MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Dette er også norsk folkemusikk

Publisert: 10/31/2005 av Øyvind Holen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005102612255469648432

Her er årets mest spesielle norske folkemusikkplate. «Naheddi» av Adama Barry fra Burkina Faso, Hassan Mahdi fra Basra i Irak og Amir Saion fra Bagdad i Irak. Albumet var en av fem nominerte i åpen klasse under den første Folkelarm-prisen, men da trioen i fjor ønsket å spille på Oslo World Music Festival ble de møtt med rungende taushet. - Vi har lyst til å eksperimentere med rytmer og utrykk fra hverandres tradisjoner, og ønsker å samarbeide på tvers av burkinske, irakske og norske tradisjoner, sier trioen til Ballade.

Naheddi 1 (foto: Tønnes H. Gundersen) (350x233)

Av Øyvind Holen

Folkelarm-prisens åpen klasse var en omfattende kategori. Albumet Bra kast av Geitungen stakk til slutt av med prisen, men ellers fant vi så forskjellige prosjekter som Majorstuen, Nils Økland og Gjertruds Sigøynerorkester blant de nominerte. Og altså gruppa Naheddi, alias trioen Adama Barry, Hassan Mahdi og Amir Saion. På plata Naheddi synger de på arabisk, fulani og fransk, og trioen havner inn under den problematiske sjangeren «innvandrermusikk» som Folkelarm opererer med.

- Begrepet er tatt i grup av mangel på noe bedre, blant annet har vi opplevd motstand mot å bruke begrepet world music. Dessuten har vi valgt å se på samisk musikk, og musikk med tilknytning tatere og sigøynere som en del av den norske musikkbakgrunnen. «Tradisjonell innvandrermusikk,» er nok den beste definisjonen på hva vi er ute etter, sa Frode Rolandsgard, prosjektleder for Folkelarm, til Ballade.

Foretrekker world music

Her er derimot Rolandsgard ikke helt på bølgelinje med Naheddi. I utgangspunktet mente både Amir og Hassan at merkelappen «innvandrermusikk» ikke var noe problem, men etter hvert kom de til at begrepet var uheldig da «innvandrermusikk» bare betyr enhver musikk spilt av en innvandrer. Hvilket blir en meningsløs sjanger.

– «Innvandrermusikk» er en lukket betegnelse, som ekskluderer samarbeid med norske musikere. Grenseløs musikk eller tradisjonsmusikk er bedre, mener Barry, før trioen til slutt
faller ned på det godt etablerte world music, eller verdensmusikk i norsk oversettelse.

– Vi mener at det i begrepet «world music» ligger noe veldig viktig, nemlig musikk uten grenser. «Grenseløs musikk» er et alternativ, mens også «musikk uten grenser» er en bedre fornorsking av world music.

Naheddi er et ord på fulani, språket til Barrys stamme i Burkina Faso, og kan oversettes med skaperevne eller oppfinnsomhet i en situasjon der en har lite ressurser. Platas tradisjonsmusikk har røtter i Irak og Vest-Afrika, og gutta synger på arabisk, fulani og fransk mens de spiller oud (strengeinstrument), darabuka og djembe (perkusjon), og den tradisjonelle fulani-fløyten douliarou. Nomineringen til en norsk folkemusikkpris var uventet, og gruppa drukner ikke i tilbud om spillejobber. Trioens manager, Anneke Bjørgum, forteller at det er veldig vanskelig å skaffe andre oppdrag enn de som er spesielt rettet mot et flerkulturelt publikum, har et spesielt tema, eller er knyttet til en spesiell anledning, som for eksempel FN-dagen eller arrangementer i regi av Norsk Folkehjelp. Derfor hadde gutta i fjor håp om spillejobb på Oslo World Music Festival, men heller ikke der ble det napp. Festivalen har rett og slett så stor pågang at den ikke har tid til å svare alle som melder sin interesse for å spille.

- Vi sendte inn demoen vår til fjorårets festival, men har ikke en gang fått svar. I år hvor vi har gitt ut CD, burde vi vært selvskrevne. Og rett før festivalen starter, ble vi altså nominert til Folkelarm-prisen. Det er vi veldig glade for, men det får en jo til å tenke. Det er veldig vanskelig. Vi ønsker jo bare å spille, og det for et publikum.

Nominasjonen en seier

Det ble ingen Folkelarm-pris på Naheddi, men bare det å bli nominert til en norsk folkemusikkpris var en seier. Trioen visste ikke en gang at plata var meldt opp, for det hadde plateselskapet Etnisk Musikklubb gjort i hemmelighet.

- Nominasjonen i seg selv har gitt oss et stort løft og betyr i seg selv anerkjennelse. Og at vi blir synlige. Det er en stor oppmuntring til å spille enda bedre og til å gjøre en enda bedre plate neste gang. Vi med arabisk og afrikansk bakgrunn kjenner veldig godt til vestlig musikk, men her i Vesten er det veldig få som kjenner vår. Vi har lyst til å eksperimentere med rytmer og utrykk fra hverandres tradisjoner, og ønsker å samarbeide på tvers av burkinske, irakske og norske tradisjoner.

Liker hardingfele

Naheddi ble stiftet i mars 2003, i etterdønningene av spillejobber på Ole Blues-festivalen i Bergen i 1999. I utgangspunktet besto gruppa av Barry, Saion og marokkaneren Hassan el Bouzidi, men han takket for seg i 2004 – og ble erstattet av Hassan Mahdi. Både Saion og Mahdi bor i Norge, mens Barry tar turen fra Burkina Faso så ofte han kan. Men hva vet så gutta om norsk folkemusikk? Saion har spilt med en hardingfelespiller, mens Adama har spilt på Folkemusikkveka på Ål og med Terje Isungset. Saion og Mahdi svarer:

– Vi kjenner godt til hardingfela, og synes den har veldig fin lyd. Den har åtte strenger; fire man spiller på og fire som lager en parallellyd og en flott klang. Men folkemusikken står langt sterkere i Irak enn her i Norge. Særlig blant de unge. Her er det bare amerikansk musikk som gjelder. Hos oss tar ungdom den tradisjonelle musikken og fornyer den til det som passer deres generasjon. Hos oss er det veldig viktig å være flink folkemusiker.
 

Relaterte bedrifter:

Etnisk Musikklubb AS (Distributører/grossister; Postordre; Plateselskap; Plateselskap)

Majorstuen Fiddlers Company DA (Plateselskap; Utøverinstitusjoner\Band)

Folkelarm ()

Oslo World Music Festival (Festivaler\November)

Relaterte personer:

Nils Økland, Musiker

Frode Rolandsgard, Informasjonsansvarleg / Prosjektleder

Terje Isungset, Slagverker, Komponist

Relaterte artikler:

18.10.2005 43 plater påmeldt til Folkelarm-prisen

23.08.2005 "Gåtesong": Historisk CD frå Etnisk Musikklubb

07.03.2005 Høy Spellemanns-temperatur for folkemusikkmiljøet

03.11.2004 Womex 2004: - Dette er sjansen folkemusikkmiljøet har til å komme ut i verden

30.01.2002 Norway Now, men hvor var det nasjonale særpreget?

30.01.2002 Hardingfeler og kveding til Taiwan

30.03.2001 Norsk verdensmusikk til Frankrike

23.03.2001 Bred feiring av Myllarguten

24.03.2009 Om eit avgrensa emne

04.11.2008 Å være innenfor ved å være utenfor

08.02.2008 Terje Isungset - Ice Concerts

07.12.2007 Diverse artister - ”Viser på vandring i Norden”

16.11.2007 Tysk platepris til Etnisk Musikklubb

22.10.2007 Majorstuen til WOMEX 2007

16.10.2007 Sterke kvinnestemmer i fokus

04.09.2007 Oslo World Music Festival programslipp

23.02.2007 Daniel Sandén-Warg: En reise fra Sverige til Setesdal

12.01.2007 Joik til Åse Kleveland

08.12.2006 Profesjonell folkemusikar, eg?

23.11.2006 Verdensfred – ett menneske om gangen

20.09.2006 De nominerte til årets Folkelarmpris er…

20.09.2006 Klappet og klart for Folkelarm

23.05.2006 55 artistpåmeldingar til Folkelarm

23.05.2006 The Indian Core - Grooven av norsk jazz og indisk tabla

08.05.2006 Hva betyr "kulturelt mangfold" i kulturformidlingen?

02.05.2006 Utanlandske innkjøparar til Folkelarm

30.03.2006 650 000 kroner til tre folkemusikkprosjekter

28.03.2006 Majorstuens Andreas Ljones med nytt band

14.02.2006 - Knut Buen skyt i blinde

02.02.2006 - To hoder tenker bedre enn ett, også i folkemusikk-miljøet

13.01.2006 Isungsets internasjonale isfest på Geilo

10.01.2006 Ny sjef for Oslo World Music Festival

05.12.2005 Kald is, men varm og vennligsinnet fri-improvisasjon

01.12.2005 Fransk visitt i Oslo og Bergen

07.11.2005 One People - Musikalsk globalisering

07.11.2005 EDVARD-pris til Sverre Indris Joner

03.11.2005 Joik fra skumringstimen

02.11.2005 Norsk-senegalesisk hiphop-pakt

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no