MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no



Banken, Håkon

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006042712351813046005




Trubadur fra Hof i Solør, f. 19.01.1949. Vokste opp i grensetraktene til Sverige. Begynte å skrive sanger i tenårene, basert på egne opplevelser og følelser. Bakgrunnen for mange av tekstene var perioder med depresjon og angst. I ungdommen var han redd for å snakke om problemene sine, noe som ofte førte til flukt og isolasjon. Banken søkte trøst i gitaren, og vakte oppsikt med sine åpne og ærlige sanger. Han la ikke skjul på noe, selv ikke den dypeste fortvilelse, men han la også til litt humor og selvironi. Jungeltelegrafen nådde Arne Bendiksen, som ga ham kontrakt.

Jan Høiland var produsent på debutplaten, og arrangør Fred Nøddelund satte sammen et kremband bestående av Iver Kleive, Freddy Lindquist, Terje Venaas og Svein Christiansen. Korjenter var Ellen Nikolaysen, Anne Karine Strøm og Wenche Hallan. Takk for livet (1977) kunne virke som en ironisk tittel på en debutplate fra en person som hadde vært like mye nedfor som oppstemt, men Bankens budskap var klart; ha takknemlighet over livet. Tittelsangen var blitt til etter et besøk hos en ung slektning som var døende, mens «Våre veger» var skrevet under et opphold på Sanderud Sykehus. Andre sanger viste Bankens tilhørighet til Sverige og ble følgelig fremført på «svorsk».

De neste årene laget Banken et knippe LP-er med samme oppskrift; folkelige og melodiøse viser med åpne og ærlige tekster om livets lyse og mørke sider. Hans eget følsomme sinn gjorde at han fikk et uttrykk som avslørte både kraft og ømhet, og for dette vant han et stort publikum som fant styrke i hans viser. Han stilte betimelige spørsmål («Hvem skal dømme?») og tok opp følsomme problemer i parforhold («Pappa, kan jeg kalle henne mamma»), men passet samtidig på å inkludere sanger hvis formål var å trøste («Hvordan tror du verden ser på meg?» – hans mest kjente sang, skrevet om hvordan det er å vende tilbake til det vanlige, sosiale liv etter å ha vært på institusjon).

Som en erklært kristen gikk Banken i 1981 til det skritt å lage en hel LP med religiøse sanger; Barnatro (1982). Platen markerte også et skille i hans karriere som plateartist; heretter var det nesten ingen egenkomponerte viser, og musikken ble dreiet mot populær/underholdning. Dette førte til at Håkon Banken som plateartist mistet mye av sin særegenhet og styrke. Etter en lengre platepause vendte Banken tilbake i 2001 med Flickan från Gästis, en samling sanger fremført på både norsk og svensk. Han deltok også på Frem fra glemselen kapittel 20.
 

Relaterte personer:

Håkon Banken, Artist

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no