MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Ole Paus og Real Ones: Gjenskaper historien på Kongsberg Jazzfestival

Publisert: 06/17/2005 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005061712512031865873

Ole Paus og Real Ones, 2005 (Foto: Kristian Ridder-Nielsen, for Kongsberg Jazzfestival) (350x192) - Sterke krefter har ivret for at Ole Paus skal spille med et dritbra band igjen. Valget falt på Real Ones. Slik oppsummerer skribent Peter Vollset møtet mellom Real Ones og Ole Paus, som finner sted på åpningskvelden til Kongsberg Jazzfestival. Det er også et album på gang med Bergensrockerne og visesangeren, som debuterte med 25 års mellomrom. – Etter å ha sett Norsk rocks historie på TV i vinter, gikk jeg på gata og tenkte på hvor fett det hadde vært å få Ole Paus sammen med et skikkelig bra band igjen, sier HP Gundersen, som var den som tok initiativ til samarbeidet.


Av Peter Vollset, for festivalavisen til Kongsberg Jazzfestival 2005

– Men det ble ikke noe tull med manageren?

Ole Paus ser oppriktig bekymret ut.

– Nei nei, det var bare at vi ikke hørte noe om det før vi så det i programmet, liksom, så vi ble bare litt overrasket, forsikrer Ivar Chelsom Vogt fra Real Ones.

De sitter i backstage-rommet på Garage Oslo sammen med Real Ones-medlemmer Kåre Opheim, Jørgen Sandvik og Davis Chelsom Vogt. I tillegg kommer lydmann, fotograf og journalist, til sammen 8 personer. Rommet er kanskje 13 kvadratmeter stort, med to benker, et par krakker, et par små kjøleskap, skitne vegger og ventilasjonsrør stikkende ut av taket. Rødvinsflasker er satt frem.

– Det har sett slik ut hjemme hos meg i visse stadier av mitt liv, mimrer Paus.

Han og bandet har aldri møtt hverandre før. Om en snau måned spiller de sammen på Kongsberg Jazzfestival.

Fotografen har hørt motstridende historier og prøver å rydde opp i hodet sitt.

- Altså, dere visste ikke at dere skulle spille med Ole Paus før dere så programmet til festivalen?

– Jo, eller vi visste at vi skal spille inn plate sammen i mai en gang, men vi visste ikke at vi skulle sammen på festivalen, sier Ivar, og Paus bryter inn.

– Jazzfestivalen ville ha en konsert med meg, da, sammen med et band som jeg hadde spilt med før. Og det hadde ikke jeg så lyst til, så da ble det Real Ones.

Norsk rocks historie

Ole Paus har i følge han selv lenge vært en fan av bergensbandet og tar seg god tid til å understreke hvor mye han gleder seg til å se dem live, og hvor mye han gleder seg til samarbeidet. – Jeg er jo så glad for at dere vil spille med meg, sier han.

– Dere har en sånn totalt avslappet holdning til enhver sjangertype, og det er en frekkhet man skal være jævlig dyktige for å klare, altså. Dere er jo et dritbra band.

Real Ones reagerer på denne skamrosen som folk flest reagerer på skamros: en lett blanding av lykke og stum panikk.

Trommis Kåre Opheim prøver seg på et motangrep litt senere.

– Du og Jonas Fjeld har gjort noen bra greier.

– Takk takk, det er jo trivelig, men fryktelig dårlig for oss, altså. Vi blir så late av hverandre, forteller Paus.

Produsent HP Gundersen ankommer og klemmer seg inn i det allerede overfylte rommet. Det var han som først fikk idéen om å spleise Paus med bandet.

– Etter å ha sett Norsk rocks historie, gikk jeg på gata og tenkte på hvor fett det hadde vært å få Ole Paus sammen med et skikkelig bra band igjen. Et band med skikkelig indre klokke, ikke sant.

Reise i uttrykk

Låtene til den nye plata er ikke skrevet ennå, selv om Paus har «en masse ideer i hodet». Det spøkes om en «Country-approach», men på spørsmål om det er veien de kommer til å gå sjangermessig, er Paus tilbakeholden.

– Disse sjangeruttrykkene, jeg vet liksom ikke helt hva det er. Man kan prate masse, og så når man først setter i gang, så blir det bare en lang reise i uttrykk.

Så det du sier kan trekkes sammen til noe sånt som at noe av grunnen til at du vil spille med Real Ones er at du slipper å bekymre deg for sjangerbegrensninger?

Paus er ikke synlig imponert over journalistens fatteevne.

– Jo. Ja, det kan du godt si.

På halvveien

Bassist Øystein Sjælaaen og en venn av bandet ankommer og gjør antall oppmøtte tosifret.

På dette tidspunktet sitter to av de elleve personene tilstede utenfor dørkarmen på krakker. Klokka er rundt halv elleve og det begynner å nærme seg spilletid for Real Ones. Ivar stjeler pennen til journalisten for å skrive spilleliste. Rødvinsglass fylles opp.

– Når skal plata ut? Sånn den søttende, eller? spør Ivar, men det er ikke godt å si hvilken måned han snakker om.

– Ja, når synes du? Spør Paus tilbake. – Det er viktig at vi møtes på halvveien her, ikke sant. Dere er ikke hyret inn som studiomusikere.

– Nei, det er like greit, for vi er ikke noe særlig gode studiomusikere, sier Øystein.

– Et preg av saft, sier Opheim, smattende på vinen.

– Jeg tror dette kan bli jævlig bra, sier Gundersen. – Jeg tror dette kan bli noe helt nytt.


Redaksjonell note: Denne artikkelen står også å lese i festivalavisen for Kongsberg Jazzfestival, som i år varer fra onsdag 6. til og med lørdag 9. juli. Ole Paus og Real Ones vil stå på scenen i Bergmannens Festivaltelt alt på åpningskvelden, klokken 21. Du kan skaffe deg full oversikt over de mange gode konserttilbudene ved å gå til www.kongsberg-jazzfestival.no/.
 

Relaterte bedrifter:

Real Ones (Utøverinstitusjoner\Band)

Garage Oslo (Konsertsteder\Klubber)

Kongsberg Jazzfestival (Festivaler\Juli)

Relaterte personer:

Ole Paus, Visesanger, Artist

Hans Petter Gundersen,

Relaterte artikler:

24.02.2005 Gamle og unge stornavn til jazzfest i Kongsberg

11.04.2005 Tre saxer, tre generasjoner

02.05.2005 Shining - metamorfose med trøkk

19.08.2004 Norsk jazz fra Kongsberg til San Francisco

28.10.2004 Stor interesse for norske artister på San Francisco Jazz Festival

26.08.2004 Hole In The Sky og Club Kamelon: Musikkregn over Bergen

21.05.2001 Paus ønsker trubadurfestival

07.06.2002 Sterkt konsertprogram på Gamle Ormelet

04.04.2005 Ketil Stokkan: En ANNEN historie - om Norsk Musikk Byrå

30.11.2004 Jahn Teigen om Petres musikksjef: - Moslet avslører sin kulturløshet

06.12.2004 Manheim om Moslet: - En fullstendig manglende evne til å forstå musikkbroer og inspirasjonskilder

15.11.2004 Norsk Rocks Historie: Cool Cats sjokkert over vrengebildet av 60-tallet

09.11.2004 Norsk Rocks Historie: - Gjør det gjerne sjøl, men gjør det riktig!

11.11.2004 Norsk rocks historie: Kritikkverdig forvrengning og tvilsom selektiv utvelgelse

05.07.2007 Tora Augestad om Kurt Weill

06.02.2007 Akustisk vinter på Østlandet

06.03.2006 Kongsberg Jazzfestival med ny scene, program for 2006

10.01.2006 Kongsbergpris til ung musiker

01.12.2005 Pål Fidjestøl blir leder for Kongsberg Jazzfestival

15.08.2005 Vital-prisen til Solveig Slettahjell

22.06.2005 Hva er forskjellen på jazz og jass?

21.06.2005 Ingebrigt Håker Flaten og Tord Gustavsen: Motstands-bevegelsen

20.06.2005 Trommer og saksofon: To helt like, helt forskjellige ting

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no