MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Haugland vs. Hansen: Pop = Finkultur?

Publisert: 03/21/2006 av Glenn Erik Haugland

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006032108423552370794

Gamle disputter blir som nye, i det TONO-debatten når stadig høyere temperatur. Tore Hansen publiserte i går på Ballade en kronikk fra VG i 2002, som danner noe av bakgrunnen for uenighetene mellom ham og tidligere formann i Norsk komponistforening, Glenn Erik Haugland. Ballade bringer her videre Hauglands svar fra samme periode, der han mente at Hansens kultursyn var "håpløst utdatert".

Paul McCartney (portrett) (300x449)

Av Glenn Erik Haugland


Leder i Norsk Artistforbund, Tore Hansen prøver i Vg 17. januar alt han kan å dreie debatten om Arbeiderpartiets kulturpolitikk inn på et sidespor som handler om ”finkulturens klamme hånd”. Det er tragisk og patetisk at Tore Hansen ikke har klart å følge bedre med i de åpenbare forandringene som har funnet sted innen norsk musikkliv. Det er lenge siden den rufsete popmusikeren var folkets mann med høy gatetroverdighet, mens den skoleflinke samtidsmusikkkomponisten var en oversubsidiert venneløs skurk. Grensene mellom musikkgenrene er nå så utvisket, at nyskrevet musikk for strykekvartett like gjerne fremføres på rockescener, som at Dj’er beveger seg inn på den elektroakustiske musikkens enemerker. Det er nettopp norske musikeres evne til å sprenge grensene mellom genrene som nå høster internasjonal anerkjennelse. I dette perspektivet er Hansens kultursyn håpløst utdatert.

Mitt hovedanliggende er nettopp de små talentfulle men fattiges kamp mot institusjonene. I musikklivet er det uten tvil den verdensomspennende popindustrien som i dag utgjør institusjonen. Det er denne som bestemmer hvilken musikk du som lytter skal få tilgang til gjennom radio, tv eller CD-markedet. Om du av ren nysgjerrighet ønsker å kjøpe en CD med musikk av undertegnede, kan du velge mellom hele 4 butikker i Norges land. Lykke til. Mener virkelig Norsk Artistforbund at samtidsmusikken med en markedsandel på under 1% utgjør en reell maktfaktor? En bevilgningspolitikk som stimulerer det beste innen samtidsmusikken, jazz og rock m.m. er helt nødvendig for å bevare mangfoldet i norsk kulturliv.

Finkulturbegrepet hadde muligens sin berettigelse inntil 70-tallet, men definitivt ikke i dag. Når Norge eksempelvis skal feire Nobels fredspris med en gallakonsert, er det Aha, Paul McCarthney og Anastacia som står på scenen. Ikke BIT 20, Jon Øyvind Ness eller The Source. Det er popmusikken som i dag har makten og æren og som best fyller begrepet finkultur med sin prestisje, penger og altoverskyggende tilstedeværelse i markedet. Tore Hansens beskrivelser av maktforholdene og pengestrømmen i norsk musikkliv er hinsides enhver virkelighet.

Hansen avslutter sitt svært så upresise innlegg med å spørre meg om jeg er i mot rettferdighet. (Finnes det noen som er det??) I min formannsperiode i Norsk Komponistforening har jeg arbeidet for å gi popkomponistene styrerepresentasjon i Kopinor, Kassettavgiftsfondet (nå Fond for lyd og bilde) og styrelederposisjonen i Tono på bekostning av Norsk Komponistforening. I Biblioteksvederlags forhandlingene spilte jeg en avgjørende rolle for å øke inntektene til Tekstforfatterfondet. På toppen av det hele hadde jeg en mildt sagt sentral rolle i arbeidet med å få til historiske endringer i Tono slik at pop og rock komponistene fra og med 2002 vil tjene mere, mens mine medlemer vil tjene mindre. Igjen har Hansen åpenbart sovet i timene og bråvåknet for så å skyte på feil person.

Det er ved å stimulere en motkultur at offentlige bevilgninger til kulturlivet har sin berettigelse. Ingen kan i fullt alvor forsvare at den norske stat skal bruke sine styringsmuligheter innen kulturpolitikken til å gjøre en av verdens rikeste menn, Paul McCartney enda rikere. Det er i hvertfall ikke å utøve rettferdighet, Tore Hansen!

Glenn Erik Haugland
Formann
Norsk Komponistforening
 

Relaterte bedrifter:

Norsk Komponistforening (Foreninger; Profesjonelle organisasjoner\Komponister)

TONO (Profesjonelle organisasjoner\Rettigheter)

Nama Management & Events (Bookingselskaper; Konsert management / Event)

Relaterte personer:

Glenn Erik Haugland, Komponist

Tore Hansen, Daglig Leder

Relaterte artikler:

20.03.2006 - Hva er galt med rettferdighet, Glenn Erik Haugland?

20.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Tore Hansen lyver

20.03.2006 - Jeg tok feil, men lyver ikke!

16.03.2006 Tore Hansen: - Vi gir oss ikke nå!

08.03.2006 TONO om TONO - klare svar

02.03.2006 Dagfinn Koch: - På horrortrip med Tore Hansen

02.03.2006 - TONO skal være en kulturpolitisk aktør!

01.03.2006 - Svar på spørsmålene, TONO og NKF!

24.02.2006 Bendik Hofseth: - Vi står eller faller - sammen

23.02.2006 Deathprod: - Det må være rom for TONO-debatt

23.02.2006 Henning Kvitnes: - Om Gjøk-unger og egne reir

22.02.2006 TONO - ingen særnorsk oppfinnelse

20.02.2006 Tore Hansen: - Trond Giske har helt rett

20.03.2006 - Demokrati i Tono NÅ!

07.03.2006 Folkemusikken og Tono

15.03.2006 TONO og folkemusikken: - Tungen rett i munnen

28.02.2006 - TONO opererer i strid med både åndsverkloven og konkurranselovgivningen

27.02.2006 "Om gjøkunger" - Tono og NKF svarer på kritikken

07.05.2008 Morten Halle: - Et skritt i riktig retning

05.05.2008 - Demokratisk pynt på gammel styringsmodell

08.11.2007 De stundesløse

27.09.2007 Ultima 2007: Rebekka

26.02.2007 TONO reformeres

08.01.2007 Nytt plateselskap for samtidsopera

04.09.2006 Trykker TONO-vederlag på konsertbilletter

31.03.2006 TONO går i tenkeboksen

30.03.2006 - Strukturelle endringer vil skje

29.03.2006 Nytt EU-forslag kan stoppe TONO og STIMs nasjonale fordelingspolitikk

29.03.2006 Stene Osmundsen: - Tonoet går

28.03.2006 Glenn Erik Haugland: - Hvem spiller dum?

28.03.2006 Christian Blom: Om TONO-debatten

27.03.2006 Susanna Wallumrød: - En kraftig avsporing

27.03.2006 Helge Sten: Riking = kjiping?

24.03.2006 Skouen: Kommentar til Kvitnes

24.03.2006 Aleksandersen, Eidsvåg, Paus & Co. - plyndringstokt eller demokratisk kamp?

23.03.2006 "Dø, samtidskomponister, dø!"

23.03.2006 Kulturlivets siste diktatur?

21.03.2006 - Nå er vel nesen lang nok?

21.03.2006 Demokrati eller pengemakt?

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no