Av Frode Gjerstad, saksofonist, klarienttist, plateselskaps-eier
Jeg spiller improvisert musikk.
Vi som driver med dette har nylig mottatt en informasjon fra TONO der de forteller oss at det vi gjør ikke lenger har noen som helst musikalsk verdi.
Null for improvisasjon, litt for plater
Når jeg spiller en konsert og gjør et opptak av konserten, har jeg tidligere fått noen hundrelapper om jeg sender inn tapen og anmelder verket. Dette er det nå slutt på.
Men dersom konserten kommer ut på plate, er det ok....Da får jeg registrere noe, men ikke alt, som et verk. Kanskje 20% av spilletiden.
Forbauset over svangs-sponsing
Jeg har tidligere sendt TONO en klage der jeg uttrykker min forbauselse over at jeg kun fikk ca 2500 utbetalt som TONO vederlag for et stykke jeg laget for Stavanger symfoniorkester og min trio (for tre år siden). Stykket var på ca 20 min....
Riktignok ble utbetalingen reduser med 2/3 pga en avtale festivalene har inngått med TONO - og som medlemmene ikke er blitt orientert om. Jeg trodde TONO skulle ivareta medlemmenes interesser og forventet at man i en slik situasjon burde spørre medlemmene om hva de mener om å redusere utbetalingene (slik at festivalene kan betale enda høyere gasjer til internasjonale *stjerner*...).
Vi burde i alle fall blitt spurt av festivalene om vi ville bli oppført som sponsorer!
Kunstmusikken får mest
Det er også underlig at når jeg improviserer en times konsert sammen med et medlem fra Komponistforeningen, får jeg 7500 i TONO vederlag (totalt 15000 for oss begge) mens jeg for en tilsvarende opptreden på Blå får et par hundrelapper - dersom ingen av oss en medlem av foreningen!
Jeg mener begge sakene veldig klart belyser problemet som TONO sliter med og som alle offentlige kulturorganer sliter med: Å godta andre musikalske uttrykk/former enn det vi på en teit måte kan kalle kunstmusikken.
Jeg har aldri kunne forstå hva det er med denne musikken som gjør at den er alle andre former så overlegen!
Vi ser det i Innkjøpsordningen, tildeling av stipendier, samtlige støtteordninger:
De som får mest er de grupperinger og enkeltpersoner som tilhører dette miljøet.
Solidaritet?
Så spørsmålet blir: hvor lenge gidder vi andre å være med på dette? Hvorfor er man i det hele er med i TONO. Hva er poenget? Selv har jeg vært på nippet flere ganger til å melde meg ut. Irritasjonen er etter hvert blitt større enn gleden over sjekken!
Komponistforeningen styrer TONO. De ber oss nå vise solidaritet fordi vi er i samme båt.
For min del vil jeg spørre: Når viste komponistene solidaritet med andre enn seg selv?
De sitter i en båt vi ikke engang vil få komme i nærheten av.
Tono: En overlevning fra klassesamfunnet?
Derfor tror jeg at den pågående debatten bare er toppen av et isfjell.
TONO synes for mange av oss å være en av de siste overlevninger fra en svunnen tid. En tid de fleste av oss på ingen måte vil tilbake til: Klassesamfunnets tid.
Forbedringspotenialet i foreningen er stort!
Dersom TONO ikke tar den utfordringen, burde vi andre vurdere å lage et alternativ.
Det er vel ingen naturlov at TONO skal være eneaktør i all evighet?
Relaterte bedrifter: |
|||
Norsk Komponistforening (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Komponister) | |||
TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter) | |||
Circulasione Totale / Frode Gjerstad Productions (Plateselskap) | |||
Relaterte personer: |
|||
Frode Gjerstad, Saxofonist, Impro-musiker | |||
Relaterte artikler: |
|||
17.10.2008 Komponist eller utøver – hvem eier rettighetene til musikken? | |||
28.08.2006 Frode Gjerstad: - Hvor er Norsk Jazzforum i denne situasjonen? | |||
29.03.2006 Nytt EU-forslag kan stoppe TONO og STIMs nasjonale fordelingspolitikk | |||
24.03.2006 Aleksandersen, Eidsvåg, Paus & Co. - plyndringstokt eller demokratisk kamp? | |||
20.03.2006 - Hva er galt med rettferdighet, Glenn Erik Haugland? | |||
MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no