2. februar er det duket for ny konsert, denne gangen på Parkteateret i Oslo. På programmet står musikk av Trond Reinholdtsen og Øyvind Torvund, samt britene Matthew Shlomowitz og Chris Dench.
Programmet er, som overskriften antyder, heftig. Med Trond Reinholdtsens 25 minutter lange verk ”In Context” settes humor, metakommentar og filosofi på dagsorden. Ensemblet skriver om stykket: ”Reinholdtsens "In Context" er et ambisiøst verk for tre musikere, video og live elektronikk. Med sin lekne blanding av musikk og video, dyp seriøsitet, slapstick-humor og selvreflekterende kommentarer inntar verket en viktig plass ikke bare i Reinholdtsens produksjon, men kanskje også i de senere årenes norske kunstmusikkhistorie.” Verket ble urframført under Ultima-festivalen 2004, og Ballades anmeldelse av stykket, kan du lese her.
Stykket med baljebass er det Øyvind Torvund som står for. For den uinnvidde:
- En baljebass er en bass laget av en vaskebalje og et kosteskaft (veldig populært i England på 60-tallet, da het det skiffle-bass/skiffle). Så vi har laga en bass av noen treplater, en metallstang og noen strenger, klæsja på noen mikrofoner og kjørt den gjennom et par fuzzbokser. Spilles med plekter, fingre, køller, sprettball og bue. litt sånn arte povera, sier gitarist Anders Førisdal i asamisimasa.
Programkommentaren er som følger: ”Torvunds "POWERT ART" forsøker å forene rockens energi med den Italienske kunstretningen Arte Poveras bruk av materiale, og drar også sterke veksler på balkansk folkemusikk og en sang av Henry Purcell. At dette ender opp som et helhetlig verk og ikke bare som en postmodernistisk pastisj vitner om Torvunds genuine interesse for forskjellige uttrykksformer, og med bruk av baljebass, munnspill, megafon og forskjellige former for feedback har verket et meget spesielt uttrykk som vi håper kan appellere til et publikum utenfor det ordinære samtidsmusikkmiljøet.”
Til slutt presenteres musikk av to britiske komponister; Matthew Shlomowitz og Chris Dench. Ingen av disse er særlig kjent i Norge, men asamisimasa innledet samarbeid med dem i forbindelse med Huddersfield-festivalen. Begge verkene ble urframført av asamisimasa under Huddersfield Contemporary Music Festival 2005.
- Det er første gang det spilles ensembleverk av disse komponistene i Norge, men ikke den siste, for begge komponister ønsker å fortsette å jobbe med asamisimasa i de kommende årene, forteller ensemblet.
Relaterte bedrifter: |
|||
asamisimasa (Utøverinstitusjoner\Ensembler) | |||
Parkteatret Scene (Konsertsteder) | |||
Relaterte personer: |
|||
Heloisa Amaral, Pianist | |||
Rolf Borch, Klarinettist | |||
Anders Førisdal, Gitarist | |||
Trond Reinholdtsen, Komponist | |||
Øyvind Torvund, Komponist | |||
Relaterte artikler: |
|||
18.11.2005 Norsk musikk i fokus under Huddersfield-festivalen 2005 | |||
11.04.2005 Ordveksling om Happy Days: "Inconsistent, and horrifying" | |||
08.04.2005 Innspurt for Happy Days: Eksperimentell opera under bakken | |||
13.05.2005 Rolf Wallin: - Uten grunnforskningen står vi stille | |||
03.03.2004 Fritt Fall med Tanja Orning, Øyvind Torvund og Trygve Seim | |||
30.03.2006 Musikalske kadavre og positiv nihilisme. En kort introduksjon til Aldo Clementis musikk | |||
09.03.2006 "Extending the string from your neck" - en forelesning | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no