MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Oslo Kammermusikkfestival med rikt program

Publisert: 08/12/2005 av - Red.

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005081113014812037994

Oslo Kammermusikkfestival var Norges første kammermusikkfestival ved oppstarten i 1989. Nå inviterer Arve Tellefsen & co. til ti dager med klassiske musikkopplevelser, med utøvere som Elizabeth Norberg-Schulz, Håvard Gimse, Truls Mørk, Cikada, Oslo Sinfonietta og Trio Mediæval. I anledning unionsoppløsningen blir det også fokus på en rekke fremtredende svenske musikere, mens både Polarhøgda, Oscarshall Slott og Slottskapellet på Det Kongelige Slott danner rammene for opplevelsene.


Oslo Kammermusikkkfestival sier selv at de presenterer musikk med spenn fra middelalderen til vår egen tid. Fiolinist Arve Tellefsen er initiativtaker og kunstnerisk ansvarlig for Oslo Kammermusikkfestival, og kunne i 1989 ønske publikum og musikere velkommen til den første kammermusikkfestivalen i Norge.

- Mye har endret seg siden vi startet opp som Norges første kammermusikkfestival, sier Tellefsen i dag. - Etter hvert har det kommet til et tyvetall festivaler utover hele landet. Det er en svært gledelig utvikling, og publikum strømmer til overalt.

Når den 17. utgaven av festibvalemåpner i Universitetets Aula fredag 12. august, er det innledningen til ti dager med konsertopplevelser med både norske og utenlandske toppmusikere.

- Av utenlandske musikere har vi bl.a. Angela Hewitt med Bachs Goldberg-variasjonene, Andrew Manze med English Concert, Erling Bløndal Bengtsson, David Owen Norris og Leipzig Strykekvartett. I forbindelse med 100-årsmarkeringent for unionsoppløsningen har vi også med oss en rekke av de beste svenske musikerne, som Torleif Thedéen, Mikael Holmlund, Stig Nilsson, Drottningholms Barockensemble og Christina Högman, Kungsbacka Piano Trio, Jakob Lindberg og Anna Emilsson.

Arve Tellefsen, som selv i mange år har vært den av de mest profilerte klassiske musikerne her hjemme, sier selv at han stiftet Oslo Kammermusikkfestival for å vise kammermusikkens mangfold, og for å bringe musikken ut til et større publikum enn den tradisjonelt hadde hatt i Norge til da. Han er fremdeles festivalens ildsjel og kunstneriske leder, og festivalen har gjennom årene etablert seg som en viktig og populær aktør i norsk musikkliv, både for musikere og publikum.

- Rammen rundt konsertene er viktig, og vi i Oslo er så heldig å ha en rekke fantastiske steder hvor man kan nyte musikk. I tillegg til de fine, tradisjonelle konsertstedene som Oslo Konserthus, Aulaen, Gamle Logen og de mange kirkene, har Kongeparet vært så sjenerøse å åpne både Oscarshall Slott og Slottskapellet på Det Kongelige Slott for kammerkonserter. HM Dronning Sonja har vært festivalens beskytter i mange år, og vi er kongeparet stor takk skyldig for at de har åpnet disse bygningene for våre konserter. Dette gir konsertene en ekstra dimensjon, både for publikum og utøvere.

Det blir ellers også konserter på Frogner Hovedgård, Fridjof Nansens hjem Polhøgda og Parkteatret på Grünerløkka. Akershus Festning har siden starten vært festivalens musikalske sentrum, og i år vil de t- som vanlig - også bli konserter både i Slottskirken, Olav Vs Hall og utekonsert ved Karpedammen.

I Fridtjof Nansens hjem vil blant annet Elizabeth Norberg- Schulz, Håvard Gimse, Rolf Lislevand og Håkan Hagegård opptre. Sistnevnte vil oppføre et verk tilegnet ham av den italiensk/amerikanske komponisten Dominick Argento. Det er ”The André Expedition”, som forteller historien om den svenske polfareren ingeniør André. Og også i år blir det en hel Brahmsdag på Akershus, samtidig som det i følge Tellefsen blir "musikk av Mozart fra morgen til langt på kveld" - ett år før 250-årsjubiléet.

Om Akershus festning kan vi på Oslo Kammermusikkfestivals hjemmesider lese om forsvarsminister Johan Jørgen Holst, som var den som åpnet Akerhus Festning for festivalen i 1989, og i den forbindelse uttalte:

- Forsvarsdepartementet befinner seg på Akershusområdet, og det tilhører jo de store kulturskattene vi har arvet i dette landet, og kanskje heller ikke tatt vare på så godt som vi skulle. Vi bruker det altfor lite! En viktig oppgave er derfor å forsøke å levendegjøre dette området, gjøre det tilgjengelig! Vi må gjenforene det nye og det gamle Oslo som Rådhusgaten har adskilt. Vi må bringe inn aktive kunstnere som har den oppfinnsomhet og det pågangsmot som skal til for at vi skal gjøre dette området mye mer attraktivt. Det skal først og fremst være et område hvor kvaliteten i norsk kunst skal komme til uttrykk og komme i nærmere berøring med et større antall mennesker enn det kanskje gjør i dag. At vi skal gjøre Akershus til et viktig vindu for dem som søker Norge, hvor man kan skue inn og se hva nordmenn befatter seg med, hva de har skapt og hva de kan yde.

På festivalens hjemmesider undertreker Tellefsen også betydningen av å inkludere yngre krefter og talenter.

- Unge talenter har alltid vært en viktig ingrediens i Oslo Kammermusikk Festival, og i år har vi igjen med oss en rekke av de beste unge. Rekruttering innen norsk kammermusikk er viktig for Oslo Kammermusikk Festival, og de unge er alltid en meget viktig del av vår festival. Vi bestreber oss hele tiden på å holde et høyt nivå med interessevekkende arrangementer og utøvere. Vi vil gjerne tilby publikum musikk av topp kvalitet, og være en attraktiv møteplass for noen av verdens mest fremstående musikere.

Hele programmet for festivalen finner du på www.oslokammermusikkfestival.no. Ballade kommer tilbake med flere forhåndsomtaler og kritikker fra festivalen.
 

Relaterte bedrifter:

Oslo Kammermusikkfestival (Festivaler\August; Organisasjoner)

Cikada (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Oslo Sinfonietta (Utøverinstitusjoner\Ensembler)

Relaterte personer:

Arve Tellefsen, Kunstnerisk Leder

Håvard Gimse, Pianist

Elisabeth Norberg-Schulz, Sopran

Truls Mørk, Cellist

Relaterte begivenheter:

Oslo Kammermusikkfestival 2005

Relaterte artikler:

01.07.2005 Julian Skar: 23 år gammel komponist skal "rocke" Kammermusikkfestivalen i august

29.07.2004 Kjærstad og groovy tidligmusikk. Også Schubert.

16.03.2005 Oslo Sinfonietta og Oslo Kammermusikkfestival: Invitasjon til unge komponister

16.08.2001 Livet er en kammermusikkfest

16.08.2002 Norske samtidskomponister under Oslo Kammermusikkfestival

13.08.2002 OKF: - Nærstudier av de store barokkkomponistene

19.08.2002 Emosjonell åpning av Oslo Kammermusikkfestival

01.09.2004 Rolf Lislevand - fra alfabeto til improvisasjon

25.05.2004 - Arve Tellefsen er vår tids Ole Bull

15.06.2004 Mange store kammermusikknavn til Trondheim i høst

23.05.2002 Festspillene: Bergen, Baldur og "BULLseye"

19.04.2004 100 år med uavhengig musikk

28.02.2002 Truls Mørk vant Grammy-pris

16.06.2005 Klart for nye kammersommerdager i Risør

01.07.2005 Kamp om plassene i Risør

02.08.2007 Håvard Gimse: Ein egen klang

19.06.2007 Oslo Kammermusikk Festival: Klart program

08.08.2006 Oslo Kammermusikk Festival starter fredag

14.06.2006 Oslo Kammermusikk Festival: unge talent og etablerte utøvarar

10.01.2006 Mestermøte på Parkteatret: Mørk og Austbø

12.12.2005 Grammynominasjon til cellisten Truls Mørk

19.08.2005 Oslo Kammermusikkfestival: Variabelt i norsk-svensk konsert

19.08.2005 Dark Matter - "En spektakulært annerledes konsertopplevelse"

16.08.2005 Den paradoksale musikken fra middelalderen og renessansen

16.08.2005 "Dark Matter" fremføres under Oslo Kammermusikk-festival

15.08.2005 Svensknorsk samtidsmøte på Oslo Kammermusikkfestival

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no