MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Demokrati eller pengemakt?

Publisert: 03/21/2006 av Synne Skouen

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006032108225796061341

Om kort tid går Synne Skouen av som styreleder i Norsk Komponistforening. For å få endene til å møtes, satser hun på å jobbe som drosjesjåfør: - Kanskje kommer jeg gjennom nåløyet til et annet stipend, sånn at jeg ikke BARE må kjøre drosje, men kan sluttføre noen av de oppdrag jeg har, men som det ikke går an å leve av?, undrer Skouen. Hun har liten forståelse for at populærkomponister som tjener millioner, " samtidig framstiller seg som noen stakkars, utbyttede ransofre". Hun mener at de 13 sentrale populærkomponistene som er faddere for oppropet mot urettferdighet i TONO-systemet, sager over grenen de sitter på: - Det er liten tvil om at Eidsvåg og Co. er krøsusene i dette systemet, skriver Skouen, som nok en gang ber om solidaritet mot press fra USA og EU.

Synne Skouen (160x180)

Av Synne Skouen, komponist og styreleder i Norsk Komponistforening

I noen uker til er jeg styreleder i NKF. Jeg har hverken søkt eller fått Tonos stipend på mange år, fordi jeg respekterer vedtektene som sier at man skal ha en viss avregning i Tono for å komme i betraktning.

Som ”upopulær” komponist med andre jobber og tillitsverv gjennom en årrekke, er min Tono-avregning for tiden ikke noe å skryte av.

Må kjøre drosje
Derimot forsøker jeg akkurat nå å skaffe meg drosjelappen, sånn at jeg har noe attåt å leve av når jeg slutter som styreleder i Norsk Komponistforening i slutten av april. Og kanskje kommer jeg gjennom nåløyet til et annet stipend, sånn at jeg ikke BARE må kjøre drosje, men kan sluttføre noen av de oppdrag jeg har, men som det ikke går an å leve av?

Dette er virkeligheten, for norske komponister i dag – uansett genre. Når Tore Hansen snakker om klassekamp, handler ikke dette om hvilke genre man komponerer innenfor eller på tvers av, men om norsk musikkskaping utenfor det rampelyset og de millioninntekter som Bjørn Eidsvåg og Co. har, samtidig som de framstiller seg som noen stakkars, utbyttede ransofre (Ballade.no i går).

- Eidsvåg & Co. er krøsusene
Norsk Komponistforening har IKKE majoritet i Tonos styre. De avtaler som gjelder, har blant andre Eidsvåg – som styremedlem i Tono gjennom en årrekke – vært med på å sanksjonere. Avregningene til medlemmer i Norsk Komponistforening utgjør en brøkdel av TONOs utbetalinger, rundt 3%. Det er liten tvil om at Eidsvåg og Co. er krøsusene i dette systemet.

Men mye vil ha mer.

Det er og forblir en gåte for meg med hvilken iver populære komponister sager over den grein de sitter på, når de så sterkt ivrer for at Tono ikke skal være en kulturpolitisk aktør, men utelukkende en avregnings-institusjon.

Et minimum til mangfoldet
Tono er ingen norsk oppfinnelse. Den er i dag et europeisk uttrykk for hvordan kollektiv forvaltning av musikkrettigheter (og tekst forbundet med musikk), stilt opp mot angloamerikansk, produsentstyrt kommersiell innflytelse over musikkindustrien, sikrer et minimum av overrisling til nasjonal, mangfoldig musikkskaping.

Det betyr blant annet at partiturmusikk, som er kostbar å framføre, i vårt land fremdeles støttes mer per framført gang enn musikk som ikke har slike hindringer. Men dette er relatert til verket, og ikke til hvilken genre eller komponistforening man tilhører.

I alle land gir den kollektive forvaltning framføringsinstitusjonene effektiv tilgang til verdensrepertoaret, og innebærer samtidig muligheten til en viss subsidiering av nasjonal musikkskaping.

Sammen mot EU og USA?
Dette systemet er for tiden under voldsomt press utenfra. Sterke internasjonale aktører arbeider for at de små, nasjonale selskapenes forvaltning av verdensrepertoaret skal opphøre. Opphavsretten er i kryssild, for ikke å si i veien for fri, global markedsflyt – særlig online.

Vi er inne i en prosess der vi både må løse spørsmål rundt en stadig mer rettferdig representasjon i TONO, og klare å stå imot industrielle krav fra USA og EU. Det krever usedvanlige evner til solidarisk samhold internt.

Jeg syns ikke jeg ser mye til denne solidariteten hos norske pop-kjendiser akkurat nå, og jeg kjenner meg ikke igjen i det bilde som tegnes av mine lavtlønte medlemmers påståtte grådighet, fra komponister som rent faktisk er de som profiterer mest på det TONO-system som møysommelig er bygget opp gjennom årtier.
 

Relaterte bedrifter:

TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter)

Norsk Komponistforening (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

Relaterte personer:

Synne Skouen, Leder

Tore Hansen, Daglig Leder

Bjørn Eidsvåg, Artist, Låtskriver

Relaterte artikler:

20.03.2006 - Demokrati i Tono NÅ!

21.03.2006 Haugland vs. Hansen: Pop = Finkultur?

20.03.2006 - Hva er galt med rettferdighet, Glenn Erik Haugland?

20.03.2006 - Jeg tok feil, men lyver ikke!

20.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Tore Hansen lyver

16.03.2006 Tore Hansen: - Vi gir oss ikke nå!

15.03.2006 TONO og folkemusikken: - Tungen rett i munnen

14.03.2006 - TONO er lite imøtekommande

13.03.2006 Creative Commons - en litt annen TONO-debatt

10.03.2006 TONO: - Vi tar folkemusikken på alvor

08.03.2006 TONO om TONO - klare svar

07.03.2006 Folkemusikken og Tono

02.03.2006 Dagfinn Koch: - På horrortrip med Tore Hansen

02.03.2006 - TONO skal være en kulturpolitisk aktør!

01.03.2006 Varsler omlegginger i TONO

01.03.2006 - Svar på spørsmålene, TONO og NKF!

28.02.2006 - TONO opererer i strid med både åndsverkloven og konkurranselovgivningen

27.02.2006 - Belønn originaliteten - uansett sjanger!

27.02.2006 "Om gjøkunger" - Tono og NKF svarer på kritikken

24.02.2006 Bendik Hofseth: - Vi står eller faller - sammen

24.02.2006 Frode Gjerstad: - Når viste komponistene solidaritet med andre enn seg selv?

23.02.2006 Deathprod: - Det må være rom for TONO-debatt

23.02.2006 Henning Kvitnes: - Om Gjøk-unger og egne reir

22.02.2006 TONO - ingen særnorsk oppfinnelse

20.02.2006 Tore Hansen: - Trond Giske har helt rett

16.02.2006 Trond Giske: Ingen navngitt, ingen renvasket

13.02.2006 Om å slenge dritt om andre

07.05.2008 Morten Halle: - Et skritt i riktig retning

05.05.2008 - Demokratisk pynt på gammel styringsmodell

04.09.2006 Trykker TONO-vederlag på konsertbilletter

11.05.2006 Microfon saksøker TONO for minst 10 millioner

31.03.2006 TONO går i tenkeboksen

30.03.2006 - Strukturelle endringer vil skje

29.03.2006 Nytt EU-forslag kan stoppe TONO og STIMs nasjonale fordelingspolitikk

29.03.2006 Arne Bendiksen: - Slik gjør Finland det

29.03.2006 Stene Osmundsen: - Tonoet går

28.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Hvem spiller dum?

28.03.2006 Christian Blom: Om TONO-debatten

27.03.2006 Susanna Wallumrød: - En kraftig avsporing

27.03.2006 Helge Sten: Riking = kjiping?

24.03.2006 Skouen: Kommentar til Kvitnes

24.03.2006 Aleksandersen, Eidsvåg, Paus & Co. - plyndringstokt eller demokratisk kamp?

23.03.2006 "Dø, samtidskomponister, dø!"

23.03.2006 Kulturlivets siste diktatur?

21.03.2006 Arne Bendiksen: - Se til Danmark!

21.03.2006 - Nå er vel nesen lang nok?

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no