Av Arvid Skancke-Knutsen
Den 13. juni 2005 lanseres This is Music From Norway - en ny internettbasert musikktjeneste som bl.a. har som ambisjon å gjøre norsk musikk- og kulturliv kommersielt tilgjengelig for nærmere fem millioner norskamerikanere gjennom portalen www.norway.com.
This is Music From Norway sier selv at de skiller seg ut i jungelen av musikktilbydere på internett. Tjenesten tilbyr nedlastninger fra norske artister, samt et bredt spekter av informasjon om norsk musikk- og kulturliv.
Et digitalt utstillingsvindu for norsk musikk
- Sammenlignet med iTunes - hvor en definitivt vil få problemer med å finne norske artister dersom man bor utenfor Norge - vil This is Music From Norway fremstå med en tydelig norsk musikkprofil, sier Terje Sand i Brand Management Group.
Brand Management Group holder til i lokalene til Virtual Garden i Løvenskjoldsgate i Oslo, der de i morges avholdt pressekonferanse omkring lanseringen av den nye nettportalen.
This is Music From Norways fremste marked vil være Nord-amerika, hvor den største andelen av etniske nordmenn utenfor Norge holder til. I nær fremtid vil This is Music From Norway også gjøres tilgjengelig i andre deler av verden.
This is Music From Norway omtaler seg selv som et nyvinnende samarbeidsprosjekt mellom flere aktører i norsk musikkliv, samt Norwegian American Foundation og Nordmannsforbundet gjennom Norgate AS, som eier og drifter portalen www.norway.com. I tillegg til å ligge som en underavdeling av denne adressen, har This Is Music From Norway også sitt eget domene på www.musicfromnorway.com.
Norway.com: Den mest besøkte inngangsporten til Norge og Skandinavia
Norway.com, som er det offisielle nettstedet for Norwegian American Foundation, hadde 621 000 unike brukere i januar 2005, en økning på 223 000 besøkende siden samme tid i fjor. Dette skal gjøre nettstedet til den best besøkte inngangsporten til Norge og Skandinavia. Mer enn 60 prosent av brukerne kommer fra Nord-Amerika, mens rundt 20 prosent av besøkene er fra skandinaviske brukere.
Norway.com samler ineteressene til over 900 norsk-amerikanske organisasjoner og virksomheter. Kim Nesselquist, som er direktør for Norwegian American Foundation, er svært fornøyd med utviklingen, og har forkynt følgende mål for inneværende år:
- Vår ambisjon er å nå 10 millioner brukere i året innen utgangen av 2005.
Vil føre pengene tilbake til norsk musikkliv
Hensikten med This Is Music From Norway er i følge initiativtakerne tresidig, der man søker å
Relaterte bedrifter: |
|||
Phonofile AS (Distributører/grossister; Butikk\Nettbutikk) | |||
Musikkinformasjonssenteret - MIC (Bibliotek/arkiv\Fagbibliotek; Forlag\Musikk) | |||
Music From Norway (Media\Nettsteder) | |||
Relaterte artikler: |
|||
15.04.2005 Eksport av norsk kormusikk: For mange fattige fettere | |||
18.03.2005 Stortingsmelding om kultur og næring lagt fram i dag | |||
20.08.2003 Erlend Mogård-Larsen i by:Larm: - Trust us, Marit! | |||
31.01.2003 Norsk folkemusikk- den nye eksportartikkelen til USA | |||
26.11.2002 "jazzCD.no": Stort eksportfremstøt for norsk jazz | |||
15.08.2002 Norske artister viser seg frem for verdens musikkbransje | |||
02.04.2002 Musikkbransjen er i endring - store muligheter åpner seg | |||
13.12.2005 Prefueled.com lanserer offentlig tilgjengelige musikkpumper på nyåret | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no