MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Kordebatten: Om å være profesjonell i korsammenheng

Publisert: 12/17/2004 av Torbjørn Dyrud

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2004121711565054308537

Tone Bianca Dahl lurte i Ballade 10.12 på hvordan Torbjørn Dyrud kunne påstå at det bare i Stockholm finnes minst 7 kor som er "på det Norske Solistkors nivå eller over". Er korene målt med måleinstrument, spurte Dahl. I dette tilsvaret kommer Dyrud med flere konkrete eksempler på den svenske korkulturens høyere profesjonalitet. - Oslo har mange gode kor, men vi har ingen institusjon som er i nærheten av hva Radiokören er, skriver han. Det handler om prøver på dagtid, faste konserter, samarbeid med de store orkesterdirigentene og profesjonelle sangere som leser partitur. - Det er stor forskjell på leseferdighetene i Oslo og Stockholm, sier Dyrud.

Radiokören, foto: Sören Vilks, fra www.sr.se (300x)

Tone Bianca Dahl har kommentert min artikkel "Vokalamatørene" på ballade.no. Hun har tydelig blitt provosert av det jeg har skrevet. Jeg skal forsøke å utdype en av de to påstandene som har provosert henne. Forhåpentligvis kan det bringe debatten om behovet for et profesjonelt kor i Norge videre. Usaklig ordkløveri og simple påstander om skjulte intensjoner får ligge, saken er for viktig til å koke bort i surkål.

Det er mange faktorer innblandet når en skal analysere effekten av at vi ikke har noe profesjonelt kor i Norge. Ekte og uekte komponister er et element i dette, men siden dét strengt tatt er en diskusjon om hvordan man definerer det å komponere, lar jeg dette ligge. Ikke fordi jeg ikke kan forsvare mine uttalelser, men for å stramme fokus i debatten.

Jeg påstår at det i Stockholm finnes mange kor på Det Norske Solistkors (DNS) nivå. Dette var utelukkende ment som en illustrasjon på hva det har betydd og betyr for Sverige å ha Radiokören. Som Geir Arne Servan i Norges Korforbund påpeker i sitt innlegg "Oss nisser i mellom"; spissen gavner bredden, og jeg mener at Stockholms korliv er et svært godt eksempel på dette. Ikke dermed sagt at Oslo ikke har gode kor. Oslo har mange gode kor, men vi har ingen institusjon som er i nærheten av hva Radiokören er. Vi har ingen kultur eller tradisjon for profesjonell ensemblesang utenfor Operaen. DNS har markert seg internasjonalt som et fantastisk bra ensemble, men DNS er ikke en institusjon du kan besøke mandag, onsdag, torsdag og fredag mellom ti og fjorten.

Et profesjonelt kor i Norge handler om 32 stoler med 32 notestativer foran, permanent plassert i et arbeidsstudio innredet for korsang. Det handler om en inspisient som er på plass en halvtime før prøve for å legge ut noter, om sangere som er der et kvarter før, klare til å starte på slaget. Om skolerte sangere som synger feil to, men ikke tre ganger. Det handler om prøver på dagtid, i vanlig arbeidstid, om konsert hver tredje og fjerde uke, om å yte KORK eller Oslo Filharmoniske orkester rettferdighet når det er behov for det. Det handler om å gi alle sangere, lieb-habere som yrkesutøvende en referanse for hva det egentlig vil si å kunne synge fra bladet, om å stimulere til en kultur hvor Norges skap-tenorer kan få synge ut så vi endelig kan få oppleve hvordan en a skal synges i fortissimo. Det handler om at utdannede sangere og sangstudenter skal få muligheten til å forstå at ensemblesang er en fullverdig musiseringsform, god som noen. Det handler om at også sopraner skal lære seg å lese noter. Og ikke minst handler det om at de som utdanner seg til dirigenter i dette landet skal få mulighet til å lære hva ledelse på dette nivået innebærer. For det nytter ikke å være korleder med amatørvirksomhet som eneste referanse når koret synger ni av ti toner riktig på første gjennomsynging. Det hjelper ikke å ha sosial intelligens, hvis du ikke har selvtillit og trøkk til å stå 110% for din musikalske visjon foran 32 yrkesutøvende musikere som forrige uke jobbet med André Previn og to måneder tidligere var på turné i Sør-Europa med Grete Pedersen, før de kom hjem og gjorde Brahms´ Requiem med Philippe Herreweghe. Dette er nivået vi skal være på, og dette er virkelighet i Stockholm. Derfor har korsang en selvsagt status blant byens sangere, derfor slipper en å gjenta ukentlig at alle sluttkonsonanter sitter på pausa inntil noe annet blir bestemt og derfor er det stor forskjell på leseferdighetene i Oslo og Stockholm.

MEN, dette kan vi utvilsomt også få til, som skrevet i "Vokalamatørene"; det er mye som er i emning. Vi som er kunstnerisk ansvarlige skal ha klart for oss at vår oppgave ikke er å drive politikk. Vi skal bare sørge for å fortelle tydelig hva vi kan og vil, og ikke minst sørge for at Korforbund og Storting ikke går seg bort i utredninger. Det er oppløftende at Korforbundet kommer på banen, mitt inntrykk har vært at de sjelden toner flagg i denne saken. Det behøves et betydelig strategisk arbeid for å gjennomføre dette politisk, og det er ikke mulig å få til uten en bred, folkelig forankret organisasjon i ryggen. Med tanke på det høye nivået på amatørkorsangen, burde det ikke være vanskelig å finne argumenter for endelig å få på plass toppen av kransecappellakaka.

Torbjørn Dyrud
dirigent for Oslo Kammerkor
 

Relaterte bedrifter:

Det Norske Solistkor (Utøverinstitusjoner\Kor)

Oslo Kammerkor (Utøverinstitusjoner\Kor)

Norges Korforbund (Amatørorganisasjoner; Forlag\Musikk)

Relaterte personer:

Torbjørn Dyrud, Kordirigent, Komponist

Geir Arne Servan, Rådgiver for strategi og utvikling

Grete Pedersen, Kordirigent

Relaterte artikler:

02.12.2004 Norges Korforbund: - Oss nisser imellom

10.12.2004 Kormusikk-debatten: Dyrurds forvandling og skjulte intensjoner

01.12.2004 Thoresens respons, Dyruds forvandling

24.11.2004 "Thoresens forvandling" og Konkressensprosjektet

23.11.2004 Torbjørn Dyrud om kormusikken: "Look to Sweden"

22.11.2004 Torbjørn Dyrud om progressiv vs. konservativ tradisjonalisme

19.11.2004 Torbjørn Dyrud: Vokalamatørene - om norske kor og ny musikk

08.11.2004 Ginnungagap med konserter i Bergen

01.11.2004 Grete Pedersens siste konserter med Oslo kammerkor

23.09.2004 EDVARD-pris for Vokalmusikk til Torbjørn Dyrud

02.11.2004 Det Norske Solistkor søker alter, tenorer og basser

05.10.2004 Det Norske Solistkor med Shakespeare på Parkteatret

07.09.2004 Det Norske Solistkor på Norgesturné

19.02.2008 Kristiansand Solistensemble: Eit løft for regionen

03.01.2007 Når ble det feigt å satse på kvalitet?

09.10.2006 Mer til korene

09.06.2006 De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand: Børs & Katedral

18.04.2006 Det Norske Solistkor søker sangere

06.04.2006 Paul Hillier til Norges Korforbunds sommerkorskole

31.03.2006 Uranienborg Vokalensemble urfremfører Dobrogosz

24.03.2006 Fordjuping i den langsomme tid

27.02.2006 Gamle meistre og ny kyrkjemusikk

21.02.2006 Jobber fremdeles mot proffkor

09.12.2005 Politisk klarsignal for norsk proff-kor?

03.11.2005 Allehelgenskonsert med Oslo Kammerkor

27.10.2005 Uhogd stenblokk: Det norske solistkor hedrer Hammarskjöld

09.09.2005 Nystedt-pris til Torbjørn Dyrud

15.08.2005 "Kor og samfunn" i Bergen

15.08.2005 Flerstemt fellesferie med Sommerkorskolen 2005

30.06.2005 Solistkoret og Vestfoldfestspillene i langsiktig samarbeid

16.06.2005 Oslo kammerkor med folketoner for kor

20.05.2005 Det Norske Solistkor til hundreårskonsert i Edmonton

06.05.2005 Joik møter sørafrikansk sang i Tromsø

22.04.2005 Solistkoret på reisefot

15.04.2005 Eksport av norsk kormusikk: For mange fattige fettere

10.03.2005 Alta lader opp til Landsfestival for kor 2005

03.03.2005 Koret som forsvant: Om professor Thoresens historieforståelse

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no