MIC / Ballade artikkel
Utskrift fra mic.no / ballade.no
Foto: Roar Vestad



Arild Andersen, OJF 2003 (300x)Andersen, Arild

http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2006052215045087912108




Bassist, komponist, f. 27.10.1945.

Landets mest kjente bassist i internasjonal jazz startet sin musikerkarrière som gitarist i The Riverside Swing Group i Lillestrøm (1961-63), begynte å spille bass i 1964 og kom raskt med i hovedstadens grupper. Var medlem av Roy Hellvins trio, festivalkomp i Kongsberg 1967 og 68, vant Jazznytts avstemning i 1967 som beste bassist og begynte samme år å spille fast med Jan Garbarek. Medlem av Garbareks trio, kvartett og kvintett 1967-73 og gjorde plateinnspillinger med disse i 67, 69, 70, 71 og 72 (samt i Jan Erik Volds navn 1969, 70 og 73 – og med på den legendariske innspillingen av «Popofoni» 1969–71, gjenutgitt i 2012), foruten en rekke festivaljobber i inn- og utland. Jan Garbareks «Sart» fra 1971 ble gjenutgitt i 2012 på CD-samlingen «Dansere».

Etter endt teknisk utdannelse 1968 ble han yrkesmusiker, spilte med en rekke av tidens fremste musikere ved siden av Garbarek, f.eks. Karin Krog (pl.innsp. 1968), George Russell, Don Cherry (Berlin 1968), var med i Arild Bomans eksperimentgrupper 1968-69 og var jamkomp i Molde 1969 (pl.innsp. «Break of day in Molde»), samme år som han fikk Buddy-prisen.

Den første del av 70-tallet var en ytterst aktiv periode for Arild Andersen, han spilte bl.a. med Stan Getz 1970, George Russell, Don Cherry, Sonny Rollins, Karin Krog og Heikki Sarmanto 1971, Paul Bley 72-73, Sam Rivers, Magni Wentzel og Jon Eberson 1973, gjorde plateinnspillinger med Robert Kenyatta (1970), George Russell (1970 og 73), Bobo Stenson (1971), Terje Rypdal (1971), Karin Krog (1972 og 73), Ketil Bjørnstad (1973), før han hadde et begivenhetsrikt studieopphold i USA vinteren 1973-74.

Fra 1974 har han ledet egne grupper, først kvartett 1974-79 (det meste av tiden med Juhani Aaltonen, Lars Jansson og Pål Thowsen, festivaldebut i Warszawa 74, LP'ene «Clouds in my head» 1975, «Shimri» 1976 og «Green shading into blue» 1978, var «komponistgruppe» i Norjazz 1977), han ble kåret til «Årets bassist» av European Jazz Federation 1975, var med i Radka Toneff kvintett 1975-81 (pl.innsp. 1977 og 79, radioopptak 1981 utgitt på CD 1992), foruten at han deltok i plateinnspillinger med bl.a. Karin Krog (1974 og 76), Ketil Bjørnstad (1974, 76), Jon Christensen/Pål Thowsen (1976), Sheila Jordan (1978) og Pål Thowsen (1979).

I 1980 gjorde han en LP'en «Lifelines» i eget navn sammen med Kenny Wheeler, Steve Dobrogosz og Paul Motian, startet egen trio med Dobrogosz og Alex Riel (1980-82), gjorde plateinnspillingen «A Molde Concert» 1981, foruten innspillinger med David Darling (1981) og Bill Frisell (1982), før han sammen med Jon Christenen i 1982 dannet en kvintett med de unge musikerne Nils Petter Molvær, Tore Brunborg og Jon Balke, gruppa som fra 1984 ble hetende «Masqualero» etter deres første plateinnspilling (1983).

Gruppa gjorde ytterligere tre plateinnspillinger («Bande a part» 1985, «Aero» 1987 og «Re-enter» 1990), mottok tre Spellemannspriser (1983, 86 og 91), og gjorde en rekke festivaljobber og turnéer, både i Europa og USA.

Arild Andersen var den tredje jazzmusikeren som mottok «Gammlengprisen» (1984). Ved siden av «Masqualero» var den vitale bassisten med i en rekke andre forbindelser, bl.a. medlem av danske Karsten Houmark kvintett (pl.innsp. 1985), deltok i forskjellige kombinasjoner med f.eks. Janne Schaffer, Björn J:son Lindh, Alphonse Mouzon, John Scofield, Ralph Towner og Nana Vasconcelos, var festivalkomponist («Gjennom vinterdikt og eventyr» til Dølajazz 1984, «Sagn» til Vossajazz 1990 og «Arv» til Festspillene i Bergen 1993 - norsk folkemusikk og jazz i stimulerende forening), skapte ny musikk til den gamle stumfilmen «Laila», spilte inn plater med Alfred Janson (1987), Ketil Bjørnstad (1990 og 2000), Tomasz Stanko (1991), samt i eget navn: «Sagn» 1990, «If you look far enough» med Ralph Towner og Nana Vasconcelos 1991-92, «Arv» 1993 og «Hyperborean» 1996.

I 1994 skapte han musikken til teateroppsettingen «Kristin Lavransdatter» (pl.innsp. 1995), hadde trio med Frode Alnæs og Rune Arnesen på Kongsberg 1995, og lagde sitt eget «Arild Andersen Prosjekt» til åpningskonserten i Molde samme år. Også i 1997 spilte han i Molde med egen trio og sammen med Petter Wettre, og i 1998 forelå gammeldansplata «Sommerbrisen» – med Arild Andersens umiskjennelige basstoner! 1900-tallets innspillinger ble avsluttet sammen med utenlandske musikere, Vassilis Tsabropoulos/John Marshall i CD'en «Achirana» (1999) og Markus Stockhausen/Patrice Heral i «Karta», og 2000-tallet ble innledet med CD’er med Roy Powell (utgitt 2001), tre spor på CD’en «Where flamingos fly» med Karin Krog og Jacob Young, innspilt 2001, og en trio sammen med Carsten Dahl og Patrice Heral (CD’en «The sign», utgitt 2002).

Både med Vassilis Tsabropoulos/John Marshall og Dahl/Heral ble det gjort nye CD-er, henholdsvis «The Triangle» og «Moon water», begge utgitt i 2004. Sammen med Stockhausen har han fra 2002 deltatt i gruppen «Joyosa», dokumentert på CD utgitt i 2004. For oppførelse før de olympiske lekene i Aten fikk Arild Andersen i oppdrag å lage musikk til Sofokles «Electra», og musikken ble spilt inn på CD 2002-03 (utgitt 2005). I 2003 lagde han musikk til Becketts «Sluttspill» på Torshovteateret; fra 2004 begynte han å gi fascinerende solokonserter med improvisert elektronisk bistand.

I 2005 innehadde han det ærefulle verv «artist in residence» ved jazzfestivalen i Molde. Nye plateinnspillinger deretter er Ferenc Snétbergers «Nomad» (utgitt 2005), Plastic Art Foundation’s «Line square» (utgitt 2005), «Andorra» (utgitt 2006) og «Epon» (utgitt 2007), CD-ene «Julegløggen» (2003) og «Høstsløv» (2006) sammen med Frode Alnæs og Stian Carstensen, og «No vil eg vake med deg» med Hilde Louise Asbjørnsen (innsp. 2006), Ketil Bjørnstads «Devotions» (utgitt 2007) og Andy Sheppards «Movements in colour» (utgitt 2009).

I denne perioden etablerte Arild Andersen sin egen trio med saksofonisten Tommy Smith og perkusjonisten Paolo Vinaccia, foreløpig dokumentert på CDene «Live at Belleville» fra 2007 og «Mira» fra 2012. Et annet fruktbart triosamarbeid har han med Carsten Dahl og Jon Christensen, foreløpig med CDene «Space is the place» fra 2011 og «Under the rainbow» fra 2013.

I 2007-08 kom flere plater med eldre opptak, «NRK sessions – Soul, afro-jazz and latin from the Club 7 scene» med Karin Krog og Fred Nøddelunds orkester fra 1969, «Spectre» med Helge Hurums orkestre 1971-75 og Radka Toneffs «Butterfly» med opptak fra Kongsberg jazzfestival 1977 og norske og danske sendinger 1976-82. I 2009 kom Jan Erik Vold/Jan Garbareks plater fra 1969-73 gjenutgitt som «Vokal – The complete recordings 1966-1977», fulgt i 2014 av Jan Erik Volds CD-boks «Ta vare» med opptak fra 1969, 73 og 2010. I 2010 ble Arild Andersens egne LPer fra 1975, 76 og 78 gjenutgitt som «Green in blue – early quartets», og det samme året ble denne fremragende bassisten og orkesterlederen tildelt Ella-prisen av Oslo Jazzfestival.

Opptak fra Kongsberg-festivalen 2010 med Jan Erik Vold og Bill Frisell ble utgitt i 2012 på CDen «Blackbird bye bye», og fra Molde-festivalen 2010 med Tommy Smith og Scottish National Jazz Orchestra utgitt samme år på CDen «Celebration», fulgt av «Quiet winter nights» med Jan Gunnar Hoff Ensemble (2012) og Ketil Bjørnstads «La Notte» (utgitt 2013). Sammen med svenske Georg Wadenius og Jan Lundgren har han deltatt på platene «Jul på svenska» (2009) og «Jul på norska» (2013).

Nasjonalbiblioteket/Januar 2015

-
 

Relaterte personer:

Arild Andersen, Jazzbassist, Komponist

Relaterte artikler:

20.07.2007 Pionerar i folkemusikken

MIC Norsk musikkinformasjon
Postboks 2674 Solli
0203 Oslo
Tel: 2327 6300
Fax: 2327 6301
info@mic.no