Historien om Tou Scene begynte i juni 2001. En gjeng uavhengige kunstnere i Stavanger – filmskapere, billedkunstnere, musikere og arkitekter - sluttet seg sammen med byutviklingsprosjektet Urban Sjøfront for å arrangere en to ukers happening i det gamle Tou-bryggeriet. Mange var skeptiske, da bygget hadde forfalt i 20 år og befant seg i en relativt sovende bydel.
Happeningen beviste både at publikum fant veien til det øde industriområdet, og at en vital undergrunnsbevegelse i byen hadde behov for et uavhengig sted og var klare til å fylle det med innhold.
Kristin Gustavsen fra Urban Sjøfront og Siv Stangeland fra Helen & Hard-arkitekter fikk dermed rett i sin visjon om Tou som kulturell magnet i bydelen.
Radarparet Reed og Aasheim
Musikk-aktivistene Martyn Reed og Nils Henrik Asheim satte seg fore at programvirksomheten skulle pågå parallelt med prosjektering og søknadsarbeide. Så fulgte en periode med måndelige ”Site under Construction”-helger, en brokete og kaotisk blanding av clubbing, videovisninger, performance, avantgarde musikk, strømbrudd, branninspeksjoner og endeløse toalettkøer, gjennom en mørk, kald og fuktig vestlandsvinter.
Prosjektet holdt likevel varmen, og studenter som var på hjembesøk kjente seg igjen i en stemning som minte om London, Amsterdam, Berlin. Tou Scene ble stedet som utfordret etablerte begreper som ”kvalitet” og ”genre”, hvor du kunne finne en fransk cellist fra Ensemble Intercontemporain opptre ved siden av en ung laptop-computerfrik. Mørke dresser blandet seg med t-skjorter, og tre generasjoner kunne observeres ved én og samme bardisk.
Økende nasjonal betydning
Et år senere, høsten 2002, ble den midlertidige bardisken (fronten var saget ut av en øltank) byttet ut med en mer permanent innretning. Hallen ble overtatt av Tou Scene og supplerte den eksisterende ”kafeen”. Et regelmessig program med ukentlig aktivitet ble bygd opp, og i løpet av 2003 befestet Tou Scene en profil som ble lagt merke til nasjonalt.
Programmet for 2003 inkluderte over 100 live musikk-opptredener, 50 dj events, fem ”Site under Construction”-helger med tilsammen over 60 innslag, flere teater- og danseforestillinger, og koproduksjoner med flere av byens festivaler. Tou Scene skaffet en sponsor til å fjerne 86 tanker ut av ølhallene, noe som frigjorde et unikt areale på 1500 kvm som huset bl.a. tre internasjonale kunstutstillinger.
Tou Scene, som hadde fått generøs drahjelp fra Norsk Kulturråd, Stavanger Kommune og Rogaland Fylke, var i mellomtiden blitt aksjeselskap. Selskapet utarbeidet et prosjekt for å renovere hele den vernede delen av bryggeriet, 2600 kvm. Prosjektet skulle ta vare på de sjeldne arkitektoniske kvalitetene i bygget (byggeperiode 1895 til 1966), og samtidig legge til rette for et multifunksjonelt hus, med et nyskapende samspill mellom program og kunstproduksjon.
Idealistisk arbeid, usikker økonomi
Tidlig i 2003 ble en 20+20 års leiekontrakt tegnet med den private huseieren, Tou Næringspark. Offentlig finansiering på 13,6 mill. kr. ble oppnådd. Stillasene ble likevel ikke reist før i juni 2004, etter en lang periode med detaljprosjektering og forhandlinger for å få mest mulig realisert for de tilgjengelige midlene. I oktober 2004 ble bygningene stengt for publikum, for å åpne igjen i mai 2005.
Bak et blomstrende program skjuler det seg en virkelighet preget av hardt press, idealistisk arbeid og usikre økonomiske forhold. Året 2004 ble et år med noe lavere
aktivitet, hvor man brukte tiden på å forberede gjenåpningen i 2005 og styrke økonomien ved ”I love Tou”-arrangementet og en utvidelse av aksjekapitalen.
Positive signaler styrker optimismen med hensyn til øket driftsstøtte fra det offentlige, noe som vil gjøre det mulig å opprettholde og profesjonalisere tilbudet både for publikum og for frie kunstneriske aktører.
Sentral i kulturby-prosjektet
Når bygget åpner igjen for publikum 30.april 2005, går prosjektet i en ny fase. Et levende bygg fylt av mennesker, godt utstyrte scenerom, en dyktig, fast stab og nye produsenter på programsiden er faktorer som vil virke sammen til å bygge opp et unikt senter for nyskaping. Videre er det store forventninger til senterets rolle i Stavanger 2008 - selveste kulturhovedstadsprosjektet.
I løpet av åpningshelgen på Tou Scene spiller Nils Petter Molvær, samt DJene Mikal Telle og Asle. Det blir også en stor åpen dag for hele familien, samt videoinstallasjoner, kunstutstilling og happeningen "Kunst fra folket" med kunstnerkollektivet G.U.N.
Relaterte bedrifter: |
|||
Tou Scene (Konsertsteder\Klubber; Konsertsteder\Saler) | |||
Numusic Productions (Festivaler\August; Booking; Konsert management / Event) | |||
Relaterte personer: |
|||
Martyn Reed, Arrangements leder | |||
Nils Henrik Asheim, Komponist, Organist | |||
Nils Petter Molvær, Jazztrompetist | |||
Mikal Telle, Etikettbestyrer, A&R | |||
Relaterte artikler: |
|||
03.08.2004 Numusic: Invitasjon til kreativ workshop i elektronisk musikk og lyddesign | |||
19.05.2003 Stavanger kommunes kulturpris til Nils Henrik Asheim | |||
15.09.2004 Cikada strykekvartett og Hans Christian Bræin til Stavanger | |||
12.03.2004 Sterk anbefaling til Stavanger, blått lys for Oslo | |||
31.10.2005 Tou Scene, kulturell valuta og myndighetenes ansvar | |||
30.08.2005 - Sosialdemokratiet klarer ikke å holde tritt med hva som skjer innenfor musikk og kunst | |||
19.05.2005 - Tou Scene eksempel på samspill mellom kultur og næring | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no