MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Slå På Ring: Musikalsk galskap med godhjertet brodd

Publisert: 12/01/2005 av Knut Steen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2005120113143486191348

Slå På Ring er en lite omtalt raritet i statskanalen, men gir man programmet en sjanse, skal det veldig lite til for å forstå at dette er noe langt mer enn en norsk Waynes World. Innpakket i varm og til tider selvutslettende humor, ligger tykke lag med satire over populærkulturelle strømninger, prisutdelinger, estetiske uttrykk – og ikke minst musikk. Ballade fikk en lang prat med hjernene bak galskapen, som kjennes best som Erlend & Steinjo.

Erlend Klarholm Nilsen og Stein Johan Grieg Halvorsen og (Foto: Maia Drachensteen) (330x974)

Av Knut Steen

Erlend Klarholm Nilsen og Stein Johan Grieg Halvorsen har holdt sammen siden de var små, sunget, danset og tullet – og tatt opp mye av moroa på video. Det var Thomas Numme og Trigger som først ga dem innpass i statskanalen, der de denne uken avslutter sin tredje programserie med elleville ”Slå På Ring”. Her har de har skapt sin egen underholdningsvirkelighet – med seg selv i nær sagt alle roller. Grunnen til at de har fått fortsette meg galskapen, er antakeligvis Montreux-nominasjonen de fikk i 2001, tror de to:

- Vi gjør dette fordi det er gøy, og fordi vi liker å lage musikk. Det vi gjør er smalt for mange, derfor er det moro at noen på internasjonalt nivå forstår hva vi driver med. Uten Montreux-nominasjonen hadde vi nok ikke fått så mye fartstid, sier Erlend og Steinjo.

Musikkglede med teft

Førsteinntrykket man får etter å ha trålet alle videoene som ligger ute på NRKs egne Slå På Ring-sider, er at Klarholm Nilsen og Grieg Halvorsen må være veldig glade i musikk.

Det andre er hvor flinke de er til å plukke tendenser og gjenkjennelige fakter og uttrykk fra en hel rekke musikkuttrykk. I Erlend og Steinjos univers er det lett å le av - og med – en rekke musikkfenomener som de aller fleste kjenner igjen.

Og det uten at gutta egentlig har dratt parodieringen noe lengre enn de strengt tatt må for å få frem essensene i de ulike uttrykkene. Legger man til at de aller fleste låtene er fengende nok til å legge seg på hjernen over lengre tid, snakker man om talent langt utover det de to tradisjonelt har blitt kreditert for.

Parodierer sine idoler

Undertegnede møtte radarparet i Gamle Logen, der de var i full gang med å spille inn en ny video, ”Spooky Ballerina”. Med ti ballettdansere fra Balletthøgskolen, skulle alt ligge til rette for nok et bisart innslag i rekken av Slå På Ring-videoer.

Noe som er spesielt for Slå På Ring, er at det harseleres med ting Erlend og Steinjo er veldig glade i og ting de (antakeligvis?) ikke liker over samme lest – musikkuttrykkene til Michael Jackson og Prince har blant annet fått gjennomgå kraftig igjennom årene.

Ikledd kostymer som ikke kan betegnes som noe annet enn ”pussige”, nikker de to ivrig fra hver sin stol:

- Vi er jo musikere. Mye av det vi har laget, har blitt sånn fordi vi også er veldig store fans. Michael Jackson og Prince har vært idoler i mange år, det har vi aldri lagt skjul på, sier Steinjo, uten et snev av fleip.

Den store variasjonen i sjangre, forklarer Erlend slik:

- Når vi har laget en parodi på en sjanger, er det vanskelig å gjøre det igjen, vi leter hele tiden etter nye inntykk som kan tenne oss. Vi lager all musikken selv, men samtidig må vi tenke på video, image og preg- det er ikke sånn at vi bare løper halvdrite rundt med et kamera. Det er veldig mange detaljer som MÅ klaffe, og vi er ekstremt nøye på hva vi godtar fra oss selv.

Kritisk galskap

- Per i dag har vi fem hele videoer som vi ikke kan vise, sier Steinjo, - fordi det var bitte små detaljer som ikke var helt 100%. Når vi ser det blir vi fryktelig lei oss, men vi vet aldri før vi har sett opptakene på tape. Det kan hende den videoen vi skal lage i dag blir den sjette ingen får se…

Men hvordan går de to frem for å plukke tendenser og uttrykk i alt fra techno via herja rockere, følsomme visesangere, 80-talls arena-rock til samtidsmusikk? Det samme gjelder også trailere de har laget på ulike typer sjangerfilm, hvor de har vært innom veiviseren, ninjafilm, dansk kvinnedrama, skrekkfilm og fransk homo-erotikk.

Her har ikke Erlend og Steinjo så mange klare svar…

- Det vi lager er vel et resultat av det vi har sett. Vi har ledd av de teite og digga de kule. Fordi vi er bestekamerater som snakker om alt, kommer mye av dette naturlig. Vi lager en låt som kan være en blanding av litt ditt og datt, og finner ut av hva som funker i ettertid. Selv om vi jobber veldig mye, er nok også veldig ustrukturerte, men det må nesten være sånn. Det går ikke an å planlegge noe til å bli morsomt, sier Steinjo. Erlend supplerer:

- Hvis vi ikke føler oss frie, blir det bare oppstilt og stivt. Vi er også veldig flinke til å komplimentere hverandre, og si fra i hverdagen hvis det er et blikk eller uttrykk som kan fungere i en eller annen sammenheng. Men mye av dette handler om hvor godt vi kjenner hverandre - skulle vi blitt lagt under en ekstern regissør hadde alt falt sammen, tror Erlend.

Stjal opptak

Så blir det stille en stund, mens de to kameratene kikker på hverandre. Så kommer opprøret for en dag:

- Vi fikk faktisk en produsent på den første runden av Slå På Ring. Han sydde sammen det første showet, som ble helt forferdelig. Vi skjønte at vi måtte gjøre noe med det, så vi løp opp på NRK og stjal opptakene kvelden før showet skulle sendes. Etter en lang natt hadde vi laget et nytt show, som ble sendt i stedet for det gamle. Produsenten ble kjempetrist, sykmeldte seg og forsvant. Siden er det vel ingen som har hørt noe mer til ham. Men vi måtte gjøre det. ellers hadde det ikke fungert i det hele tatt – showet hadde blitt en katastrofe.

Eget univers

Dagens produsent er Charlo Halvorsen, som har full forstålese for at de to trenger å være herrer i sitt eget univers. For det har vært en del av drømmen helt fra begynnelsen.

- Jeg tror alle som har vokst opp med filmer og musikk har drømt om å være stjerne, sier Erlend, som raskt blir supplert av Steinjo: - Men vi synes det er kjedelig å være bare en filmstjerne eller musiker. Derfor lagde vi vårt eget system, der vi kan bytte på fra uke til uke, og flytte filmer og musikere opp og ned på listene med ymse begrunnelser.

Og anmeldelsene klarer å harselere med både musikken, artistene, anmelderne OG publikum samtidig, uten at de egentlig latterliggjør noen – er dette noe de gjør med overlegg?

- Jo, det er vel det. Vi synes det er veldig moro å lage musikk, og se på hvordan anmelderne vanligvis beskriver den, sier Steinjo, som samtidig understreker at de aldri forsøker å være ondsinnede:

- Vi prøver aldri å drite ut noen, eller ødelegge for dem. De som får være med på programmene eller blir ”parodierte” igjennom vår egen musikk, er folk som har noe ved seg som vi virkelig liker. Derfor får de alltid terningkast 5 eller 6, med mindre vi har avtalt på forhånd at de skal bli slaktet.

Men selv om det mange oppfatter som harselas da tydeligvis er nærmere ”hommage”, er det ikke alle som forstår det. Svenske Per Gässle - mannen bak Roxette - var en av dem.

Sur Gässle, absurde tekster

- Han så vår versjon av ”The Look”, og sa at han skulle ønske han ikke hadde kommet til Norge, og at han hadde lyst til å dra hjem. Vi ble kjempeskuffet, sier Erlend, som husker at de to hadde brukt tusen kroner hver av sine private penger for å bleke håret nok til å likne på to blad Gässle.

- Det er trist at man ikke kan lage en tribute uten å bli misforstått, så i fremtiden kommer vi nok til å være forsiktigere, i alle fall når det gjelder folk som bor i nærheten av oss geografisk.

En del av tekstene til låtene radarparet lager selv, er rimelig absurde. Ta for eksempel Eros Ramazotti-parodien "Sprataka":

”La framtidsvizione, sprataka, enobra, el sequendo de calzone, ramazotti na sprata gårebra”

Eller i Petter-parodien ”Inte Bränn Dina Händer”:

”jag blir sämre og sämre på verb og konsonanter, som konstantiver adjektiver og verdens konfirmanter, diamanter elefanter blyanter profilanter…jag skal koppla deg til min hundra volts adapter, skriva mycket skit med min penna på hvitt papper…”

Hvor mye av dette er nødrim og hva er sjagersatire? Og når fant de ut at de kunne synge omtrent hva som helst, uten å miste meningen, eller snarere ”feelingen” i låtene?

Svaret kommer kontant: - Vi bruker mye tid på tekstene, veldig lite er tilfeldig. Vi har sittet i dagevis med noe, mens andre tekster er på plass i løpet av ti minutter. Så her er vi vel ikke så forskjellige fra andre musikere. Noen ganger, som på "Sprataka", skal det bare låte pent uansett hva det betyr. I all musikk handler det helt klart mye om hvordan ordene passer inn fonetisk. Det er også mye snakk om å gi det riktige inntykket med ord. Enten de har mening eller ikke, sier Steinjo.

Men at dette er hersing med dumme poptekster som tas på alvor hver uke, unnslår de heller ikke:

- Listene er jo fulle av absurditeter. Det er mange store som skriver mange tekster som ikke betyr så mye, smiler Erlend. – Vi synes bare det er deilig å ikke måtte være så dønn seriøse. Vi vil gjerne være overraskende, og lage god musikk som er fengende og godt produsert. Vi går ikke inn for å lage kjempemorsomme låter, men samtidig er vi totalt blottet for sperrer. Når vi kan være totalt ærlige, blir alt så mye morsommere.

Verdens beste?

I en virkelighet hvor det snart er flere priser enn folk til å ta imot dem, måtte selvfølgelig Slå På Ring gjøre noe på det også. Svaret ble ubeskjedne ”World Awards”.

- Særlig reklamebransjen er hissig på det der, de har jo gullpennen, gullballen, gullfuglen, gullfjæra, gullvotten og veldig mange flere. Musikkbransjen har jo også begynt å få en del priser, så vi tenkte vi like godt kunne lage World Awards, for å finne verdens beste i det meste, humrer Erlend.

Om dette også skulle parodiere amerikanernes hang til å sette ”World” foran ting bare de selv får være med på, får vi ikke noe klart svar på.

Men med de ubehjelpelig knotete og til dels livsleie programlederne Aud Hjort og Dan Salater, (Erlend og Steinjo, selvfølgelig, red.anm.), som deler ut ufattelig stygge statuetter fra verdens antakelig trangeste scene, får man litt av den følelsen.

Av prisvinnere kan man nevne Jon Almaas (Best Body), Fredrik Skavlan (Best Dancer In a Video) Atle Antonsen (Best Worst Act), Nils Ole Oftebro (Best Metal) Harald Eia og Bård Tufte (Best Song Of The Era) Dan Børge Akerø (Best Piano Of The Land) Thomas Giertsen (Best Beautiful Man) og Karen Marie Ellefsen (Best Make Up).

Lykkelige uten penger

Men med unntak av hjelpen Slå På Ring har fått fra en rekke kjendiser, gjør de to stort sett alt selv. Steinjo, som har bakgrunn fra Paul McCartney-skolen LIPA, tar ansvaret for redigeringen. Resten er et veldig tett samarbeid mellom kameratene, kun avhjulpet av en liten, svært dedikert stab.

- Det er utrolig hva man kan få gratis hvis man bare har flinke folk med seg. De ordner alt fra kraner til helikoptre, så vi kommer langt for veldig lite penger, sier Steinjo, som samtidig avviser at Slå På Ring har vært noe å tjene seg rik på:

- Vi skulle egentlig hatt ferdig denne serien i mars, men da hadde den blitt for dårlig. Hadde vi brukt tre måneder på å produsere hver runde, kunne vi hatt masse penger, men når vi bruker ett og et halvt år, forblir vi lutfattige. Men vi har blitt enormt perfeksjonistiske etter hvert, så vi orker ikke tanken på å sende fra oss noe som ikke er godt nok. Derfor bruker vi ekstremt mye tid på dette.

Til tross for at Steinjo er arvelig belastet fra både Grieg og Halvorsen-slekten, er det ingen i familien som har rynket på nesen over det han bruker navnet og talentet sitt på.

- Johan Halvorsen er jo bestefaren min, mens Edvard Grieg ligger litt lengre ut i slekten. Men min far, som er 96 år gammel, følger med på hvert eneste show. Det eneste han ikke har likt hittil, var traileren til filmen "Billitis".

Homo-erotikk-parodien, der de to løper rundt nakne, kysser og har simulert samleie, falt heller ikke i smak hos i familien Klarholm Nilsen, forteller Erlend:

- Vi følte vel selv at vi hadde gått for langt her. Vi drakk oss til mot mens vi lagde den, og fikk litt panikk i etterkant. Men da var det for sent, og for tett opp til sending. Det var ikke så moro å drive og kline med bestekompisen sin, og vi kunne nok helt klart ha spart oss for den pulinga. Bortsett fra stillhet, har jeg bare fått én reaksjon fra faren min på dette. Da videoen ble vist for første gang, fikk jeg en tekstmelding der det sto" ERLEND!"...og ikke noe mer.

I dag sendes den siste episoden av Slå På Ring – i alle fall for denne gang. Samtidig har alle Slå På Ring-sangene blitt lagt ut for gratis nedlasting på NRK sine hjemmesider. Så kan man lure på hva som skjer videre. Foreløpig er det ikke planlagt flere sesonger av Slå På Ring. Flere av anmelderne som tok for seg den første Slå På Ring-plata, ga uttrykk for at de gledet seg til de to multitalentene fant på ”noe seriøst” sammen.

- Jeg har jo spilt i et band som het Craven i syv år, sier Erlend, før han fortsetter: - Vi to lager mye musikk og spiller med andre også, så tanken på å lage et annet prosjekt er selvfølgelig fristende. Vi har veldig lyst til å lage en ordentlig plate.

Men noen videre sjangerbindinger, vil de allikevel ikke høre snakk om.

- Selv om vi lager en ”seriøs” plate, kommer det viktigste til å være at den er underholdende, fresh og fengende. Vi vil rett og slett lage en dødsbra plate. Det blir nok den eneste røde tråden. Det er synd at man må drive med én og én sjanger om gangen, for det har i alle fall ikke vi lyst til. Det eneste vi kan love er at hver låt skal være unik, avslutter Stein Johan Grieg Halvorsen og Erlend Klarholm Nilsen

Streamede versjoner av alle Slå På Ring-programmene kan sees gratis på NRKs Slå På Ring-sider, som du finner lenken til her. Kveldens program, som er den siste i denne serien, sendes på NRK1 klokken 22.30.
 

Relaterte bedrifter:

NRK - Norsk Rikskringkasting (Media\Radio\Riksdekkende; Offentlige institusjoner)

NRK Underholdningsavd (Media\TV)

Relaterte personer:

Edvard Grieg, Komponist

Johan Halvorsen, Komponist

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no