Julie, Ultima 2004 (Foto: Ann Irén Ødeby) (300x441)

Av Kyrre Tromm Lindvig

Ultimafestivalen gikk i år over 15 dager - med omlag 100 begivenheter: Konserter, lydinstallasjoner, "Møt komponisten"-seminarer og barne- og ungdomsprosjekter, samt operaer, teater og dans. I løpet av festivalperioden ble det fremført over 30 urfremføringer.

- Det er jo litt interessant at tre urfremføringer i løpet av én og samme helg med Philippe Hurel, en av verdens fremste samtidsmusikkomponister, ikke får et eneste oppslag i norsk dagspresse, sier Geir Johnson, direktør i Ultima, på henvendelse fra Ballade.

Han poengterer at han på ingen måte er misfornøyd, men registrerer at pressen primært ser ut til å være opptatt av å forholde seg til TV-relaterte begivenheter.

- Pressen lever av at leserne identifiserer seg med det som leses. Vi som jobber for å trekke frem mindre kjente og nyere ting, faller dermed fort utenfor det hele - vi får for eksempel ingen TV-dekning å snakke om, sier Johnsen.

Kulturredaktør i Aftenposten, Per A. Madsen, sier at det på ingen måte ligger noen prinsipiell avgjørelse bak å ikke fremheve Ultima. Han er heller ikke enig i Ballades inntrykk av at festivalen i år har fått mindre oppmerksomhet enn før.

- Vi har plassert tyngdepunktet på nyheter og reportasjesaker i år, og kuttet litt ned på anmeldelsene, men det er ikke mitt inntrykk at vi har dekket Ultima mindre i år, sier han.

Madsen medgir at samtidsmusikken ikke er høyest prioritert hos dem.

- Det er jo klart at det er mange faktorer som spiller inn her, og det har også med innarbeidete prioriteringer å gjøre. Litteratur er for eksempel et område som vi prioriterer høyt. Der bringer vi de store navnene, men også mindre utgivelser som vi mener fortjener oppmerksomhet. Jeg innrømmer at vi har en mer systematisk dekning på litteraturfeltet enn på musikk. Generelt kan jeg si at vi i forsøker vi å ha et breddekonsept, slik at flest mulig skal kunne finne noe som de interessert i, forteller Madsen.

Jakten videre bringer Ballade til Klassekampen, en avis som i de siste årene har blitt en sterk aktør innen kulturjournalistikken. Også her ser litteraturen ut til å dominere. Etter å ha konfrontert kulturredaktør Marthe Stubberød Eielsen med det faktum at et søk på "Ultima" på deres nettsider ikke genererte noen treff, får jeg til svar at de rett og slett ikke har gjort noe på Ultima i år.

- Vi hadde en frilanser på Ultima i fjor, men i år valgte vi å la være. Hovedgrunnen er at vi er en liten kulturredaksjon, og at vi derfor må prioritere. Hvis vi skulle ha skrevet om mye om samtidsmusikk generelt, eller Ultima spesielt, så ville vi måttet gjøre det ordentlig. Vi vil ikke gjøre ting halvgjort, sier Eielsen.

I Klassekampen er det litteraturstoffet som tar hovedfokuset, selv om Eielsen legger til at de også har musikkomtaler. Hun vil også ha frem at deres medarbeider Egil Baumann tross alt skrev en artikkel om Ultima i papirutgaven torsdag 7.oktober.

- Det gir et litt uriktig bilde å kun lese nettutgaven, da det er få artikler som legges utpå nett, sier Eielsen. - Det avgjørende for oss er å kunne ha en kritisk og radikal vinkling på kulturstoffet vårt. Musikk er et så omfattende tema at det er umulig for oss å kunne dekke hele området, men det hender jo at enkelte ting stikker seg frem, som er interessant for en avis som Klassekampen, forklarer hun.

Et kjapt blikk på de andre dagsavisene bekrefter trenden med den generelle oppmerksomheten som blir bøkene - og da særlig deres opphavsmenn - og kvinner- til del. Llitteraturstoffet dominerer helt klart det seriøse kulturstoffet, sammen med film, populærmusikk og noe billedkunst. Årets festivalkomponist på Ultima, Louis Andriessen, blir neppe invitert til å småsnakke om sitt liv og arbeid på "Først og sist" . Da er det kanskje bedre å ha Anne Holt snakke om sin n'te bok og la Åsne Seierstad synse om USA?

På den andre siden sitter direktør Johnson i Ultima og tar det hele tilsynelatende med ro.

- På et tidspunkt vil vårt publikum ha nådd en kritisk masse. Og når vi blir store nok, så kommer pressen til å måtte skrive mer om oss. Det kommer til å skje, spår han.
 

Relaterte bedrifter:

Aftenposten (Media\Aviser)

ULTIMA (Festivaler\Oktober)

Klassekampen (Media\Aviser)

Relaterte personer:

Geir Johnson, Direktør

Relaterte begivenheter:

ULTIMA 2004

Relaterte artikler:

19.10.2004 Ultima: Mennesker i alle land, foren dere!

18.10.2004 Ultima 2004: Sonisk feltarbeid og varme, hverdagslige eksplosjoner

18.10.2004 Ultima 2004: Rått og ekstraordinært med Oslofilharmonien

15.10.2004 Et eget århundre: Finn Mortensen - modernistisk og utagerende

15.10.2004 Via Kabul: Sjamanistisk kraft løfter Ultima

15.10.2004 Via Kabul: Store stemmer fra Sentral-Asia

15.10.2004 Eir Inderhaug og Ellen Ugelvik til Polen

14.10.2004 Seim samler trådene på Parkteateret

14.10.2004 Ultima: Magisk aften med Ardittikvartetten

14.10.2004 Via Kabul: Musikkhjelpen kommer til byen

14.10.2004 Avtalt spill? Om tilfeldighet i komposisjonene

14.10.2004 Frøken Julie - for siste gang

13.10.2004 Ultimafestivalen 2004 i bilder, del to

13.10.2004 Ultimafestivalen 2004 i bilder, del en

13.10.2004 Via Kabul: Med Mozart på Silkeveien

13.10.2004 Ultima: Om årsak, virkning og røde klovneneser

13.10.2004 Ultima: Magne Hegdal - den tilfeldige purist

12.10.2004 Om eterbølger, lydmaskiner og klangturbiner

11.10.2004 Ultima: I begynnelsen var opera

11.10.2004 Ultima: It ain't over till the fat lady sings

11.10.2004 Ultima: Formen er god (klipp og lim)

11.10.2004 Cecilie Ore vant Arne Nordheims komponistpris 2004

09.10.2004 Cecilie Ore: En kontinuerlig, levende musikalsk tid

08.10.2004 Ultima: Bibalos "Frøken Julie" til Oslo i kveld

08.10.2004 Olemic Thommesen: - Vi trenger Ultimafestivalen

08.10.2004 EMS 40 år - superteknik i örats tjänst

08.10.2004 Ultima: 1 (milliard)

07.10.2004 Det teatrale kinderegget

06.10.2004 Enestående engangsforestilling

06.10.2004 PNEK under Ultimafestivalen

06.10.2004 Ultima: Ytringens kraft og retten til langsom tenkning

05.10.2004 Ultima: Dansende til døden i fire filmer

04.10.2004 Utilgjengelig Ultima-komponist - i hvert fall på plate

04.10.2004 Louis Andriessen - vulgær og intellektuell

01.10.2004 Ultima Film - Dans for Kamera 2004

01.10.2004 Roger Arve Vigulf: - Ultima og Ny Musikk med klippekort og mafiatendenser!

30.09.2004 Stein Henrichsen: - Ultima bør bli Festspillene i Oslo

31.08.2004 Ultimafestivalen med nederlandsk hovedgjest

18.06.2004 Masinandraina: Valens mytiske fortid

29.09.2005 Geir Johnson: - Velkommen til Ultimafestivalen

07.09.2005 Ultima 2005: Veier til erfaring

10.12.2004 Ultima: Kommunen dobler tilskuddet

03.11.2004 Geir Johnson: - Vi trenger en åpen og konstruktiv debatt om Ultima

01.11.2004 Ultimafestivalen: John Persen sterkt ut mot dobbeltroller og uthuling av kunstnerisk kvalitet

Relaterte tema:

15.10.2004 Ultimafestivalen 2004

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no